Ekspresspass på Tusenfryd – er det virkelig så ille?

For tre år siden hadde VG saken «Slik kan du «snike» i familiepark-køen», om hvordan man best utnytter ekspresspass. I går kunne man lese i samme avis at «Tusenfryd snur – dropper ekspresspass».
For tre år siden hadde VG saken «Slik kan du «snike» i familiepark-køen», om hvordan man best utnytter ekspresspass. I går kunne man lese i samme avis at «Tusenfryd snur – dropper ekspresspass».
At valgfriheten finnes, og noen benytter seg av andre alternativ enn meg selv, affiserer meg lite, skriver Morten Guldberg.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Mange har reagert kraftig på at Tusenfryd gir mulighet til å komme forbi køen dersom man betaler 300 kroner mer for billett.

Av alt jeg ikke hadde regnet med å få en upopulær mening om, ville billett-modellene til Tusenfryd havnet høyt opp på listen. Men den voldsomme opprørtheten mange utviser over forsøket på å teste ut en ordning med ekspresspass fremstår for meg som ganske uforståelig.

Neste måned tar jeg med familiens 6-åring på tur til Disneyland i Paris. Der er slike løsninger helt hverdagslig. Dersom han spør hvorfor noen vil kunne gå i en annen kø enn oss som har raskere fremdrift, vil jeg ganske enkelt svare at ulike billetter gir ulik type tilgang. Og at det henger sammen med prisen man er villig til å betale.

Det er akkurat slik andre familier vil kunne velge å bo på dyrere hotell eller ha større rom enn oss, eller spise på bedre restauranter eller kjøpe mer fancy souvenirer. Nøyaktig slik er det altså med alt annet her i livet også.

For mange familier vil det å dra til EuroDisney i seg selv være budsjettmessig utelukket, noe som setter oss i en særklasse målt opp mot dem som må ta til takke med to uker hos tante Olaug på Bømlo som sommerferie.

Annonse

For alt jeg vet, kan det hende at vi selv velger å benytte oss av ekspresspass en eller flere av dagene vi er der. Jeg ville ikke føle noen moralske anfektelser over å gjøre det. Selv om jeg mistenker vi kommer til å droppe det, ikke nødvendigvis av økonomiske årsaker, men fordi det er noe karakterbyggende i å lære seg å vente på tur. Det handler altså ikke bare om finansielle forutsetninger, men evnen og muligheten til å kunne ta valg. At valgfriheten finnes, og noen benytter seg av andre alternativ enn meg selv, affiserer meg lite.

Les også: Kan Ibsen hjelpe oss å forstå QAnon?

Et ensidig fokus

Barn og unge vokser i dag opp i et samfunn hvor ulikhet basert på foreldrenes økonomi, og hva deres foreldre velger å prioritere, i stor grad definerer tilværelsen deres: Hva slags klær de har råd til, hva salgs bil familien kjører (noen har flere, andre ingen), om de kan kjøpe nyeste spillkonsoll, dra regelmessig på kino og konsert, komme seg med på russebuss og så videre.

Gaming er en stor del av ungdoms hverdag, og mange spill følger en play-to-win-modell via mikrotransaksjoner og loot-boxes. Og henger man ikke med i kjøpegaloppen faller man raskt utenfor.

Her er det utvilsomt mye å ta tak i for å forebygge utenforskap, mobbing og annet. Da har vi ikke engang begynt å ta opp kroppspress, skjønnhetsidealer og annet som bidrar til å ødelegge selvbilder, skape depresjon og skyver de mest utsatte utfor stupet.

Å fokusere så ensidig på noe såpass uvesentlig som at det selges noen titalls ekspresspass fører bare til en avsporing fra de større og reelt sett viktige linjene. Legger forøvrig ved denne gladsaken VG publiserte for bare et par år siden, med hjelpsomme tips til hvordan man best kan utnytte fast track-mulighetene i fornøyelsesparker om sommeren.

For tre år siden hadde VG en sak med tittel «Slik kan du «snike» i familiepark-køen», om hvordan man best utnytter ordninger med ekspresspass. I går kunne man derimot lese i samme avis at «Tusenfryd snur – dropper ekspresspass».

Les også: Kvifor treng me kritikk av islam?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker