Subjekt mener:

Kontraproduktivt å kaste mat på malerier

Demonstranter fra «Just stop oil» foran maleriet «Solsikker», dekket i tomatsuppe. Hva har Van Gogh gjort for å fortjene slik respektløs behandling, er det mange som nå tenker.
Demonstranter fra «Just stop oil» foran maleriet «Solsikker», dekket i tomatsuppe. Hva har Van Gogh gjort for å fortjene slik respektløs behandling, er det mange som nå tenker.
Det finnes langt bedre måter å bidra til klimakampen på, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Aktivister har sett seg ut kunstmuseer som en egnet arena for klimakamp.

Vi har i det siste sett flere tilfeller av forsøk på hærverk fra klimakativister mot kunstinstallasjoner i Europa. Demonstranter har nylig kastet tomatsuppe på Vincent van Goghs maleri «Solsikker» og potetmos på et maleri av den franske kunstneren Claude Monet. Heldigvis var maleriene bak glass, og de er dermed uskadd. Men signalet aktivistene sender er tydelig, og effekten er forutsigbar: Folk blir rett og slett irritert av slik respektløs og selvrettferdig oppførsel. Altså fungerer aksjonene mot sin hensikt.

Klimaaktivistene har en god sak. Det haster å komme opp med alternativer til olje- og gassindustrien og å stoppe raseringen av sårbare økosystemer. Den største utfordringen for progressive aktivister er å komme opp med løsninger som også kan aksepteres av konservative velgere. Såfremt det ikke er et diktatur de ser for seg. Og hva kjennetegner sistnevnte gruppe? Nettopp respekt for tradisjoner og kulturarv er en av de viktigste verdiene for konservative. Hvis man da skaffer oppmerksomhet om saken sin ved å signalisere det eksakt motsatte av dette, skyter man seg selv i foten.

Aktivisme som dette gjør rett og slett at mange får mer lyst til å kjøpe seg en diesel-suv og ta charter-fly til Gran Canaria.

Les også: PST tar over etterforskning av stortingsdemonstranter

Annonse

Det finnes bedre alternativer

Mange tror ekstreme virkemidler er greit når saken er viktig nok. De fleste har derimot viktige saker de brenner for. Men klimakampen er jo den viktigste av alle, vil noen innvende. Hadde alle vært enige om dette, ville vi kanskje vært i mål.

Denne typen aktivisme kunne vært effektiv om folk flest ikke var klar over klimasaken. Men alle har fått den med seg nå, og kunstangrepene bidrar slik først og fremst til oppmerksomhet rundt aktivistene selv, og ikke saken.

Utfordringen handler altså om å overbevise tvilerne om at du har rett. Hvordan gjør man det? I hvert fall ikke ved å kaste mat på malerier.

Det er både mer nyttig og respektabelt å skaffe seg en utdannelse, skrive overbevisende debattinnlegg, utføre forskning, påvirke politikere, utvikle ny teknologi og nye måter å leve bærekraftig på – med faktiske, målbare resultater, annet en likerklikk fra meningsfeller. Eventuelt kan man skape egen kunst som skaper oppmerksomhet og sympati for saken.

Det er ikke ekstremt å være grønn. Men dessverre får mange av de mest oppmerksomhetssyke aktivistene det til å virke slik.

Les også: Miljøaksjonister som sperret trafikken i Trondheim varsler aksjoner i hele landet

 

 

 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar