Subjekt mener:

Kontraproduktivt å kaste mat på malerier

Demonstranter fra «Just stop oil» foran maleriet «Solsikker», dekket i tomatsuppe. Hva har Van Gogh gjort for å fortjene slik respektløs behandling, er det mange som nå tenker.
Demonstranter fra «Just stop oil» foran maleriet «Solsikker», dekket i tomatsuppe. Hva har Van Gogh gjort for å fortjene slik respektløs behandling, er det mange som nå tenker.
Det finnes langt bedre måter å bidra til klimakampen på, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Aktivister har sett seg ut kunstmuseer som en egnet arena for klimakamp.

Vi har i det siste sett flere tilfeller av forsøk på hærverk fra klimakativister mot kunstinstallasjoner i Europa. Demonstranter har nylig kastet tomatsuppe på Vincent van Goghs maleri «Solsikker» og potetmos på et maleri av den franske kunstneren Claude Monet. Heldigvis var maleriene bak glass, og de er dermed uskadd. Men signalet aktivistene sender er tydelig, og effekten er forutsigbar: Folk blir rett og slett irritert av slik respektløs og selvrettferdig oppførsel. Altså fungerer aksjonene mot sin hensikt.

Klimaaktivistene har en god sak. Det haster å komme opp med alternativer til olje- og gassindustrien og å stoppe raseringen av sårbare økosystemer. Den største utfordringen for progressive aktivister er å komme opp med løsninger som også kan aksepteres av konservative velgere. Såfremt det ikke er et diktatur de ser for seg. Og hva kjennetegner sistnevnte gruppe? Nettopp respekt for tradisjoner og kulturarv er en av de viktigste verdiene for konservative. Hvis man da skaffer oppmerksomhet om saken sin ved å signalisere det eksakt motsatte av dette, skyter man seg selv i foten.

Aktivisme som dette gjør rett og slett at mange får mer lyst til å kjøpe seg en diesel-suv og ta charter-fly til Gran Canaria.

Les også: PST tar over etterforskning av stortingsdemonstranter

Annonse

Det finnes bedre alternativer

Mange tror ekstreme virkemidler er greit når saken er viktig nok. De fleste har derimot viktige saker de brenner for. Men klimakampen er jo den viktigste av alle, vil noen innvende. Hadde alle vært enige om dette, ville vi kanskje vært i mål.

Denne typen aktivisme kunne vært effektiv om folk flest ikke var klar over klimasaken. Men alle har fått den med seg nå, og kunstangrepene bidrar slik først og fremst til oppmerksomhet rundt aktivistene selv, og ikke saken.

Utfordringen handler altså om å overbevise tvilerne om at du har rett. Hvordan gjør man det? I hvert fall ikke ved å kaste mat på malerier.

Det er både mer nyttig og respektabelt å skaffe seg en utdannelse, skrive overbevisende debattinnlegg, utføre forskning, påvirke politikere, utvikle ny teknologi og nye måter å leve bærekraftig på – med faktiske, målbare resultater, annet en likerklikk fra meningsfeller. Eventuelt kan man skape egen kunst som skaper oppmerksomhet og sympati for saken.

Det er ikke ekstremt å være grønn. Men dessverre får mange av de mest oppmerksomhetssyke aktivistene det til å virke slik.

Les også: Miljøaksjonister som sperret trafikken i Trondheim varsler aksjoner i hele landet

 

 

 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM