Presentert i samarbeid med Oslo Open

– Jeg kan bli besatt av en farge

Julia Kidder
Julia Kidder
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Kunstneren Katrine Giæver bestemmer aldri en fargepalett på forhånd. Hun prøver seg frem til hun finner det hun mener er den perfekte nyansen – en prosess hun kan bli opphengt i, og et resultat hun kan bli besatt av.

– Jeg velger sjelden primærfargene. Det er de som ligger i mellom som er mest spennende å arbeide med, forteller Katrine Giæver (58).

Kunstneren er utdannet billedkunstner fra Statens Kunst og Håndverksskole i Oslo, kjent for å jobbe intuitivt med fargene.

– Jeg kan bli besatt av en farge og få en opphenging i å få til det jeg mener er den akkurate, riktige nyansen.

Giæver lar seg bli ført av fargen, en prosess som leder henne inn i det uttrykket hun skal lande på.

Annonse
«Dip» ble vist på Galleri Riis i fjor. (Foto: Adrian Bugge.)

Direkte farger i flytende form

Katrine Giævers utgangspunkt har alltid vært fargen. Underlaget varierer, ved å la materialutvelgelsen styres av de hun mener  til enhver tid er mest interessant for hennes prosjekter.

– Det er hvordan og hvilken kvalitet fargen har som er med på å bestemme hvilket underlag som fungerer best. Det gir seg selv at for eksempel lakkfarge må ha et hardt og ubevegelig underlag, og i mitt seneste prosjekt, som jeg har kalt «Dip», var det naturlig å bruke myke materialer for å kunne dyppe i fargebad.

Giæver ønsker å tilføre fargen så direkte som mulig, og da er det naturlig å prøve ut fargen i flytende form.

– Jeg mener det har utvidet prosjektet mitt og gitt meg nye muligheter jeg kan jobbe videre med, forteller hun.

Giæver leter etter den perfekte fargenyansen. (Foto: Julia Kidder.)

Jakten etter den perfekte nyansen

Giæver snakker mye om fargens konsistens, om en den er tykk eller tynn, blank eller matt.

– Jeg har et nært forhold til farge, det er intuitivt og direkte. Jeg ser på fargen som et materiale i seg selv. Fargen kan være tynn eller tyktflytende, matt eller blank, helst i litersvis, og jeg er alltid nysgjerrig på hvordan en ny fargekonsistens kan tilføres underlaget, sier hun.

Giæver bestemmer aldri en fargepalett på forhånd. Hun prøver seg frem til hun finner den perfekte nyansen.

– Rent konkret så bruker jeg en farge, for så tilføre det neste som kan gi noe til, eller utfordre, den jeg allerede har. Slik bygger jeg opp en fargepalett.

Et av verkene i serien «Dip». (Foto: Adrian Bugge.)

– Jeg starter ikke, men fortsetter

Opp mot utstillinger jobber Giæver alltid videre. Hun fortsetter å utforske de retninger fargen tar henne.

– Jeg starter ikke, men fortsetter. Men det å få et rom å forholde seg til, og en tidsfrist, setter som oftest fart i arbeidet.

Hun har en idé om hva hun vil utforske og går derfra:

— Jeg har ikke klarhet i hvor prosjektet vil føre meg, så jeg prøver å være åpen underveis for hvordan det utvikler seg, samtidig som jeg prøver å holde meg til utgangspunktet. Det kan være utfordrende underveis, men som oftest gir det en god og produktiv arbeidsperiode. 

Prioriterte kunstnervirket

Tidligere i karrieren jobbet Giæver deltid, blant annet som gallerimedarbeider og kunstkonsulent, samtidig som hun holdt sin egen kunstneriske virksomhet i live:

— Det var veldig interessant og lærerikt, men jeg kom til et punkt hvor jeg følte jeg ble dratt i for mange retninger, og måtte til slutt velge, for å levere 100 prosent i det jeg ønsker. Da falt valget på egen kunstnerisk virksomhet – noe jeg så langt ikke har angret på.

Giæver har deltatt flere ganger på Oslo Open. Hun har opplevd mange besøkende og mye gode diskurser:

— Jeg håper på besøkende som er interessert i hva jeg driver med. Jeg hadde noen veldig interessante samtaler i fjor.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist