Presentert av
Vernissageguiden
Bergen

Dette er de beste utstillingene i Bergen akkurat nå

Uke 6
«Oil nebula» av Linda Morell. (Foto: Presse.)

Abyssens hav

Linda Morell presenterer «Oil nebula» ved S12 galleri.

Utstillingen «Oil nebula» bruker begrepet the abyss, det enorme kosmiske havet i John Miltons «Paradise Lost» (1667), som skiller jorden fra helvete, som en metafor for samfunnets kollaps.

Prosjektet trekker paralleller til den globale oppvarmingen av havene, der økosystemer dør ut og andre organismer tar over. Inspirert av den økende utbredelsen av invaderende arter og dagens miljøkatastrofer, mytologiserer utstillingen endringen i verdenshavene.

Utstillingen består av skulpturelle arbeider i keramikk, glass og stål. Verkene skaper et billedspråk som forteller om havets og menneskenes fremtid, og former samtidig abyssens hav i seg selv.

Fotoutstilling av Ingun A. Mæhlum i Visningsrommet USF. (Foto: Ingun A. Mæhlum.)

Analoge portretter fra en øy

Fotoutstillingen «Tussøy» av Ingun A. Mæhlum vises nå i Visningsrommet USF.

Tussøy ligger på yttersida av Troms. Da Mæhlum fotograferte livet på øya, var det stor uenighet om innbyggertallet.

Noen mente det var fem innbyggere, noen mente det var sju og andre igjen hevdet at de var ni. På femtitallet var folketallet oppe i seksti, men gradvis har folk flyttet nærmere skole, jobb og en mer praktisk hverdag.

Dette er en dokumentar om de som har valgt å bo på Tussøya. Hun fotograferer analogt for å tilpasse seg øyas trege tempo.

Mæhlum undersøker både forholdet mellom menneske og natur, og forholdet mennesker imellom på en liten øy. Det er mye ensomhet på et så lite sted, både ufrivillig og selvvalgt.

Brynhild Winther fiksebolla (Foto: Brynhild Winther.)

Fiskebålla og havet

«Fiskebolle lengtar etter havet…» er soloutstillingen til kunstneren Brynhild Winther ved Kunstgarasjen i Bergen.

Utstillingen består av en rekke tegninger som kombinerer detaljerte figurer med mer naive streker og former.

Med utstillingen følger et dikt som blant annet drøfter livet i havet opp mot livet selv.

«Det var dagen jeg oppdaget hvor naiv man må være for å ha håp, og og
Mellom
rullesteinene i strandkanten, renne ordene vekk mellom

tennene mens havet renner bort mellom fingrene…
Fiskebollå har ikke en sjanse i havet.

…»

Du kan også se kunst av Astrid Sleire og Katrin Berge.

Anja Carr ved Gyldenpris kunsthall. (Foto: Presse.)

Barndomsnostalgi

Nå kan du oppleve Anja Carrs skulpturer hos Gyldenpris kunsthall.

Carrs utstilling «Moored» består av to storstilte skulpturer, produsert spesielt for Gyldenpris sitt utstillingsrom.

Som mange av Carrs tidligere arbeider, ser de ut til å være store figurer fra et barnerom, kastet inn i en voksen sfære. Dette blir kanskje tydeligere enn noen gang når når fargerike og lekne gjenstander åpenbarer seg i nettingstrømper.

Carr tar gjerne for seg det kroppslige i uventede kontekster. hun forvandler alt fra ansikter, leker og mat i en teatralsk, absurd og fargerik verden av fotografi, skulptur, installasjon og selvoppfunne teknikker.

Hun har stilt ut både i inn og utland og kan også sees på Trondheim kunstmuseum i disse dager.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU