Ukens Subjekt: Jan Erik Mikalsen

Christopher Helberg
Christopher Helberg
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

De siste årene har Jan Erik Mikalsen vakt oppsikt både nasjonalt og internasjonalt med eksperimentelle uttrykk i samtidssjangeren. I morgen fremføres hans nye verk «Saan» av Poing og Oslo-Filharmonien i Oslo Konserthus. Det gjør ham til ukas Subjekt.

SUBJEKTET: I norsk setningsanalyse er subjektet er dendet, eller de som utfører handlinga i ei fullstendig setning. I spalten «Subjektet» presenteres aktuelle personer som utfører handlinger som gjør den fullstendige setninga bedre.

JAN ERIK MIKALSEN (37) mottok hovedprisen under komponistmønstringen International Rostrum of Composers med verket «Songr». Hans nye verk «Saan» vil bli fremført av Oslo-Filharmonien og musikkgruppa Poing, og vil være den andre i rekken av tre konserter arrangert av Norsk Komponistforenings i anledning deres 100 års-jubileum.

— Det er en ære at komponistforeningens jubileumsår åpnes med mitt verk. Jeg er også utrolig glad for at Poing ville bli med å urfremføre verket, sammen med Oslo-Filharmonien, sier Mikalsen.

Hva er historien bak stykket «Saan»?
— Oslo-Filharmonien tok kontakt og ønsket å bestille et verk av meg. Jeg foreslo å starte et samarbeid med ensemblet Poing, og det ble tatt godt imot. Da gjenstod den egentlige jobben min, å komponere noe, og idémyldringen var helt kaotisk helt frem til min koreanske kjæreste foreslo tittelen «Saan». Det betyr fjell på koreansk, og så snart jeg fikk tittelen, falt alt på plass.

Annonse

Hvordan?
— «Saan» føltes naturlig å skape etter mitt forrige orkesterverk «Songr». «Songr» ble bestilt og urfremført av Kringkastingsorkestret, og handlet også om naturen.

Vent, hva betyr urfremført?
— Haha, det er et uttrykk vi bruker i den klassiske verden hele tiden. Det vil si verdenspremiere.

Back to nature …
— Ja. «Songr» var en slags søken etter naturen og etter å finne et svar i den. Fortsettelsen handler også om naturen, men på noe koreansk vis. Jeg har kjæreste derfra, men har aldri vært der, så det blir jo også en slags gjettet idé eller en tanke om landet, nærmest. Det er ikke noe forsøk på å imitere koreansk musikk eller folkemusikk, men stykket inkluderer koreanske slagverksinstrument i orkestret og noen få referanser til koreansk hoffmusikk.

Du har tidligere uttrykt at du liker å teste grensene for «god» og «dårlig» kunst, og i videoen under hører man om hvordan du overdriver og underdriver uttrykk for å skape en slags kvalitativ estetisk smaks-dynamikk. Bør vi være obs på det i «Saan»?
— Ja, altså ønsker jeg å utfordre forståelsen av hva som er ansett som bra eller dårlig i samtidens kunstforståelse, men nei, det er ikke et aktuelt tema i «Saan».

Så du kan ikke lenger gjemme deg bak at du gjorde det «med vilje» dersom kritikerne ønsker å slakte deg?
— En kritiker vil alltid kritisere. Jeg har aldri følt særlig mye, verken for eller imot, akkurat hva en kritiker sier. En kritikers røst er kun en enkelts røst, selv om det selvfølgelig er en røst i posisjon. Viktigst for meg er at hver enkelt får noe igjen for å gå på konsert og sitte og høre.

Se portrettvideo av Subjekts journalister under!

Presseetisk fotnote: Videoen er produsert av Subjekts journalister, men presentert i samarbeid med Music Norway. Ja, de betalte produksjonen i 2015, men ikke for plasseringen.

ENSEMBLET POING består av saksofonist Rolf-Erik Nystrøm, akkordeonist Frode Haltli og kontrabassist Håkon Thelin.

Dirigenten for stykket er sørkoreanske Han-Na Chang, påtroppende sjefdirigent i Trondheim Symfoniorkester.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One