På tide å sette en stopper for pausemusikkteateret

Filmen «Moulin Rouge» (2001) er et eksempel på en god blanding av melodrama og pophits, som kan ha inspirert nåtidens scenekunstnere. Men de sliter med å skjønne når slike grep lønner seg, skriver Johan Osuldsen.
Filmen «Moulin Rouge» (2001) er et eksempel på en god blanding av melodrama og pophits, som kan ha inspirert nåtidens scenekunstnere. Men de sliter med å skjønne når slike grep lønner seg, skriver Johan Osuldsen.
Hva ligger bak trenden med å bruke popmusikk som dramatisk virkemiddel i teatrenes oppsetninger av klassikere?
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Mange klassiske teaterstykker settes opp med innslag av moderne popmusikk.

Blir teaterklassikere mer interessante av å fusjoneres med poplåter? Trenger vi rock- og poplåter som dramaturgisk virkemiddel til Shakespeare, Ibsen, Tsjekhov eller litterære klassikere for å gjøre dem interessante?

Trenden med å bruke popmusikk som dramatisk virkemiddel i klassikere har eksistert en stund, og ser ut til å vedvare. På institusjonsteatrenes hoved- og biscener ser man stadig klassikere med innsmett av kjente pop-hits, og man tar seg i å undre på hva det tilfører.

Det er lenge siden Det norske teatret hadde «Jungelboka» (2008) på programmet, hvor Mowgli blant annet sang «Man in the mirror» av Michael Jackson. Forestillingen var ment for et ungdomspublikum, og det kan hende at kjente poplåter kan trekke ungdom til teatret.

Innimellom kler det også formatet, men veldig ofte blir det sprikende scenekunst, særlig når institusjonsteatrene programmerer denne type teater for voksne.

Annonse

Låtene fremstår ofte som pauser fra handlingen. Pausene gjør at handlingen stykkes opp, ofte 3-4 minutter av gangen. Kanskje dette er intensjonen til det kreative teamet: at publikum skal «hoppe inn og ut av handlingen»? Ikke bli værende i stykket, men kastes frem og tilbake? Kanskje tror de at publikum ikke klarer å konsentrere seg så lenge av gangen og trenger pausene?

Sing along-effekten

Publikum får i hvert fall ikke muligheten til fordypning, eller kanskje er slik fordypning gammeldags. Eller kanskje tror de at publikum kan teaterstykket eller romanen så godt at å sette opp en versjon som ivaretar det eksisterende verket, er unødvendig.

Det er mulig at dramaturgene eller det kreative teamet tenker at hitsene kompletterer handlingen, eller lager en interessant kontrast til teaterklassikeren eller romanen. Men det som stort sett skjer hos publikum, er at de tar en pause fra handlingen og synker inn i sitt eget indre, sin egen hukommelse. Hitsene er så kjente at mange i salen kan melodiene og tekstene fra før, og det blir en hyggelig stund å høre 10CCs «I’m Not In Love» når man ser Jayne Eyre, eller Whitney Houstons «I Will Always Love You» når man ser «En midtsommernattsdrøm».

Andre synker inn i sin egen nostalgi: «Å, ja – den låta husker jeg, den er jo så fin». «Det var da jeg forelsket meg første gang». «Det var da jeg begynte på ungdomsskolen».
Eller: «Oi, så fint hun skuespilleren synger. Jeg visste ikke at hun kunne synge».

Hvis ikke gjenkjennelses- og sing along-effekten var viktig, kunne man valgt ukjente låter, men det er påfallende hvor ofte låtene er hentet fra den vestlige verdens top of the pop-lister. Her skal vi med. andre ord kjenne oss igjen. Har du sett klassikeren før, får du pop i tillegg. Og har du lest romanen, skal du også få pop. Klassikeren er nemlig ikke nok i seg selv, den trenger pophits for å være interessant.

Man tar seg i å lure på om institusjonsteatrene ikke lenger stoler på sine klassikere, og derfor pimper dem opp med popmusikk for å trekke publikum. Musikken er tydelig valgt for å passe et tenkt publikums popreferanser, og det går mye i hits fra 70-, 80- og 90-tallet, godt tilpasset et voksent publikum.

Repeterende og generisk

Men kanskje er det bare yndlingslåtene til det kreative teamet, eller guilty pleasure-låtene deres?

Mulig de rett og slett liker poppausene, eller syns det er gøy å finne steder hvor de kan få skuespillerne til å synge. Kanskje tenker de at grepet er nyskapende, men dette har blitt gjort i minst 15-20 år, og oppleves repeterende og generisk.

I enkelte forestillinger blir det valgt helt ukjente engelske poplåter. Mulig man tror at alle i salen er så gode i engelsk at de umiddelbart klarer å koble sangen til handlingen, eller forstå den som en interessant kontrast. Kontrast blir det uansett når alle på scenen snakker norsk. Noen ganger er den engelske teksten fremvist på en skjerm slik at man skal kunne lese den, antageligvis fordi publikum ikke klarer å forstå den uten å lese den. Igjen blir det pause fra handlingen.

Man får en følelse av at teatrene egentlig ikke stoler på klassikerne. De er for kjedelige, for uaktuelle, eller de trenger å piffes opp. Ikke bare med videodesign, fantasifulle kostymer og nyskapende regigrep, men av hits fra VG-listen. Formen fremstår som en type pausemusikkteater.

Les også: Dette tjener teater- og operasjefene

Når fungerer det

Kanskje pausene er ment som «refleksjon», for å komme dypere inn i karakterens indre, komplettere dem, eller undersøke andre dimensjoner med stykket.

Hvis dette er intensjonen, ville man kommet vesentlig nærmere hvis det ble skrevet nye sanger som var skreddersydd til karakterene og situasjonene, men da mister man pop-gjenkjennelsen.

Kanskje tenker det kreative teamet at deres intensjoner er viktigere enn originalverket, og at de bevisst leder publikum imot sitt eget kunstnerskap. I så fall er det mange som er viktigere enn Shakespeare og Ibsen for tiden, og det gjenstår å se om deres tolkninger overlever originalverket eller motsatt. Alle kunstnere som jobber med en klassiker, ønsker å sette sitt preg på den, og det er selvsagt helt på sin plass, men hvis klassikeren fordufter på veien, kan de jo skrive noe nytt. Trenger de klassikeren hvis de egentlig ikke ønsker å fremvise den?

Popmusikkgjenkjennelsen har vært viktig i flere vellykkede nyere verk. Filmen «Moulin Rouge» (2001) blandet en enkel konflikt, melodrama og pophits med hell. Kanskje fordi handlingen foregikk i et teatermiljø, eller kanskje fordi filmskaperen hadde en genial ide og ditto gjennomføringsevne. Scenemusikalen «Mamma Mia» (1999) gjorde noe liknende to år tidligere, og kanskje har slike produksjoner vært til inspirasjon for trenden.

Selv om «Moulin Rouge» er løselig basert på boken «Kameliadamen» (1848), fremstår begge som originale verk i motsetning til trenden som lener seg tungt på teater- og litteraturklassikere med innsmett av poplåter.

Så – når fungerer det og når fungerer det ikke? Det fungere så lenge popmusikken føles nødvendig for verket. Og det er her de fleste av pausemusikkteaterforestillingene svikter: Klassikerne hadde klart seg fint uten popsangene.

Les også: Et stykke norsk teaterhistorie

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM