Den kunstneriske ytringsfriheten i verden er akutt truet. Det er også vårt ansvar

70 prosent av verdens befolkning lever i autoritære regimer og diktaturer. Teatersjef Evgeniya Berkovich ble anklaget for å «rettferdiggjøre terrorisme» etter en oppsetning som ble satt opp for flere år siden om russiske kvinner som sluttet seg til IS. (Foto: Alexander Nemenov/AFP/Getty Images.)
70 prosent av verdens befolkning lever i autoritære regimer og diktaturer. Teatersjef Evgeniya Berkovich ble anklaget for å «rettferdiggjøre terrorisme» etter en oppsetning som ble satt opp for flere år siden om russiske kvinner som sluttet seg til IS. (Foto: Alexander Nemenov/AFP/Getty Images.)
Til tross for debattene om kansellering slo Ytringsfrihetskommisjonen fast at vilkårene i Norge er gode. Men vi har også et moralsk ansvar for å kjempe for ytringsfriheten til kunstnere i land der den er truet.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kristin Danielsen, direktør i Kulturdirektoratet, skriver om kunstnerisk ytringsfrihet under press.

Flere rapporter og kulturtoppmøter denne våren varsler om at truslene mot den kunstneriske ytringsfriheten øker flere steder i verden.

Samtidig er alle klare på at kunstnerisk ytringsfrihet og kulturelt mangfold er viktigere enn noen gang, og er helt sentrale byggesteiner i levedyktige demokratier. Hvorfor skal vi i Norge bry oss?

Les også: Regjeringens maktsentralisering av kulturmidlene må utfordres

Utfordringer fra flere kanter

Neste uke legger den uavhengige organisasjonen Freemuse frem sin årlige rapport, som overvåker og dokumenterer brudd på kunstnerisk ytringsfrihet i verden.

Annonse

I forkant har de allerede varslet at 2022 var det verste året for den kunstneriske ytringsfriheten. Kunstnerisk ytringsfrihet handler om kunstneres frihet til å formidle ytringer i form av kunst, og har et sterkt menneskerettslig vern. Likevel er ikke denne retten reell for alle kunstnere.

70 prosent av verdens befolkning lever i autoritære regimer og diktaturer, ifølge en rapport fra V-Dem Institute. Og trenden er økende. Vi ser at i land der det foregår brudd på ytringsfriheten, som Iran og Russland, blir kunstnere særlig utsatt. I Iran ble flere enn 100 kunstnere fengslet i fjor, og de fleste av dem torturert. Sju har fått dødsdom. Etter invasjonen av Ukraina har kunstnere som har uttrykt antikrigsholdninger i Russland, blitt arrestert, truet og tvunget til å flykte.

På EU-konferansen Free to Create i februar i år kunne lederen av Cultural Institute i Ukraina, Volodymyr Sheiko, rapportere om at kulturliv og kulturinstitusjoner i Ukraina står i fare for å bli utryddet som en følge av krigen. Han slo fast at vi kan ikke snakke om demokrati uten frie, kunstneriske ytringer.

Dette er de åpne truslene mot kunstnerisk ytringsfrihet vi ser, men like alvorlig er de mer subtile truslene, som går under verdenssamfunnets radar. Dette kan være flytting av støtte fra «utfordrende» kunst til «statsvennlig» kunst, undergraving av armlengdes avstandsorganer og organisasjoner som støtter opp under kunstnernes rettigheter, og fravær av sosiale og økonomiske rettigheter.

Det er utfordringer vi ser også i land Kulturdirektoratet samarbeider tett med gjennom EØS-avtalen, i særlig grad Polen.

Les også: Slår alarm om kunstnerisk ytringsfrihet: – Verre enn noensinne

Internasjonal solidaritet

På det internasjonale kulturnettverket IFACCAs verdenskonferanse i Stockholm i mai kom FNs spesialrapportør for kulturelle rettigheter, Alexandra Xanthaki, med en oppfordring til de nordiske landene om å ta et moralsk ansvar og arbeide aktivt for kunstnerisk ytringsfrihet på et globalt plan. Når Norge nå leder denne føderasjonen for kulturråd og kulturinstitutter, må vi ta denne oppfordringen på dypeste alvor.

De siste årene har vi også her hjemme hatt flere debatter om kansellering og begrensing av kunstnerisk ytringsfrihet. Likevel slo Ytringsfrihetskommisjonen fast at vilkårene i Norge er gode. I et globalt perspektiv er vi privilegerte. Dette må vi være bevisst og jobbe for å holde det slik, men vi har også et moralsk ansvar for å kjempe for ytringsfriheten til kunstnere i land der den er truet.

Vi må gjøre det i solidaritet, men også som en anerkjennelse av at kunsten er grenseløs. Skal vi ha et mangfoldig og nyskapende kunst- og kulturliv, må vi sikre frie kunstneriske ytringer og fri flyt av mennesker og ideer i hele den globale landsbyen vi er en del av.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser