Den internasjonale filmfestivalen Oslo pix er i gang. Vi anbefaler seks filmer på programmet du bør sjekke ut.
For andre år på rad arrangeres Oslo Pix i hovedstaden. Årets program favner alt fra gamle klassikere til splitter nye filmer som ikke er satt opp i det ordinære kinoprogrammet.
Vi ser fram til ei uke full av gode filmopplevelser, og har trukket frem seks filmer vi gleder oss ekstra mye til å se.
«Golden Exits» av Alex Ross Perry
(Vises på Saga 5., 8. og 10. juni)
Til tross for sin relativt unge alder har den amerikanske regissøren Ross Perry allerede markert internasjonalt med filmer som «Listen Up Philip» og «The Color Wheel». Nå vises tre av hans filmer under Oslo Pix, deriblant en av hans nyeste filmer «Golden Exits» fra 2017.
«Golden Exits» utspiller seg i et kreativt nabolag, hvor beboerne preges av retningsløst begjær og potensiale. Her havner australske Naomi (Emily Browning), for å bruke sommeren som praktikant på kontoret til ryggradsløse Nick (spilt av Adam Horowitz). Sammen skal de arkivere papirer etter Nicks svigerfar, mens de stadig overvåkes med skepsis av Nicks kone og svigerinne (spilt av Chloë Sevigny og Mary-Louise Parker). Dramaet dreier seg rundt forholdene mellom de ulike karakterene, og preges av en pinlig (men, ofte komisk) dialog. «Golden Exits»har blitt trukket frem som en av fjorårets beste amerikanske indiefilmer.
«Let the Corpses Tan» av Hélène Cattet og Bruno Forzano
(Vises på Saga 8. og 9. juni)
Det franske ekteparet Cattet-Forzanos tredje spillefilm «Let the corpses tan» forteller en sjangertro Western-historie. Vi møter en eksentrisk kunstner og en avdanket forfatter bosatt på landsbygda. Stadig dukker ulike bekjente av de to kunstnersjelene opp, men etterhvert også tre ukjente med 250 kilo stålet gull i bagasjen. Videre utvikler filmen seg til en action-film, hvor spenningen er til å ta og føle på.
«Silvana – väck mig när ni vaknat» av Olivia Kastebring, Christina Tsiobanelis og Mika Gustafson
(Vises 5. juni på Saga, 7. juni på Blå og 10. juni på Klingenberg)
For alle musikkinteresserte der ute, kan vi anbefale Kastebring, Tsiobanelis og Gustafsons dokumentarfilm om den svenske rapartisten Silvana Imam. Filmen forteller historien bak Silvana Imams storslåtte karriere, og hvordan hun balanserer mellom livet i rampelyset og privat. Silvana Imam er å regne som en av Skandinavias mest kjente artister, og filmen veksler mellom klipp fra noen av hennes konserter og mer hverdagslige settinger, hvor man kan bli kjent med mennesket bak alle de fengende raptekstene. Oslo pix beskriver «Väck mig når ni vaknat» som «ærlig, rørende og ikke minst en fest av en film».
«Team Hurricane» av Annika Berg
(Vises på Saga 5. og 10. juni, samt på Klingenberg 9. juni)
Annika Bergs debutfilm er som «Skam» på syre. Vi møter åtte unge jenter som vanker sammen på lokal fritidsklubb. Tenåringsjentene har et fortrolig fellesskap hvor de deler hemmeligheter, meninger og kreativitet. Når fritidsklubben blir lagt ned, bestemmer de seg for å lage en kunstutstilling. På effektivt vis kombinerer Berg fiksjon og dokumentar med videokunst, uten at stilen går på bekostning av tenåringsjentenes ofte gripende fortellinger. Traileren vitner om høy hipster-faktor og kanskje den danskeste trash-estetikken vi har sett på lenge.
«Toppen av ingenting» av Måns Månsson og Axel Petersén
(Vises på Saga 5., 9. og 10. juni)
I «Toppen av ingenting» treffer vi 68 år gamle Nojet, som har levd store deler av livet i utlandet, men som må vende tilbake til Stockholm når faren er blitt syk. Etter farens bortgang må Nojet finne ut hvordan hun skal forvalte arven; en boligblokk midt i Stockholm. Hun går inn i rollen som forretningskvinne, full av selvtillit. Problemene oppstår når det viser seg at blokka er langt vanskeligere å selge enn først antatt – leilighetene er i dårlig stand og beboerne planlegger å selv overta blokka.
Les også vår anmeldelse av «Toppen av ingenting» HER.
«Vinterbrødre» av Hlynur Palmason
(Vises 6. juni på Saga, samt 8. og 9. juni på Klingenberg)
I den islandske regissøren Palmasons spillefilmdebut møter vi brødrene Emil og Johan som jobber i en kalkgruve på den danske landsbygda. Her blir vi kjent med den harde arbeidshverdagen og de nitriste kveldene i ei bygd hvor det skjer pent lite annet en gruvedrift. Den yngste broren, Emil, holder seg stort sett for seg selv. Gjennom filmen følger vi hans higen etter kjærlighet og aksept i et mannsdominert miljø der det er lite plass for annet enn machokultur. Handlingen i filmen står imidlertid ikke i fokus, men snarere Palmasons filmatiske uttrykk. Lange tagninger og et intenst lydbilde, gir en følelse av uro og melankoli som bygger opp under handlingen.
Se hele programmet for Oslo pix HER.