Subjekt mener:

På tide å sparke Kode-sjefen

Hadde Petter Snare vist eksepsjonelt lederskap, skulle vi ikke sagt noe – selv om kontrakten hans skurrer. Situasjonen er imidlertid en ganske annen, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Hadde Petter Snare vist eksepsjonelt lederskap, skulle vi ikke sagt noe – selv om kontrakten hans skurrer. Situasjonen er imidlertid en ganske annen, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Underskudd, «giftig» arbeidsmiljø og «ugyldig» kontrakt. Petter Snare har fått styre Kode kunstmuseer lenger enn han burde, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Petter snare har vært ansatt som Kode-sjef lenger enn seks år, slik intensjonen var.

De ansatte ved Kode kunstmuseer og komponisthjem er for tiden sterkt bekymret.

Ifølge de tillitsvalgte har Kodes ansatte over flere år stått under høyt arbeidspress. Nå er museet i økonomisk krise, og må sette inn «drastiske grep». Ett grep kan være å avsette sin dyreste ansatt, som koster museet over 2 millioner kroner i året.

Pengene kunne vært godt brukt i en god museumsdirektør. Men på Petter Snares vakt har det ikke manglet på skandaler. I fjor sommer kunne nemlig Subjekt melde at flere ansatte på Kode opplever fryktkultur og mobbing fra ledelsen. Det var så ille at folk gråt på jobb, fortalte én. Allerede i 2019 varslet et av verneombudene om arbeidsmiljøet.

Kode ble av Arbeidstilsynet blant annet bedt om å foreta en risikovurdering av «mobbing», «trakassering» og «høyt nivå av rollekonflikter». I juni i fjor ble det vedtatt at Kode har brutt arbeidsmiljøloven på flere punkter.

Annonse

Petter Snare prøvde å berolige med at museet har nulltoleranse for mobbing. Vi tviler ikke på hans gode intensjoner, men de hjelper lite om man ikke klarer å faktisk gjøre noe med problemene. Når økonomien heller ikke gis den oppmerksomheten som er nødvendig, begynner det å spøke for topplederens kontrakt.

Og når vi nevner kontrakten til Snare, så er det visst noe alvorlig som skurrer ved den også.

Les også: Vil ikke svare på spørsmål om mobbing, trakassering og fryktkultur

Åremål er fornuftig

I desember i fjor skrev Subjekt at ansettelsen av Kode-direktøren «er stikk i strid med museets egne vedtekter».

Vedtektene sier at direktøren ansettes i en tidsbegrenset kontrakt. Dette nevnes ikke med ett ord i Snares kontrakt. Mystisk.

Tidligere styreleder, Henning Warloe, kunne fortelle at det var intensjonen å ansette Petter Snare på et åremål på seks år, noe museet også kommuniserte i pressemeldingen da Snare ble ansatt i 2017. Warloe er usikker på hvem som er ansvarlig for glippen, mens Snare mener det hele er en misforståelse, og at han skal ha fast jobb.

Kommunen måtte til slutt gi Kode beskjed om å følge egne vedtekter. Bergen kommune ville ikke høre på nåværende styreleder, Anne-Grete Strøm-Erichsen, som ønsket å endre vedtektene. Hun er nemlig fornøyd med Snare, og ønsker at museet skal kunne beholde ledere så lenge de ønsker.

Kommunene mener det er en god grunn til at åremål er det vanligste for toppsjefer i store museer som driftes av stat og kommune. Det er vi helt enige i. Åremål kan bidra til å forhindre maktkonsentrasjon, nepotisme og maktmisbruk i det offentlige.

Likevel ble det hengende i luften hvilke konsekvens dette ville ha for Snares situasjon. Vi har et forslag. Direktøren burde gå. Snarere enn snarest.

Les også: Ber om 127 millioner til å pusse opp historisk villa

Ønsketenkning

Petter Snare har styrt skuten i over seks år. Det er både lenger enn hans intenderte åremål er, og mer enn nok tid til å vise hva han er god for. Hadde han vist eksepsjonelt lederskap, skulle vi ikke sagt noe – selv om kontrakten hans skurrer. Situasjonen er imidlertid en ganske annen.

Snare har år etter år klagd på at museet ikke får nok penger fra staten, og Kode risikerte konkurs tilbake i 2020. Selvbildet har ikke blitt matchet av hverken rød-grønne eller blå regjeringskonstellasjoner. Og Snare kan gjerne mene at Norges nest største kunstmuseum blir tilsidesatt i statsbudsjettet, men han kan ikke legge opp sitt eget budsjett basert på hva han skulle ønske han hadde å rutte med.

Styret bestemmer hvem som er direktør for Kode. Men det kan hende vi står i en situasjon der konkurs er det eneste som kan velte Snare, som virker å ha ubegrenset tillit hos nåværende styre. For en kontrakt er visst en kontrakt, selv om den bryter vedtektene. Hvis ikke styret gjør noe, bør Snare kjenne sin besøkelsestid og gå av, mens han fortsatt har noe ære i behold.

På Subjekts årlige kåring av kulturlivets mektigste, Subjekt 100, kom Petter Snare i fjor på 75. plass. Ved neste kåring er vi ikke så sikre på om han kommer med på listen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)