Folk som sammenligner seg med Dr. Stockmann, bør lese «En folkefiende» om igjen

Stockmann viser seg å være en tvers igjennom humørløs, selvforherligende, arrogant og usympatisk karakter, skriver Kristian Tonning Riise. Her er Hugh Bonneville i rollen som Stockmann i en oppsetning på The Chichester Festival Theatre i 2016. (Foto: Tristram Kenton.)
Stockmann viser seg å være en tvers igjennom humørløs, selvforherligende, arrogant og usympatisk karakter, skriver Kristian Tonning Riise. Her er Hugh Bonneville i rollen som Stockmann i en oppsetning på The Chichester Festival Theatre i 2016. (Foto: Tristram Kenton.)
17. mai-talerne Danby Choi og Mikkel Dobloug mente begge å kjenne seg igjen i Dr. Stockmann. Det er jeg uenig i, skriver Kristian Tonning Riise.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er «En folkefiende» av Ibsen brukes stadig som referanse i samfunnsdebatten. Men ikke alltid på riktig vis.

Noen litterære misforståelser har blitt så vanlige at karakterene får en identitet i samfunnsdebatten som er ganske fjernt fra sitt «virkelige» liv mellom permene.

Et typisk eksempel er å referere til Frankenstein som et monster, eller til det navnløse «monsterets» skaper, Viktor Frankenstein, som en ond vitenskapsmann. Ingen av delene er tilfelle, og en nokså umulig tolkning dersom man har lest Shelleys roman.

En misforstått karakter som jevnlig dukker opp i samfunnsdebatten, er Tomas Stockmann, hovedpersonen i Ibsens drama «En folkefiende» (1882). Konteksten er gjerne en varsler, samfunnsrefser eller kritiker som møter motstand fra storsamfunnet, men står prinsippfast på sin sak fordi vedkommende mener å ha sannheten på side.

Typiske paralleller kan være klima- og miljødebatten, innvandringsdebatten, debatten om konsekvensene av koronatiltakene, eller i ytringsfrihetsdebatten – nå sist i sammenheng med særlig Danby Choi og Mikkel Doblougs 17. mai-taler, der begge talere mente å kjenne seg igjen i nevnte Dr. Stockmann.

Annonse

Les også: Er det snart blitt stuerent å stemme på FRP?

Tvers igjennom usympatisk

På overflaten handler Ibsens drama om en modig varsler som oppdager at byens kurbad i virkeligheten er forurenset og dermed helseskadelig.

I sitt innstendige arbeid med å gjøre befolkningen oppmerksomme på at kurbadet tvert imot gjør folk syke, møter imidlertid Stockmann på kraftig motstand fra alle som har politisk og økonomisk egeninteresse i at sannheten ikke kommer frem.

Ibsens drama er imidlertid langt mer sofistikert enn den endimensjonale «sannhet vs. løgn»- eller «ubestikkelig vs. korrupt»-kontrasten den ofte blir brukt for å illustrere. For det som slår en når man leser «En folkefiende», er at man selv mister sympatien med Stockmann på det avgjørende tidspunktet, til tross for at han har sannheten på sin side.

Stockmann viser seg nemlig å være en tvers igjennom humørløs, selvforherligende, arrogant og usympatisk karakter. I stedet for å gå pedagogisk frem og forklare befolkningen hva han har funnet ut om byens viktigste inntektskilde, velger Stockmann å idiotforklare alle som ikke umiddelbart slutter seg til hans resonnement.

På folkemøtet han har innkalt til, der Stockmann endelig skal få legge frem sin sak, ender han opp med å forbanne hele samfunnet han hadde til hensikt å overbevise. I stedet for å appellere til befolkningens fornuft erklærer han i stedet at folket er «sannhetens og frihetens farligste fiender». Flertallet har aldri retten på sin side, erklærer Stockmann. De er dumme, tankeløse, de er «harske, ulne, grønsaltede ​skinker» som «forgifter våre åndelige livskilder og forpester grunnen under oss».

Les også: Danby Chois 17. mai-tale: Vi må omfavne utbrytere som Nora. Og vi må mene det

Ikke som Stockmann

Den første gangen ordet «folkefiende» blir brukt, er i slutten av fjerde akt, på nettopp dette folkemøtet, etter at Stockmann avslutter sin harang med å erklære at dette «løgnaktige samfunnet» må «jevnes med jorden» og folket «utryddes som skadedyr». Stockmann erklæres altså først som folkefiende etter at han selv har definert folket som sin fiende.

Det kjente sitatet om at «den sterkeste mann i verden, det er han som står mest alene» faller mot slutten av stykket, etter at Stockmanns fremtreden har ført familien ut i ulykke. De har mistet hjemmet sitt, broren og datteren har mistet jobben, ungene er tatt ut av skolen, men Stockmann er fortsatt like parodisk standhaftig.

Og her kommer vi til mitt hovedpoeng: Grunnen til at Danby Choi vinner igjennom, er nettopp fordi han ikke er som Tomas Stockmann. Han møter ikke forsøk på kansellering med forarget fordømmelse av storsamfunnet, men med en god dose humor. Og han møter ikke kritikk med å idiotforklare alle som er uenige, men ved å ønske debatten velkommen og argumentere for sin sak.

Moralen i «En folkefiende» er altså ikke at «den sterkeste er han som står mest alene», men snarere at den som ikke er i stand til å ta til seg noen ytre korrektiver, ender opp som en parodi på seg selv.

Slik er det også med ytringsfrihet. Debatt siviliserer. De som klarer å forholde seg til en kritisk offentlighet, blir gjerne bedre og mer sofistikerte versjoner av seg selv. De som derimot tolker all kritikk som et bevis på egen fortreffelighet og alle andres utilstrekkelighet, ender opp som rimelig patetiske figurer.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist