Kommunen har mange viktige oppgaver. Teater er ikke en av dem

For det frie kulturlivet kan det være positivt å slippe konkurransen fra et teater i kommunal respirator, skriver Lars Petter Solås om Oslo nye. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
For det frie kulturlivet kan det være positivt å slippe konkurransen fra et teater i kommunal respirator, skriver Lars Petter Solås om Oslo nye. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Vi er vant til at det offentlige i Norge har mye penger og at Oslo har et stort budsjett. Men brønnen er ikke bunnløs, skriver Lars P. Solås.
Om skribenten
Lars Petter Solås er uavhengig bystyremedlem i Oslo.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om Oslo nyes økonomi.

Etter å ha brukt over en milliard kroner (i 2023-kroner) på teateret Oslo nye de siste ti årene, sitter Oslo igjen med et skakkjørt teater i dyp økonomisk krise.

De som vil kaste enda mer penger på bålet, snakker om å redde kulturlivet i Oslo, men byen har både mange teatre og et rikt kulturliv utenom Oslo nye. Spørsmålet er om Oslo kommune har råd til å holde seg med et eget teater, koste hva det koste vil.

Råflott luksus

Det er ingen uenighet om at Oslo nye har en lang historie i hovedstaden som et offentlig finansiert teater.

Like sikkert er det at tidene har forandret seg siden 1918, og at det som før var opplagte offentlige oppgaver, ikke er like opplagt i våre dager. Kommunen har fortsatt mange viktige oppgaver, men er teater en av dem?

Annonse

Selv om vi er vant til at det offentlige i Norge har mye penger og at Oslo har et stort budsjett, så er ikke brønnen bunnløs. Nylig ble det for eksempel klart at Oslo kan tape opptil 451 millioner kroner i året med regjeringens forslag til nytt inntektssystem, som vil tappe hovedstaden for skattepenger. Da blir det rett og slett råflott luksus å fortsatt bruke rundt 100 millioner årlig på sitt eget kommunale teater.

Heldigvis har byen tilsynelatende fått et byråd med ryggrad, som går det forrige en høy gang i respekt for skattebetalernes penger (selv om listen strengt tatt ikke er lagt så høyt). Det at den ansvarlige byråden rett ut sier at det var nødvendig å få teaterledelsen til å forstå alvoret, er et forfriskende markant skille fra venstresiden, som nesten utelukkende snakker om å betingelsesløst kaste ubegrensede mengder med nye penger på det skakkjørte teateret.

Les også: Refser Ruter for å «normalisere» autister

Frigjør midler

Det vil være positivt for byens kulturliv som helhet om Oslo nye ikke lenger skulle legge beslag på over en fjerdedel av de samlede kulturtilskuddene.

Selv om kommunens totale utgifter helst burde slankes, kan man bruke de frigjorte midlene på kulturtilskudd for å styrke kulturlivet som helhet. Det vil være med på å levere på byrådets løfte om å øke tilskuddene til kunst og kultur.

For det frie kulturlivet vil det også være positivt å slippe konkurransen fra et teater i kommunal respirator. Det finnes flere gode teatre i Oslo som tilbyr publikum fantastiske opplevelser. Eksempelvis har Folketeateret svært gode produksjoner, og selv uten kommunale millioner ligger billettprisene på nivå med Oslo nye.

Jeg er sikker på at de dyktige skuespillerne ved Oslo nye kan fortsette sitt virke ved andre teatre eller se frem til at nye eiere sørger for en tryggere hverdag med like dyktig ledelse som hos Folketeateret.

Les også: Krever museumsdirektør sparket

Mest fornuftig

Det mest fornuftige for både kommuneøkonomien og kulturlivet er at Oslo nye teater slippes fri.

Bare de siste tiårene har teateret fått over en milliard kroner fra skattebetalerne, og tilbake har de fått et skakkjørt teater med en ledelse som må ha hjelp til å skjønne alvoret.

Det er kanskje politisk nødvendig å redde teateret fra konkurs nå, men det burde i så fall kun være for å kunne selge det som noe annet enn en økonomisk branntomt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo