Ikonisk kunstner utstilt i Bergen

Den nyåpnede storsatsingen på Kode er bokstavelig talt ikonisk

(Foto: Kode.)
(Foto: Kode.)
Når en av samtidskunstens pionerer stilles ut på Kode, er det noe som mangler. Men fragmenter av Ed Ruscha (80) sitt kunstnerskap kan gi et godt innblikk i en viktig del av amerikansk kunsthistorie.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Når en av samtidskunstens pionerer stilles ut på Kode, er det noe som mangler. Men fragmenter av Ed Ruscha (80) sitt kunstnerskap kan gi et godt innblikk i en viktig del av amerikansk kunsthistorie.

På selveste Kulturnatten åpnet Kode-utstillingen «Ed Ruscha – Very», som framstår som en av Bergensmuseets storsatsninger i år. Den er vanskelig å plassere og oppleves som en samlingsutstilling, en samtidsutstilling og en retrospektiv utstilling samtidig, grunnet dens kuratoriske form, valgene av verk og deres eiere. Utstillingen er bokstavelig talt ikonisk, fordi at mange av Ed Ruschas bilder er bokstaver i ikoniserte landskap, og fordi at Ed Ruscha selv har blitt et ikon for amerikansk samtidskunst.

80-åringen er mest kjent for sine ikoniske fortolkninger av det amerikanske samfunnet fra 1960-tallet til i dag. Disse utgjør brorparten av utstillingen som nå vises på Kode, som i sin helhet legger Ruschas verk frem for publikum som en innbundet kunstbok fra begynnelse til ende.

Selv om Ruscha har en lang og omfattende karriere bak seg, samt en tydelig plassering i den kanoniserte kunsthistorien, er han ikke en veldig kjent kunstner her i Skandinavia. Hvordan vil et norsk publikum ta i mot kunsten hans?

Ruscha malte også jevnlig det berømte Hollywood-skiltet. Dette er en av de mest kjente og klassiske variantene, men utstillingen presenterer også flere mer eksperimentelle varianter. (Foto: KODE).

Elementer som ellers ville blitt oversett, blir understreket

«Ed Ruscha – Very» vil vise hvem kunstneren er. Lik en bok, er den oppdelt i kapitler som viser vei gjennom å ta for seg ulike tematikker, materialer, teknikker og formspråk. Utstillingen har en sterk kuratorisk rute som visuelt, og delvis tekstlig, forteller om sentrale deler av Ruschas kunstneriske karriere i et overraskende lite utstillingsrom.

Annonse

Vi får innblikk i Ruschas omfattende kunstnergjerning, hvor han tilsynelatende har hatt konstant fremgang, med utforskninger av ulike teknikker, medier og materialer.

Det samme kan sies om hans valg av motiver og kombinering av tekst i forskjellige medier, som blant annet i hans malerier, trykk og fotografier, og for ikke å glemme hans banebrytende kunstnerbøker. Hans mest ikoniske motiver er stiliserte stillbilder av bensinstasjoner og ikke minst det velkjente Hollywood-skiltet.

Det kuratoriske narrativet leder vei gjennom utstillingen og lykkes i å få hvert rom – eller kapittel om du vil – til å referere til det neste, som i et slags visuelt frempek. Elementer som ellers kanskje ville ha blitt oversett blir nå understreket og forsterket.

Spionasje-motiver er en sentral del av hans nyere kunst. KODE stiller ut to av disse verkene. (Foto: KODE).

Finnes det svar i fortiden?

Ord er en sentral del av Ruschas kunstnerskap og delen av hans praksis som best representeres i utstillingen. Ruscha påstår at hans ordvalg kun baserer seg på ordets lyd, utseende og stavemåte. Det vil si at han aldri bevisst lader ordene, setningene og tallene som er sentrale i hans kunst. Men er det engang mulig?

Ved å knytte det verbale og visuelle sammen forsøker han i alle fall å se på ordene som objekter, til tross for at de kan ha åpenbare assosiasjoner eller referanser for andre.

Pussig er det, i så måte, at utstillingen begynner med et verk som har en helt tydelig og åpenbar referanse til verdenslitteraturen. Verket «1984» er et steintrykk med akvarell, med tallene 1984 i hvitt på svart. Det er en utvilsom referanse til fremtidsromanen «1984» av George Orwell fra 1948. Orwell skildrer en dystopisk fremtid med et totalitært system, ikke overraskende ble boken på ny aktuell i kjølvannet av det amerikanske presidentvalget i 2016.

Til tross for Ruscha i ovennevnte verk refererer til Orwells bok, oppleves ikke utstillingen i sin helhet som en dyster fremtidsfortelling. Den henviser snarere til det Ruscha er kjent for å arbeide med, som er ikoniske fortolkninger av det amerikanske samfunnet gjennom de siste fem tiår. 

«1984» innleder utstillingen som avsluttes med, blant annet, et annet tekstbasert verk: «Evil», med svart tekst silketrykket på rød finér. Det at disse to verkene markerer begynnelsen og slutten på utstillingen er et lite kuratorisk bidrag, som forsiktig forsøker å rette søkelyset mot dagsaktuell samfunnskultur, og ikke kun 60- og 70-tallets idyll.

Ved første blikk kan utstillingen gi inntrykk av å vektlegge en romantisering av 60- og 70-tallets «California cool». Men, for den som ser nøyere etter, finnes det også et ekstra lag i utstillingen. Flere av de nyeste verkene i utstillingen, deriblant «Spied Upon Scene – So» og «Spied Upon Scene: Window», viser en mørkere side av Ruschas kunst.

«Every Building on the Sunset Strip» er en av Ruschas velkjente kunstnerbøker, mest kjent for sin omfattende, men foldbare, lengde. Installasjonsbilde. (Foto: Dag Fosse / KODE).

Under radaren

I et monter kan man studere et imponerende utvalg av Ruschas kunstnerbøker, som gir et innblikk i en sentral del av hans karriere. Kunstnerbøkene er noe av det han er mest kjent for, òg kanskje det han foreløpig har øvet størst innflytelse for ettertiden.

Bøkene speiler Ruschas egne interesser. Han finner morsomme løsninger på utformingen av bokformatet. Noen av bøkene i utstillingen, er også tilgjengelige som digitale blaeksemplarer.

«Royal Road Test» fanger vår oppmerksomhet. I denne kunstboka har Ruscha dokumentert stadiene bak hva som skjer når noen kaster en skrivemaskin ut av vinduet på en bil i full fart. Bokas bilder og medfølgende tekster er et ironisk prosjekt som tar formen til en nøysom dokumentasjon av et gjerningssted hvor offeret er en skrivemaskin.

«Royal Road Test» er et eksempel på hvor lett tilgjengelig Ruschas humor kan være, selv om den fortsatt har en seriøs undertone. Men, dette er kun en brøkdel av humoren representert i utstillingen – store deler er subtile hint, hvor mye av den, mest sannsynlig, vil gå under radaren for det norske museumspublikummet.

Ruscha eksperimenterte med å objektivisere ord, tall og setninger. Dette gjorde han ofte med uortodokse materialer som var med å å gjøre verkene mer underlige og forvirrende, men samtidig åpne for fortolkninger. (Foto: KODE).

Fragmenter av et kunstnerskap

I tillegg til noen nyere verk, er utstillingen er en samling på innlån fra UBS Art Collection. Den som fra før av kjenner til Ruschas kunst vil nok savne enkelte eksempler fra deler av hans karriere. Hvor er for eksempel de kjente landskapsmaleriene med diverse forvirrende, men morsomme, sitater?

«Ed Ruscha – Very» møter vi hovedsakelig verker som tar for seg enkeltord, og ikke sitater. Det virker som om utstillingen har begrenset seg til de mest ikoniske verkene.

Helhetlig viser utstillingen fragmenter av et kunstnerskap som har hatt konstant kunstnerisk fremgang og favner et mangfold av teknikker, medier og materialer. Det kan til tider være vanskelig å se på utstillingen som fullbyrdet, da det føles som at noen sider mangler. Likevel er det en imponerende samling, som gir et innblikk i en viktig del av amerikansk kunsthistorie. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU