20 millioner til norske dataspill. Ett spill stakk av med halve potten

Kjersti Mo leder Norsk filminstitutt (NFI), som deler ut millioner i utviklingstilskudd til norske dataspill. (Foto: NFI.)
Kjersti Mo leder Norsk filminstitutt (NFI), som deler ut millioner i utviklingstilskudd til norske dataspill. (Foto: NFI.)
Syv norske dataspill får over 20 millioner i utviklingstilskudd fra Norsk filminstitutt. Se hele listen her
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Syv norske dataspill tildeles 20 millioner kroner i tilskudd.

Syv norske dataspill får over 20 millioner kroner i utviklingstilskudd fra Norsk filminstitutt (NFI). Det var 39 søkere i alt.

Spillet som stakk av med nær halvparten av potten – 9,6 millioner kroner – er «Vinterens varme» fra Hyper Games, som står bak spill som «Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen» og «Mørkredd». Det er ikke første gang Hyper Games og Vinterens varme får penger fra NFI: I mai 2023 ble de tildelt 3,7 millioner av NFI.

– Vi har valgt å holde innholdet i spillet hemmelig inntil videre, men jeg kan si at det blir en vakker og melankolsk reise i et noe annerledes vinterlandskap, sier Ellen Lyse Einarsen, som er produsent for «Vinterens varme».

Hun var blant de åtte deltakerne i Filminstituttets talentprogram for kvinner i spillbransjen, UP3, som rundet av i vår.

Annonse

Les også: En afrikansk samurai i 1500-tallets Japan? Sånt blir det krig av

Konseptskisse fra «Vinterens varme» av Hyper Games. (Illustrasjon: Hyper Games.)
Konseptskisse fra «Vinterens varme» av Hyper Games. (Illustrasjon: Hyper Games.)

Flere kvinner

Einarsen begynte i spillbransjen i 2007 som såkalt voice over-regissør hos Funcom. Siden har hun vært involvert i spill som «Age of Conan – Hyborian Adventures», «Suburbia», «Angry Birds Epic», «Sacred Legends» og «Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen».

Hun sier til NTB at kjønnsfordelingen er klart forbedret i bransjen i dag, samtidig som det er langt flere kvinner og jenter som spiller spill i dag enn for 15 år siden.

– Den største endringen er kanskje likevel at det er flere kvinner i ledende posisjoner. Det påvirker hvilke spill som blir laget, påpeker hun.

Les også: Deler ut 13 millioner kroner til norske spill: – Vi ser resultater

Ellen Lyse Einarsen i Hyper Games er produsent for «Vinterens varme», og var nylig med på Norsk Filminstitutts talentutvikling for kvinner i spillbransjen. (Foto: David Malmbekk/NFI.)
Ellen Lyse Einarsen i Hyper Games er produsent for «Vinterens varme», og var nylig med på Norsk Filminstitutts talentutvikling for kvinner i spillbransjen. (Foto: David Malmbekk/NFI.)

Disse syv får tilskudd

· «Vinterens varme» fra Hyper Games – en vakker og melankolsk reise i annerledes vinterlandskap – 9,6 millioner kroner

· «Prosjekt M» fra Red Thread Games – i en liten bygd ender en serie mystiske hendelser i kamp mot okkulte krefter – 5 millioner kroner

· «My Child New Beginnings» fra Sarepta studio – livssimuleringsspill der spiller er adoptivforelder til et barn med en traumatisk fortid – 2,7 millioner kroner

· «Nomaden» fra Red Thread Games – tredjepersons overlevelsesspill for én i et postapokalyptisk landskap – 2,1 millioner kroner

· «Når alle sover» fra Guppyworks Norway – magisk fortelling basert på boken til Nicolai Houm/ Rune Markhus om et uvanlig vennskap og om å tørre å gå sin egen vei – 400.000 kroner

· «Raanaa – The Rune Hunt VR» fra Miksapix Interactive – samisk VR-spill der man samler runer og inntar dyreformer for å gjenopprette balansen i åndeverdenen – 345.000 kroner

· «SpreadCheat» fra Games People Play – tallspillinspirert regneark i retrostil der man er regnskapsfører i et kaotisk finansselskap – 200.000 kroner.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar