Amedia kjøper det danske mediehuset Berlingske media fra det belgiske medieselskapet DPG media.
Mediehuset eier og driver avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
– Vi ser store muligheter for kunnskapsutveksling og samarbeid på tvers av landegrensene. Kjøpet lar oss eksportere vår ekspertise som et ledende mediekonsern innen digital avisutvikling i Europa. Vi styrker vår posisjon og vår norske virksomhet, samtidig som vi når nye målgrupper og sikrer Berlingske media større kraft i Danmark, sier konsernsjef Anders Opdahl i Amedia i en pressemelding.
Les også: Norsk presse: – Derfor støtter vi søksmålet mot staten
– Berlingske står overfor tøff konkurranse
Opdahl forteller at Nordiske medieselskaper står overfor en tøffere global konkurranse og fundamentale digitale skift, hvor de kjemper mot teknologigiganter om inntekter og distribusjon.
– I dette utfordrende landskapet blir medienes formål – å fremme et levende demokrati gjennom ytringsfrihet og uavhengig journalistikk – et stadig mer krevende oppdrag å løse. Derfor mener jeg at tettere samarbeid er avgjørende fremover.
DPG media, som har eid Berlingske media siden 2015, sier selskapet trenger å tilhøre noe større for å kunne akselerere sin utvikling.
– Etter nøye vurderinger konkluderte vi med at Amedia – som et svært vellykket og digitalt orientert mediekonsern – ville være en utmerket eier av Berlingske media, noe som førte til denne transaksjonen, sier Christian Van Thillo, konsernsjef i DPG media om valget av Amedia.
Skal ha kostet over en milliard
Bransjeavisen Medier24 «erfarer» at salget skal ha kostet over 1,1 milliarder norske kroner.
Nettavisen, som er Amedia-eid, ved sin sjefredaktør Gunnar Stavrum, anslår også en lignende sum, der han legger til grunn det danske selskapets overskudd ganger 10-15.