Dette er vinnerne av Subjektprisen 2024

«Kids in Crime» fikk slakt av Subjekts anmelder for sesong én. Nå vinner sesong to Årets Film og TV. (Foto: Sindre Furulund.)
«Kids in Crime» fikk slakt av Subjekts anmelder for sesong én. Nå vinner sesong to Årets Film og TV. (Foto: Sindre Furulund.)
Hvert år feirer Subjekt kulturåret vi er i ferd med å legge bak oss, hvor vi hedrer de som har utmerket seg med en storslagen prisutdeling. Her er årets vinnere av Subjektprisen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Hvert år feirer Subjekt kulturåret vi er i ferd med å legge bak oss, hvor vi hedrer de som har utmerket seg med en storslagen prisutdeling. Her er årets vinnere av Subjektprisen.

Subjektprisen 2024 er en feiring av kulturåret som gikk.

Tradisjonen tro inviterer vi publikum og nominerte til en storslagen prisutdelingsseremoni hvor alt kan skje!

I år går festshowet av stabelen i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og ledes av komikerne og tv-personlighetene Gaute Berg Næss og Snorre Monsson.

Arrangementet har vært utsolgt i alle år, og denne gangen er intet unntak!

Annonse

Kveldens eminente artister er Myra, Emile the Duke, og Skrellex.

Rakk du ikke å kjøpe billett? Da kan se opptaket her.

Les også: Disse er vinnerne av Subjektprisen 2023

Her er vinnerne av Subjektprisen 2024:

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men det er leserne som stemmer frem de endelige vinnerne.

Prisener delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Les også: Se bildene av forårets storslåtte Subjektprisen 2023

Vinner av Årets utstilling under Subjekt 2024. (Foto: Sindre Furu.)
Vinner av Årets utstilling under Subjekt 2024, Kong Magnus Lagabøtes landslov fra 1274. (Foto: Sindre Furulund.)

Årets utstilling

Uansett alder eller kunnskapsnivå blir man klokere etter å ha besøkt denne storslåtte utstillingen. Den var kanskje en underdog blant de nominerte. Ikke bare fordi den holder til utenfor Oslogryta som Subjektredaksjonen så til de grader er en del av, men også fordi den tematisk skiller seg fra resten og er dessuten et omfattende samarbeidsprosjekt. Bymuseet i Bergen, Universitetet i Bergen, Universitetsmuseet, Universitetsbiblioteket og Vestland fylkeskommune står alle bak.

Kong Magnus Lagabøtes landslov fra 1274 var i bruk i over 400 år, og representerer det første steget mot stabilitet i Norge. Utstillingen viser hvordan en penn faktisk kan bli mektigere enn sverdet. Dette er en innovativ og mangfoldig utstilling, med gjenstander fra perioden, lyd og bilder som gir en moderne vri, samtidig som alt er elegant gjennomført med vakre middelalderske farger og tidløs visdom.

Og vinneren er: «Magnus Lagabøtes landslov 750 år».

Partiet av Jørgen Gilbrant og Steinar Suvatne vinner Årets litteratur. (Foto: Sindre Furu.)
Partiet av Jørgen Gilbrant og Steinar Suvatne vinner Årets litteratur. (Foto: Sindre Furulund.)

Årets litteratur

Hvorfor i all verden har Subjekt nominert denne boken, lurer du kanskje. Denne boken? Det er årets mest kritiserte bok i Norge – det er det ingen tvil om. Likevel har det enorme volumet av angrep ikke vært nok til å avfeie bokens kvaliteter. Historien er i stor grad basert på bruk av anonyme kilder, noe som har fått kritikere til å hevde at den derfor er upålitelig. I tillegg fikk forfatterne noen detaljer feil i første opplag. Men hva så? Innvendinger mot bokens substans er sjeldne, om ikke helt fraværende.

Forfatterne tar oss med inn i de innerste sirkler som få av oss har tilgang til. Boken skildrer maktkampene som har formet APs nedgang det siste tiåret. Mye har allerede blitt skrevet om dette, men forfatterne kommer med nye avsløringer om hva som egentlig foregår i det som en gang var Norges største parti, år etter år. Naturligvis er dette boken som AP-politikere og deres medløpere i media ikke vil at du skal lese.

Og vinneren er: «Partiet», av Jørgen Gilbrant og Steinar Suvatne, utgitt av Gyldendal!

Kids in crime inner Årets Film og TV under Subjekt 2024. (Foto: Sindre Furu.)
Kids in crime inner Årets Film og TV under Subjekt 2024. (Foto: Sindre Furulund.)

Årets film og tv

Sjelden har vi sett noe som oser av like mye skaperglede og entusiasme som dette! Hvor ofte hender det at man støter på genuint overskridende underholdningskunst i dette pottitlandet? Nesten aldri.

Sist gang var i 2022, da TV 2 sendte første sesong av Kenneth Karlstads drama-komi-action-skrekkserie. Gjennom et ras av referanser til store verk som «Goodfellas», «Scarface» og – av alle ting – «Hotel Cæsar» oppsto det noe genuint nytt. Og sesong to tar alt som var bra med første sesong, og gjør det større, rikere og dypere. Dette vitale, farlige og fullstendig uimotståelige portrettet av det småkriminelle rusmiljøet i Sarpsborg omkring årtusenskiftet føles som å være fanget i en helt jævlig badtrip med et gryende latterkick i halsen. Vi håper det blir mer!

Og vinneren er: «Kids in Crime 2» av Kenneth Karlstad på TV 2.

«Love Me Land» av Vilde Krohn på Hos Arne er Årets scenekunst 2024. (Foto: Sindre Furu.)
«Love Me Land» av Vilde Krohn på Hos Arne er Årets scenekunst 2024. (Foto: Sindre Furulund.)

Årets scenekunst

Institusjonene sliter, mens mindre, uavhengige oppsetninger trekker publikum. Denne forestillingen viser hvorfor, ved å tilby en frisk og innovativ form for teater, som også treffer de unge.

Regissøren eksperimenterer med form og uttrykk, og resultatet oser av kreativt overskudd. Den intime forestillingen vekker både ubehag og varme følelser hos publikum, og selv om stykket er satt inn i en fiktiv ramme, makter det å gi en forståelse av egen samtid. Vi får et innblikk i hverdagen til sexarbeidere, basert på forskning og samtaler med mennesker i miljøet. Selv om sexkjøp er et sårt og krevende tema, er dette verket regissert frem med respekt og ømhet overfor menneskene det omhandler.

Og vinneren er: «Love Me Land» av Vilde Krohn på Hos Arne.

Årets mat og drikke 2024 går til Liminal. (Foto: Sindre Furu.)
Årets mat og drikke 2024 går til Liminal. (Foto: Sindre Furulund.)

Årets mat og drikke

I dette området finner du snart Norges tetteste forekomst av kule mat- og drikkesteder. Fra før finnes Albatros og Grisen, Bruun-Larsen og Lasarett. Og så kom det plutselig enda ett.

Vi snakker om en minimalistisk nabolagsrestaurant som likevel byr på en varm og lun stemning. Men det er først og fremst kvaliteten på maten som gjør stedet nominasjonsverdig.

I år har de tatt Oslo med storm med sin rimelige set-meny av skyhøy kvalitet. Med fokus på nordiske, ofte utypiske, råvarer – laget med både kjærlighet og høyt teknisk nivå – er dette en perfekt kombinasjon av nabolagsrestaurant og fine dining.

Thomas Tylman har med Liminal og Lasarett ikke bare åpnet to gode mat- og drikkesteder, men evnet å løfte Torshov i fortjent retning.

Og vinneren er: Liminal.

«It Beckons Us All» av Darkthrone på Peaceville Records er Årets musikkutgivelse. (Foto: Sindre Furu.)
«It Beckons Us All» av Darkthrone på Peaceville Records er Årets musikkutgivelse. (Foto: Sindre Furulund.)

Årets musikkutgivelse

Det er en tragedie at noe så grensesprengende som norsk svartmetall skulle bli så tannløst på så kort tid. De fleste drukner i forutsigbarhet, konformitet og karneval. Heldigvis har vi Årets vinnere av Subjektprisen. Med 20 fullengdere i bagasjen lå alt til rette for regressiv navlebeskuelse, men deres nyeste utgivelse viser en umettelig utforskertrang.

Når man fortsetter å utvikle seg, blir ikke alle med. Enkelte fans hyller albumet som bandets beste siden gullalderen på 90-tallet, andre synes det er deres dårligste. Skiva er mesterlig balansekunst: Den graver fra metallhistorien uten å bli nostalgisk, og låter nytt uten å bli krampeaktig.

Og vinneren er: «It Beckons Us All» av Darkthrone på Peaceville Records.

Sebastian Makonnen er Årets kunstner. (Foto: Sindre Furu.)
Sebastian Makonnen er Årets kunstner. (Foto: Sindre Furulund.)

Årets kunstner

Hvis du synes kunstnere har blitt for dårlige til å delta i samfunnsdebatten, vil du elske Årets kunstner. Han har vist en utrettelig evne til å løfte kunstnernes synspunkter i samfunnsdebatten, enten det gjelder kunstnerpolitikk, atelierer og kulturbudsjetter, eller å presse de store museene til å ta stilling til krigføringen i Gaza.

Det er ikke først og fremst gjennom kunstnerskapet han har utmerket seg i 2024, men som styreleder for Billedkunstnerne i Oslo, en av bransjens viktigste fagorganisasjoner. Du trenger ikke være enig med ham for å berømme innsatsen. Vi trenger flere som ham, som sørger for at kunstnernes synspunkter ikke forblir i deres egne bobler, men fremmes og brytes med andre meninger i den brede samfunnsdebatten.

Og vinneren er: Sebastian Makonnen Kjølaas.

Simen Velle er Årets stemme. (Foto: Sindre Furu.)
Simen Velle er Årets stemme. (Foto: Sindre Furulund.)

Årets stemme

Når denne karen snakker, høres det innøvet og påtatt ut, nesten blottet for egenart og personlig overbevisning. Nei, nå beskriver vi visst den jevne stortingspolitikeren igjen. Årets stemme er jo nettopp forfriskende fordi han er motsatt: han snakker uten manus, tør å vise sårbarhet og er ikke gift med ideene sine.

Han startet en datingdebatt på Tiktok som fikk gamle medier til å sette søkelyset på gutteproblemer. Det ble en ganske god debatt, selv om vår mann måtte innrømme at han uttalte seg noe flåsete. Han dominerte i ungdomspartilederdebatten under Arendalsuka og har satt dagsorden med jevne mellomrom gjennom året. Så stor stjerne er han blitt at han blir forfremmet i lov og orden-partiet FRP like etter at media bretter ut om hans fortid som revrøyker. Det er et fremskritt for hele Norge.

Og vinneren er: Simen Velle.

Årets subjekt 2024 er Anders Nordstad. (Foto: Sindre Furu.)
Årets subjekt 2024 er Anders Nordstad. (Foto: Sindre Furulund.)

Årets subjekt

Årets subjekt har blitt en nasjonal helt gjennom å overvåke og kritisere en bransje som minner litt om mediebransjen: Makten er samlet hos noen få supermektige aktører. Gigantbedriftene stikker av med profitten, mens bonden og forbrukeren sitter igjen med regningen. Heldigvis finnes det en mann, en uredd forkjemper som utfordrer gigantene og gir oss innsikt i hvordan matvareprisene settes. Han viser hvordan maktkonsentrasjon i dagligvarebransjen presser bonden som en sitron, samtidig som forbrukernes valgfrihet begrenses. Med faglig tyngde og lidenskap har den tidligere fotballspilleren, nå økonomen, blitt en viktig stemme for rettferdighet. Han minner oss på betydningen av å beskytte norsk matproduksjon og sikre at verdiene i næringskjeden fordeles rettferdig. For bonden er han en forkjemper, for gigantene en utfordring – og for forbrukerne en kilde til håp.

Og vinneren er: Anders Nordstad.

Disse er nominert til Subjektprisen 2024:

De nominerte til «Go Down with Me» av Vanessa Baird på Munchmuseet, «Magnus Lagabøtes landslov 750 år» av Bymuseet i Bergen og Universitetet i Bergen på Bryggens museum, «Mellom konstruksjon og sammenbrudd» av Leonard Richard på Astrup Fearnley, «Mellom mennesker» av Else Hagen på Nasjonalmuseet, «Nordiske lidenskaper» av Åsmund Thorkildsen åpningsutstillingen på Kunstsilo, og «Park» av Mishi Foltyn og Per Stian Monsås på Kjøpmannsgata ung kunst.

Nominerte til «Årets litteratur» er «Margaret, er du i sorg» av Maria Kjos Fonn på Aschehoug, «Nødutgang til dagen» av Morten Langeland på Flamme Forlag, «Pabbi» av Mímir Kristjánsson på Kagge, «Partiet» av Jørgen Gilbrant og Steinar Suvatne på Gyldendal, og «Uhørt» av Kjersti Løken Stavrum på Aschehoug.

De nominerte til «Årets film og tv» er «Armand» av Halfdan Ullmann Tøndel på Eye Eye Pictures, «Den sorte svane» Av Wingman Media, TV 2 Danmark og NRK på NRK Brennpunkt, «Drømmer» av Dag Johan Haugerud på Motlys AS, «Kids in Crime 2» av Kenneth Karlstad på TV 2, «Leo og de farlige» av Novemberfilm på NRK, og «Quislings siste dager» av Erik Poppe på Paradox film.

De nominerte til «Årets scenekunst» er «Bare Elling» av Petter Næss på Riksteatret, «Love Me Land» av Vilde Krohn på Hos Arne, «Spis de rike» av Kepler teater på Cosmopolite, «Torvald» av Ibrahim Fazlic på Black Box, og «The Rake’s Progress» av Vidar Magnussen på Den norske opera.

Nominerte til «Årets mat og drikker» er Apostrophe, Happy Ending, Jamals falafel, Kogi, Liminal, og Omakase by Sergey Pak.

De nominerte til «Årets musikkutgivelse» er «Frihet i lenker» av Marstein på Def Jam, «Look to a Star» av Metteson på Lekk, «It Beckons Us All» av Darkthrone på Peaceville Records, «Situasjon Mixtape» av Ari Bajgora på Distortion, og «Tundra Rock» av Slomosa på Stickman Records.

De nominerte til «Årets kunstner» er Bjarne Melgaard, Brynjulf Jung Tjønn, Henriette Steenstrup, Marianne Heske, og Sebastian Makonnen Kjølaas.

Nominerte til «Årets stemme» er Abid Raja, Kari Nessa Nordtun, Oda Oline Omdal, Simen Velle, og Yama Wolasmal.

Nominerte til «Årets subjekt» er Aleksander Linkowski, Anders Nordstad, Einar Kleppe Holthe, Gyda Oddekalv, og Jan Bøhler.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker