Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er utstillingene du må se i Oslo

Uke 6
Frida Orupabo åpner sin mest omfattende utstilling til dags dato på Astrup Fearnley i Oslo. (Foto: Frida Orupabo/AF/Christian Øen.)

Lydløse skrik

Frida Orupabos kunstnerskap oppsto først spontant, som et digitalt arkiv over rasisme, historie og identitet. Kunsten hennes har siden vokst inn i den fysiske verden, og blant annet blitt stilt ut på Kunsthall Trondheim og kjøpt inn av Nasjonalmuseet.

Nå inntar hun et av landets største private museer med sin største utstilling noensinne: «On Lies, Secrets and Silence» på Astrup Fearnley. Her møter vi Orupabos distinkte og gjenkjennelige storskalakollasjer, kombinert med videoverk, skulpturer og andre installasjoner.

Orupabo kombinerer personlige opplevelser med kollektive erfaringer. De oppblåste fotografiene i kollasjene er gjerne kornete og i svart-hvitt, som understreker den historiske tyngden til noen av temaene som dominerer samfunnsdebatten i dag: Kjønn, kolonialisme, etnisitet og seksualitet, og hvordan politiske, sosiale og økonomiske strukturer påvirker dem.

Utstillingen har tidligere vært vist på Bonniers kunsthall i Stockholm.

Håvard Kranstad, «Skivegring», Galleri Haaken. (Foto: Presse.)

Antifriskus

Millioner av nordmenn er født med rødfarge i kinnene og ski på beina. Men ikke Håvard Kranstad.

Det er nærmest radikalt med en mannlig norsk kunstner som vever. Siden Hannah Ryggen har veving og tittelen «tekstilkunstner» vært nesten uadskillelig fra kvinnekamp. Her er det et annet patriarkat som harseleres med: Nikkersadelen.

Du har sikkert sett dem. De bor i perverst store hus og leiligheter sentralt i Oslo, og i helgen fyller de T-banene og utfartsparkeringene med sine Swix-trøyer og sunne kropper. De er sikkert glad i kunsthåndverk også, de tilhører gjerne kultureliten. Derfor passer det ekstra godtd at Kranstad bruker nettopp veving til å ironisere over skinasjonen Norge i utstillingen «Skivegring».

Ved første øyekast blir vi slått av kvaliteten på håndverket, og de livlige og smakfulle fargene. Utsøkte mønstre, bugnende blomster og saftige teksturer skaper et overdådig og luksuriøst inntrykk. Når vi kikker nærmere blir det vanskelig å ikke smile av de festlige, Flåklypa-lignende figurene som stikker frem mellom ski, flora og border.

Kim Andreas Roland Berger og 18 andre kunstnere presenterer sine avgangsprosjekter på Khio, Kunstnernes hus og en rekke andre steder i Oslo. (Foto: Kim Andreas Roland Berger.)

Mesterstrøk

Akademistudentene på Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) viser sine avgagsprosjekter. Flere av kunstnerene stiller ut i ulike lokaler på Khio, mens andre stiller ut på Kunstnernes hus, Black Box, Centralbanken, Deicman Tøyen eller andre lokaler.

De 19 utstillingene er fordelt utover senvinteren og våren, men 7 av dem åpner allerede 7. februar:

Sondre Røe, «Zero Views» på zero-views.com; George Seamus McGoldrick, «Missing-Out» på Kunstnernes hus; Andreas Roland Berger, «Stacks of Paintings» på Seilduken 1, Khio; Sanna Sønstebø, «Her hvor trikken går» på Black Box; May-Oisín Qviller, «Halfsleeper» på Skylight og Seilduken 2; Victoria Alstrup, «Home is Where the Art is», Brugata 3 A; og Lova Hiselius, «Bli/Stay» på Centralbanken.

Statens kunstakademi i Oslo har eksistert i over 100 år, og utdannet en betydelig andel av våre største nasjonale og internasjonale kunstnere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog