Desiigner på Rockerfeller

«Drrrrah»-allergien setter inn for fullt. Trolig er dette årets aller dårligste konsert

Ida Madsen Hestmann
Ida Madsen Hestmann
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Desiigner på Rockefeller var som en hybrid av russetreff og en scene fra «The Office». Britney Spears på Telenor Arena var faktisk bedre.

★ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

Vokst opp i Brooklyn, men sterkt inspirert av Atlanta-skolens sørstats-trap, ikke veldig ulikt tunge tunger som Young Thug og Future (noe han forresten har fått diskreditt for), påstempla sin velkjente «drrrrah»-signatur med et kronisk preg av aggressivitet og dunkle energiske innsprøytninger.

Sidney Royel Selby lll, bedre kjent som Desiigner, var så vidt blitt 18, da han ble plukket opp av Kanye West i 2016, og plateselskapet G.O.O.D. Music, og Def Jam Recordings som sørget for at hans første kommersielle singel «Panda» ble nummer én på Billboard Hot 100. 

Men siden da har det vel egentlig gått nedover: Debut-mixtapen «Old English» fikk tam respons, «Desiigner Released Two Songs and Neither of Them Are Good» skrev Spin om fjorårets «Thank God I Got It» og «Up», mens Pitchfork raskt konkluderte med at hans siste EP «L.O.D» var et bevis på at han ikke klarer å frigjøre seg noe som helst fra det litt for stereotype trap-lydbildet som regjerer litt for mye om dagen.  Singelen han slapp for litt siden har heller ikke skapt særlig ståhei.

Annonse

Og herfra går det bare enda mer nedover med kveldens konsert.

Smertefullt

Foruten «Caliber, caliber, caliber» og «Timmy-Timmy-Timmy Turner» er det disse orda som stort sett oppsummer hva som kom ut av truten på denne karen de gangene han gadd å formidle noe som helst substansielt under låtene sine. Vel, foruten «Norway-Norway-Norway!».

Noe har åpenbart hengt seg opp her. Og det er ikke bare «grrr»-inga jeg snakker om som krampaktig legger seg som et stadig mer irriterende fettlag på hver nye låt som spys ut over det Jarlsberg-ost-aktige gulvet. For Rockefeller ser litt merkelig ut.

Det er mye distraksjoner overalt, og det er påfallende mye uro blant publikum. Som om flere skulle gått sammen om å hijacke en viss oppmerksomhet. Kanskje det kan ha noe med at han ikke synger å gjøre? Det hjelper liksom litt lite på presence når den ikke er der, i det som er ment å være hovedingrediensen i et liveshow. Er dette Desiigners hemmelige eneggete tvilling, tro?

Men publikum hopper med til karaokeshowet uten karaokesang. Pistolskuddene pumper. Gullhår vasker. Ja. En gullhår-dame er tydeligvis innleid for å vaske det som stort sett er kveldens hovedkarakter, med papirtørkler og hådklær – når hun ikke stjeler 30 prosent av scena til å filme publikum med et ganske skarpt mobilkameralys som greier å stjele litt for mye oppmerksomhet. (Jeg tviler litt på at dette er et «motreaksjon»-eksperiment som vil konfrontere publikum med sitt eget blikk på artisten.) Og jeg skjønner hvorfor det potensielt kan gå gæli for den fremtidige horden av publikummere, når dette er en av de som skal danne den yngre garde til å gå på konsert. Til dere vil jeg si: Beklager på denne fyrens vegne.

Som om ikke alt oppstyret og låtene i seg selv er masete nok, kommer mer masing, av folk rundt på scenen om mer kameraer – «put the cameras up» – mens tonnesvis av hippe fotografer loker rundt i lokalet for å unnfange disse «vanvittige» øyeblikkene, men innpakningen hjelper lite når det ikke er noe innhold.

Det er smertefullt. Teknikeren ved miksebordet snur seg og kommuniserer et eller annet fortvilet til vakta. Samtlige publikummere dusjer brått hele området foran henne i vannflasker på oppfordring fra klovnefransen selv, før han så går deseperat for siste triks i «hvordan skape illusjonen om at det var en bra konsert»-boka: Hente opp publikummere på scenen, og så danse litt #metoo-aktig bak jentene der. De må jo digge det. Men publikummerne på scenen er forresten enda mer opptatt av å filme seg selv. Plutselig går det opp for meg at 50 prosent av publikum faktisk er på scenen, og jeg har ikke sett så få mennesker nede på gulvet på Rockefeller før.

Null kontroll på sin egen konsert og setliste

Desiigner virker ikke å ha særlig kontroll på sin egen konsert, og jeg tviler på om han faktisk skjønner hva konseptet konsert er. For han kan nemlig synge om han gidder. Men det er jo ikke like gøyalt som å hoppe rundt som en smellbongbong. Det er tydelig. Jeg lurer mer på hvilken hurlumhei-mix han spiste backstage.

Det er først på «Caliber» en time uti showet at han faktisk presser ut noen strofer – og ja du gjetta riktig, disse orda består av «caliber – caliber – caliber». For det synes fortsatt ut som han tviler på om han faktisk kan sine egne tekster. Dessverre kan han ikke stole på «fansen» heller, som ikke kan stort mer av «Timmy Turner», enn «Timmy, Timmy, Timmy Turner». Men også store deler av set-listen ser ut til å komme litt uventa på fyren. Så han tar av seg skjorta, så vi skal glemme det. Eller crowdsurfer litt, for å la oss fokusere på «andre ting» – som vi forresten har sett før.

Med det sagt, er det å observere det her på en måte en interessant studie, å se noen sabotere så mye for seg selv, for et publikum som gladelig er med på lurvelevenet. Det er liksom… jeg aner ikke helt hva det er, men det likner mer på en hybrid mellom russetreff og en parodisk scene tatt ut av «The Office’» julebord-episode, der ingen evner å se seg selv utenfra. En moderne Ricky Gervais. Eller Sasha Baron Cohen. Den siden av Cohen som ikke er morsom-Cohen.

Og da du trodde han var ferdig – neida, han va’kke det: Kirsebæret på toppen er at han tar en føkkings Mira Craig (med all respekt for Mira), og suser rett nedi hølet som spontant åpna seg i publikum. Det var ett av de i Jarlsberg-ost-gulvet. Kanskje han bare skulle blitt der nede?

Kan man lage dårligere konsert på Rockefeller enn på Telenor Arena? Ja, det kan man. Britney Spears var bedre. Ja. Jeg sa det. En kræsj av en bæsj. Jeg sa det og. Takk for meg.

(Fotoet er forøvrig av samme kvalitet som konserten.)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU