Klassisk musikk på DIN måte

Ingen rare regler. Bare god musikk og stemning

OQS sessions er en laid-back konsertserie med strykekvartett som passer like godt for de som knapt har hørt klassisk musikk, som de som elsker det. Kom som du er, med et åpent sinn, og nyt klassisk musikk på DIN måte.
OQS sessions er en laid-back konsertserie med strykekvartett som passer like godt for de som knapt har hørt klassisk musikk, som de som elsker det. Kom som du er, med et åpent sinn, og nyt klassisk musikk på DIN måte.
Oslo Quartet Series utvider horisonten med intime, klassiske konserter på Trekanten. Dette vil du ikke gå glipp av.
Saken er Oslo Quartet Series utvider horisonten med intime klassiske konserter på Trekanten.
Om annonsøren Oslo Quartet Series setter strykekvartetten i rampelyset, og har siden oppstarten i 2012 bidratt til å skape et levende kammermusikkmiljø både lokalt og nasjonalt. Gjennom våre konsertserier – Kvartettserien og OQS sessions – jobber vi med å formidle kvartettens fantastiske repertoar og ensembleform til et bredt publikum.

Med konsertserien OQS sessions flyttes strykekvartetten ned fra podiet, og tilbake der den hører hjemme: Midt blant folk, med et glass i hånden – og latter i rommet. Resultatet er levende, nært og overraskende tilgjengelig – også for førstegangslyttere.

Du trenger ikke vite forskjellen på Mozart og Mendelssohn. Du trenger ikke gå i penklær. Og du trenger ikke være redd for å le eller klappe på feil sted. Når Oslo Quartet Series inviterer til OQS sessionsTrekanten i Oslo, tas den klassiske musikken ut av konsertsalen og inn i et varmt, intimt rom – med publikum tett på. Resultatet er en kulturopplevelse som føles mer som en kveld på byen enn en høytidelig aften. Og du kommer til å like det, selv om du aldri har vært på klassisk konsert før!

På OQS sessions spiller klassiske musikere midt blant publikum. (Foto: Anthony Sabado.)

Tilbake til røttene

Det høres kanskje nytt ut – å sette klassiske musikere midt blant publikum med et glass vin i hånden og latter i rommet. Men på Mozarts og Haydns tid var strykekvartetten selve soundtracket til sosiale sammenkomster. Folk pratet, lo, klappet, heiet, og lot seg rive med. Det var ikke stivt – det var liv. Og det er akkurat den stemningen OQS sessions bringer tilbake.

Ved å droppe scenen, kleskoden og den strenge etiketten, kobler OQS sessions musikken tilbake til noe umiddelbart og menneskelig. Det er som å høre musikken slik den var ment å oppleves – som en del av livet. Dynamisk, vibrerende, umiddelbar.

Annonse
OQS sessions er intenst, nært og helt ekte. (Foto: Anthony Sabado.)

Den magiske nærheten

Hvis du aldri har sittet tett på en strykekvartett, så vet du ikke hva du går glipp av. Det er noe eget med lyden av fire strykeinstrumenter i samme rom. Lyden er ikke bare vakker – den er fysisk. Du kjenner vibrasjonene i rommet, ser blikkene musikerne sender hverandre, pusten, kroppsspråket.

Det er intenst, nært og helt ekte. Publikum får reagere som de vil – klappe når de blir revet med, le hvis noe overrasker, stille spørsmål etterpå. Slik lykkes OQS sessions i å gjøre klassiske konserter tilgjengelig, også for et publikum som kanskje ikke føler seg hjemme i den klassiske scenen. Ikke ved å forenkle, men ved å trekke folk tettere inn.

På OQS sessions er det ingen kleskode eller krav til hvordan du skal sitte, høre eller føle. (Foto: Anthony Sabado.)

Kammermusikk uten kleskode

Du trenger ikke kunne noe om klassisk musikk for å gå på konsert i OQS sessions. Alt du trenger er nysgjerrighet og lysten til å oppleve noe annet enn algoritmestyrt underholdning og skjermlys.

I OQS sessions står den klassiske musikken fremdeles i sentrum, men stemningen er alt annet enn stiv. Ingen scene, røde fløyelsstoler eller krav til hvordan du skal sitte, høre eller føle. Bare fire musikere, den intense, levende lyden av strykekvartett, og deg.

Her handler det ikke om å «forstå» alt, men om å være til stede. Og kanskje bli overrasket over hvor sterkt musikk kan virke når du får den så tett på – uten filter og uten fiksfakseri.

På OQS sessions kjenner du vibrasjonene i rommet, ser blikkene musikerne sender hverandre, pusten deres og kroppsspråket. (Foto: Anthony Sabado.)

Et lite rom med store implikasjoner

At slike konserter nå finner sted i Oslo, og attpåtil som en del av en etablert institusjon, sier noe om at det finnes en bevegelse i samtiden: Vi er lei av distanse og overproduksjon, vi vil ha det ekte, nære, og direkte.

At dette skjer i regi av Oslo Quartet Series, en aktør som har én fot i det etablerte og én i det eksperimentelle, gir serien tyngde – og gjør den verdt å følge. Her er det høy kvalitet og kompromissløs musikkformidling i en påminnelse om hva levende kultur egentlig er.

Neste konsert i OQS sessions spilles på Trekanten i Oslo fredag 9. mai klokken 20.00 til 21.00.

Les mer og kjøp billetter her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner