Technoprinsesse til Bergen

Hun omtales som et av de mest relevante navnene i Berlin. I kveld spiller Nene H. i Bergen

Ekko festival
Ekko festival
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Nene H. gjør skrik og fuglekvitter om til dansbar techno. I kveld spiller hun på Østre, under den femtende utgaven av Ekkofestivalen. Vi har tatt en prat med technoprodusenten som omtales som et av de mest relevante navnene i Berlin.

Bergens hus for lydkunst, Østre, skal fylles med eksperimentell og elektronisk musikk, i tillegg til samtaler og filmvisning. De neste åtte dagene skal skal lokale og internasjonale undergrunnsmusikere spille, og festivalen utforske dette området. I kveld starter nemlig den femtende utgaven av Ekkofestivalen.

Beste Aydin, bedre kjent som Nene H., er med å starte festen under konseptet «DOUBLESPACETEKKNOPARTY». Natten dedikeres til tolv artister som tolker tekno-logisk lyd, som de selv pent kaller det.

– Min jobb er å bringe massiv lyd og full energi, og dette kan dere forvente av meg i kveld, sier hun.

Nene H. har bakgrunn som klassisk pianist. (Foto: Ekko Festival).

Mørkt, apokalyptisk, intenst

Hun blir omtalt av selveste DJ Stingray som et av de mest relevante navnene i Berlin.

Annonse

Nene H. er utvilsomt oppe i det heteste sjiktet innen elektronisk musikk nå.

Etter lanseringen av debut-EP-en i 2017, har hun jevnlig spilt på klubber som Tresor, About Blank og Rabitza Moscow.

– Som regel vet jeg hva jeg vil lage før jeg begynner. Det er en viss lyd og plan i hodet mitt, men av og til utvikles og endrer det seg gjennom prosessen og blir noe helt annet.

Nene H. blir beskrevet som del av en ny generasjon som beveger sjangrene elektronika og tekno i nye retninger. Hun bruker blant annet lydopptaker for å samle lyder og gi musikken flere lag.

Slik skaper hun det mørke, apokalyptiske og intense lydbildet hun befinner seg i, med droner og støy som gjerne infiltrerer.

– Jeg bruker nok noen elementer fra min bakgrunn som tyrker, men det er ikke sånn «hei, se jeg bruker dette tradisjonelle elementet»  eller «se, jeg er fra Tyrkia og kan gjøre dette».

Hun fortsetter:

– Det er ingen politisk grunn for meg å bringe en arabisk melodi eller buddhist chant i mine sett eller musikken jeg lager. For meg ville også vært tvilsomt siden jeg angriper musikk som en purist og minimalist.

I musikken hennes finner man imidlertid alle mulig slags lyder – blant annet opptak fra buddhistiske templer India, fugler, støy og mennesker. Lydene lever videre på klubber i form av mørk, drivende techno rundt omkring i verden.

Nene H. føler seg friere når hun lager elektronisk musikk. (Foto: Ekko Festival).

Valgte technoen over pianoet

Veien til elektronisk musikk var noe utradisjonell. Nene H. hadde egentlig sett for seg at hun skulle bli klassisk pianist. Men etterhvert som hun begynte med det elektroniske, virket plutselig denne sjangeren stadig med forlokkende.

– Det var færre regler. Jeg komponerte, gjorde feltopptak og musique concrète [opptak av lyd som blir behandlet elektronisk for å produsere musikk, red. anm.], men visste ikke helt hvordan jeg skulle produsere eller gå videre.

Etter en stund med en fot i begge leire, besluttet Nene H. å avslutte den klassiske utdanningen sin:

– Jeg innså at jeg ikke hadde gjort noe annet enn å spille piano hele livet.

Hun opplevde det som en vanskelig, men nødvendig avgjørelse:

– Å gi slipp på det eneste du noensinne har gjort og kan, og også elsket å gjøre hele livet var veldig tøft, men jeg tok det rette valget.

Hun utdyper:

– Jeg tenker at å tape er en del av vår menneskelige eksistens og at en opplever alle slags former for tap, men at til slutt går det bra om en har gode intensjoner. Men det krevde mye mot.

Nene H. ville skape sitt eget rom, hun ville skape noe nytt. Dette opplevde hun som lettere innen elektronisk musikk, enn bak det klassiske pianoet.

– Jeg opplever å kunne utvikle og utfylle meg kunstnerisk i større grad innenfor elektronisk musikk- selv om det å spille instrument på et profesjonelt nivå også har en egen kreativitet i seg. Men rent personlig fungerer det bedre å arbeide på denne måten enn å spille piano. Det føles mer ærlig for meg å produsere musikk slik jeg gjør nå.

Årene som pianist var imidlertid på ingen måte forgjeves. Nene H. opplever at det er noen likheter mellom de to ulike retningene innen musikk – begge krever både kreativitet og disiplin.

Og hun spiller fortsatt piano ukentlig:

– Når en blir fri fra reglene og plutselig får muligheten til å gjøre hva som helst, får en bare lyst til å prøve alt og gi hundre prosent. Jeg tror det var det som skjedde når jeg forlot klassisk musikk.

Nene H. åpner årets Ekko Festival i kveld. (Foto: Ekko Festival).

Protest og piano

Tidligere i år slapp Nene H. «Protest EP» sammen med Katlès, en Dj og aktiv pådriver for «female:pressure» – et nettverk for kvinner, transkjønnede og non-binary kunstnere innenfor elektronisk musikk og digital kunst.

Med låter som «Resist» og «Presist», er det lett å oppfatte «Protest EP» som politisk ladet.

 – Dette er en feminist-EP. Du kan ikke lage noe med Kaltès uten å lage en feministisk protest ut av det.

Men Nene H. vil ikke beskrive sin egen musikk som politisk.

– Når jeg produserer, vil jeg ikke påstå at det er politisk. Å lage musikk overgår alt det. Jeg tror musikk kan brukes som et politisk våpen, men ikke motsatt egentlig. I hvert fall for meg. Jeg mener en trenger tekst for å nå ut med et klart politisk budskap.

På Protest EP bruker Nene H. stemmen sin, men låtene er uten tekst og stemmen uten melodi. Tidvis består låten «Resist» kun av skrik og låten har en dyster, desperat stemning. Hyl avløses av nye hyl.

– Jeg har en kunstnerisk grunn for alt jeg gjør. Jeg står for visse ting innenfor form og uttrykk og jeg skaper meninger mens jeg materialiserer mine visjoner. Og dette er ikke politisk, men rent musikalsk.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner