Kvalitetsmusikk fra hele verden og fra utallige sjangre inntreffer hovedstaden denne uka. Her er Subjekts guide til hva du bør få med deg.
De seks neste dagene skal Oslo World bringe verden til Oslo, og Oslo til verden. Da er det lett å gå seg vill.
Og selv om mange av musikerne som Oslo World presenterer er de største stjernene innenfor sine sjangre, er det lett å ha unngått å få med seg. Vel, her i Norge i hvert fall.
For virkelig: Oslo World presenterer ikke nisjemusikk. Det virker kanskje sånn, i det norske og eurosentriske popmusikk-ekkokammeret, her hvor radioen overdøver hele kontinenter med våre approprierte samples fra dem. Men i universell sammenheng er Oslo World en populærmusikkfestival. Viktig å innse, og like viktig å oppleve.
Derfor skiftet de også navn i fjor. En liten, men betydelig endring: Å fjerne «music» fra navnet sitt, da «world music» lenge har vært et lada, og ganske udefinert ord. Litt som ordet «jazz». Eller «hipster». Eller «fake news». Ord som skaper svært ulike assosiasjoner, avhengig av hvem du spør.
Oslo World er først og fremst opptatt av å presentere kvalitetsmusikk, og fra hele verden – uansett opphav. For musikk har som kjent ingen barrierer i en tid der sjangre og mennesker hybridiseres raskere enn noen gang.
Når festivalen ruller i gang sin verdenskarusell av en karamellstang, er det på tide å hente frem sin indre Theresa May og kaste seg ut i Oslonatta. Her er noen artister du ikke bør gå glipp av.
Chassol
Hvor: Riksscenen. Når: 31. oktober, kl. 20.00. Facebook her.
Den parisiske pianisten Christophe Chassol har gjort alt fra filmmusikk, og eksperimentelle stykker, til mer poppete arbeider og nå vender han tilbake til Oslo World. Han har en tilgjengelig tilnærming til det som kan oppleves som avanserte komposisjonsteknikker, men som også virkelig rører publikum, og går rett inn i hjerterota. Disse evnene har gjort ham til en ettertraktet musiker for andre storartede artister – som blant annet Frank Ocean, Solange og Gilles Peterson, for å nevne noen.
Bombino
Hvor: Cosmopolite. Når: 31. oktober kl. 21.30. Facebook her.
Å kalle Omara «Bombino» Moctar, som gjestet Norge for første gang da han spilte på Oslo World i 2011, for en av de viktigste gitaristene i verden i dag er ingen overdrivelse. Tvert imot – innflytelsen fra den såkalte ørken-bluesen som Bombino sammen med tuareg-legendene i Tinariwen har vært de fremste eksponentene for, er hørbar i stadig større deler av moderne gitarbasert musikk.
Stilen hans – lynrask, elastisk og dypt musikalsk – er simpelthen umulig å ikke la seg smitte av. På samme måten som Bombino på 90-tallet satt i eksil i Libya og Algerie og saumfarte opptak av Jimi Hendrix og Mark Knopfler etter triks å knabbe, gjør musikere over hele verden det samme med Bombinos perlerad av album, som fikk et nytt tilskudd i “Deran”, som kom ut på Partisan Records i mai. Albumet, som nok en gang har funnet begeistrede lyttere og kritikere, er spilt inn i Marokko og er et uttalt forsøk på å komme enda nærmere tuareg-arven enn Bombino har gjort på tidligere plater.
Inspirasjonen fra Bombino er lett å støte på i moderne bejublet indie som for eksempel Dirty Projectors – David Longstreth fra det bandet produserte hans forrige plate. Før det igjen satt Dan Auerbach fra Black Keys i produsent-stolen. I begge tilfeller er det imidlertid først og fremst Bombinos egen musikalske visjon som skinner igjennom – minneverdige, brennaktuelle låter fremført av en særegen stemme og en unik instrumentalist som preger den globale musikkscenen i stadig økende grad.
Shkoon
Hvor: Jaeger. Når: Lørdag, 3. november kl.23.00. Facebook her.
Orientalske melodier + vestlig elektronika, utgjør Shkoon, som baserer seg mye på improvisation. Trioen kommer fra ulike musikalske bakgrunner, og har utvikla sin egen signatur gjennom å mikse arabisk sound og tradisjonell folkemusikk, med harmoniske strukturer. Gamle låter introduseres i nye formater. Piano, fiolin, synther, perkusjon og vokal møtes i orientalsk slow-house. Stemningene de kreerer resonnerer tydelig hos deres raskt ekspanderende fanskare som befinner seg både innafor og utafor klubblokalet.
Jozi nights: Mzansi Pride
Hvor: Kulturkirken Jakob. Når: Fredag 1. november kl. 21.00. Facebook her.
«Frihet» er årets tema på Oslo World. Da er Sør-Afrikas pride-bevegelse selvskreven, med sin utsøkte kunst- og musikkscene. I år samles en hel bøtteballett på samme sted, for å lage Sør-Afrikansk pride-fest under Kulturkirken Jakobs høye tak:
Klubbkonseptet Jozi Nights (Jozi er forkortelse for Johannesburg) ble starta av en kjærlighet for elektronisk afrikansk musikk, av vennene Beryl Diane og Primrose Blohm som satte seg et mål om å spre denne musikken i nordligere strøk. Og suksess har de gjort på den skandinaviske klubbscenen i årevis, i tillegg til Sør-Afrika. Beryl Diane spilte også på Oslo World i fjor, og er offisiell ambassadør for Ableton Live.
Durban-baserte Faka er Thato Ramaisa og Buyani Duma, alias Fela Gucci og Desire Marea, som presenterer gqom-basert estetikk, som er en minimalistisk, futuristisk og hypnotisk form for house som oppsto i den sørafrikanske byen de er fra. Men også internettets mange avkroker og kriker.
Moonchild Sanelly, opprinnelig fra Port Elizabeth, oppsøkte etter hvert musikkscenen i Johannesburg, og har endt opp med å gjøre sin egne sære stilblanding hun kaller «ghetto funk», fremført på en blanding av engelsk og xhosa. Tematikken er om alt fra rettssystemet og kvinnemisbruk, til spiseforstyrrelser og ubeskyttet sex. I sommer varmet hun dessuten opp for DIE ANTWOORD på deres Europa-turné, om det sier deg noe.
Popartisten Nakhane tar deg med på en «neverending story», til et sonisk og rikt landskap, noe som speiles på hans siste album «You Will Not Die», der en rekke stilistiske inspirasjonskilder dukker opp i lydbildet. I midten av det hele finner vi en karismatisk, fullblods popartist. En verdt å sjekke ut live, for eksempel.
Orchestre National de Berbes
Hvor: Cosmopolite Scene. Når: Lørdag 3. november, kl. 20.00. Facebook her.
Det parisisk-nordafrikanske kultbandet Orchestre National de Berbes har rykte på seg for å være jævla tighte live. Utgangspunktet deres er også urbant; folkemusikken raï oppstod blant unge i den algeriske havnebyen Oran på 1920-tallet, og kom til gjennom et ønske om frihet til å uttrykke seg på nye måter. De lånte fritt fra sine impulser. Pop og folk med nyere input fra orkesteret selv gir en popmusikkopplevelse du sent vil glemme.
Fatoumata Diawara
Hvor: Cosmopolite. Når: 1. november, kl. 21.00. Facebook her.
Fatoumata Diawara er en av de ypperste artistene fra den bugnende, nyskapende vestafrikanske musikkscenen. Hun har gjestet comebacket til Bobby Womack, samarbeidet med Damon Albarns African Express, fått skamros fra en rekke toneangivende musikkpersonligheter og nettsteder, engasjert seg mot moderne slaveri og arbeidet som skuespiller, blant annet i Oscar-nominerte Timbuktu (2014).
Det skjer så mye rundt henne, også nå i oppkjøringen til hennes andre album, «Fenfo», at man kan bli litt tatt på senga av å høre selve musikken. For den er så lettbent, livlig, virtuos og vakker. Så full av nikk til hennes egen familiebakgrunn og samtidig preget av en glupsk, naturlig interesse for musikken vi omgis av i 2018.
Kampire
Hvor: Jaeger. Når: 1. november kl. 22.00. Facebook her.
Når det Melafestivalens Endre Dalen gleder seg aller mest til under Oslo World i år, er et DJ-sett, må det være meget spesielt. Men Kampire var ifølge ryktene en av de store snakkisene etter den anerkjente elektronikafestivalen Sónar tidligere i år. Kampire er fra Ugandas «Nyege Nyege»-kollektiv, trolig et av de mest spennende musikkkollektivene i Øst Afrika om dagen, med eget plateselskap og festival som flytter på grensene mellom lokale musikktradisjoner og elektronisk musikk. Gjør deg klar for å «shake æssen» der Kampire er.
Hunee
Hvor: Jaeger. Når: onsdag, 31. oktober. Facebook her.
Onsdager på Jaeger er fra før satt av til konseptet «Untzdag» med Øyvind Morken, oftest med en DJ-kompanjong, men denne blir en Oslo World-spessial – men også en Halloween-spessial.
En av de mest etterspurte DJ-ene i verden i dag, Hunee, er kjent for sin tverrgående mixestil som kan gå i hvilken retning som helst. Forvent deg det uforventede.
Disclaimer: En av artikkelforfatterne jobbet som kommunikasjonsansvarlig i Oslo World i 2016.