Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er ukens viktigste utstillingsåpnigner

Uke 17
Utsnitt fra en av Dolvens mange verk. (Foto: Presse)

En ustemt bjelle, et rungende ja

Det henger en enslig, ustemt bjelle foran rådhuset. Ved å tråkke på pedalen ved fotenden av en av mastene, kan du høre den pensjonerte rådhusklokkens «stemme». Ringer verket en bjelle? Det gjør i hvert fall kunstnerens navn hos de fleste nordmenn.

Anne Katrine Dolven blir den første nålevende norske kunstneren med sin egen utstilling på Nasjonalmuseet. Denne store bragden markerer henne som en av Norges fremste samtidskunstnere. En triumf! – men egentlig er dette en kulturkrone hun ble tildelt for mange år siden.

Hennes mangefasetterte kunstnerskap byr på en ærlighet uten sidestykke. Likevel er det ikke alltid den makter å tre frem. For noen fremstår hennes arbeid som skremmende konseptuelle, og blir dermed kategorisert som ekskluderende samtidskunst.

Om beslektede tanker oppstår førstkommende fredag, anbefaler vi å ta et oppgjør med hvordan du møter kunsten. Ta på deg et nytt par briller. Forsøk å se denne «eksklusjonen» som en tillitserklæring fra Dolvens side. For det er nettopp det det er – en dyp tillit til tilskueren og din evne til å tolke.

Til tross for at vi bare er knappe fire måneder inn i nyåret, kan vi trygt si at dette er en av årets største begivenheter. Vi gleder oss! Og er ikke denne utstillingen mettende nok, stiller Dolven også ut parallelt på OSL fra 26. april.

Fotografi printet på tekstil, formet med folder og søm – Yola Maria Tsolis utforsker persepsjon og gjentakelse. (Foto: Presse).

Sømmer i synsfeltet

I Dukkha kombinerer Yola Maria Tsolis fotografi, tekstil og geometri. Hensikten med denne konstellasjonen er å utfordre blikkets register og våre vante verdivurderinger. Vanntanker, veiskilt, hustak og andre hverdagsmotiver fra Peloponnes i Hellas printes på stoff og manipuleres med intrikate sømmer og folder, et formspråk som tidvis minner om origami.

Samtidig som hun kombinerer det sanselige og det systematiske, leker Tsolis med persepsjonens evne til gjenkjennelse. Fargesterke utsnitt i selvsikre komposisjoner er blant grunnene til at hun nyter voksende suksess.

Har du et kort oppmerksomhetsspenn, kan denne utstillingen bli en utfordring. Men husk: Fortjenesten er verdt fokuset som kreves i møte med hennes puslespill. En potensiell glede for det banale venter på deg.

Du kan forvente mangt og mye fra Sveaas. (Foto: Presse).

... stive blikk bak mørke briller

Henie Onstad åpner en utstilling mange har ventet spent på, et innblikk i Christen Sveaas’ massive kunstsamling. Den kapitalske krokodillen har i løpet av karrieren samlet nærmere 800 verk og donerte hele skattekisten til en stiftelse i sitt eget navn i 2020.

Samlingen rommer både norske og internasjonale storheter, og byr på noe for alle og en. Du kan blant forvente navn som Ida Ekblad, Nan Goldin, Marina Abramović, Bjarne Melgaard og Anna-Eva Bergman.

Forhåpentligvis er utstillingen kuratert slik at det stjernespekkede laget klarer å sentre en fintfølende ball: At verkene ikke konkurrerer om oppmerksomhet, men heller serverer intime møter. Dette kan fort bli overstimulerende – men vi har troen!

«Och...inte» sier nei til språklig overstyring av kunsten. (Foto: Presse).

Gi kunsten fred og Bergman plass

I en tid der kunsten stadig må rettferdiggjøre sin plass ved å forklare nytteverdi, velger Margareta Bergman å ta avstand. Denne aktive beslutningen blir dermed hennes konseptuelle paraply i studio og utstilling.

Med erfaringer innen tekstil og maleri drar hun med seg kvaliteter derfra til fotografiet. Bergmans nærbilde av en hårete mage, en stork eller en trestamme har evnen til å vekke visuell estetisk lyst. Derimot avler fotografiene lite tilfredsstillhet ved første øyekast, hos den som lengter en meningsproduserende rød tråd.

Dersom dette blir tilfellet for majoriteten av tilskuerne, blir nok Bergman glad. Her skal trangen til å forklare avvikles, språkets forurensende projisering på kunsten er en synd.

Ene og alene skal du oppleve hennes verk. Nettopp det er ditt fortellerapparat. En forfriskende tilnærming, særlig blant utstillingsteksters manglende tiltro til kunstens autonome natur.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof