Vil vaske verden ren

En stille protest mot Vestens utnyttelse av jordas ressurser

Preben Holst
Preben Holst
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

«Passive Aggressive (Who Do You Think You Are)» på RAM galleri er først og fremst en vakker utstilling. Men bak det skjønne, skjuler det seg et tungtveiende budskap.

To steder; to hendelser knyttes sammen. I hånda holder vi et postkort. På den ene siden er et oversiktsbilde over et massivt avfallsanlegg i Para, Brasil, eid av Hydros datterselskap Alunorte. På den andre siden et utstiktsbilde fra Engebøfjellet i Sogn og Fjordane.

Avfallsanlegget er kjent. Vi har sett det før, da det tidligere i år dukket opp i alle mediekanaler på grunn av lekkasjer fra anlegget som forurenset drikkevannet til innbyggerne i regionen Bacarena. I Sogn og Fjordane har kommunestyrene i Naustdal og Askvoll sagt ja til gruvedrift i Engebøfjellet og tilhørende deponi i Førdefjorden.

I Brasil truer avfallsanlegget regnskogområder, her hjemme skal deler av fjordbunnen i Førdefjorden legges øde i mer enn femtiår. Det er prisen vi betaler for at store selskaper skal utnytte jordens ressurser effektivt, og hos disse kommer pengene alltid først: Før miljøet, før dyrene og før menneskene som bor i disse områdene.

Med sine to sider danner postkortet rammen for Kiyoshi Yamomatos utstilling på RAM galleri: Et passivt aggressivt utløp for kunstnerens frustrasjon og forargelse over Vestens utnyttelse av jordas ressurser.

Annonse
Sjalene, som opptar store deler av visningsrommet, er farget med miljøgifter. (Foto: Preben Holst).

Vakkert og lett

Det politiske bakteppet til tross, Yamomatos utstilling oppleves ikke umiddelbart som tung, sint eller irritabel. Snarere tvert i mot møtes vi av et ryddig rom fullt av sterke farger. Tekstiler, glassarbeider og monotopier vises om hverandre. Det er en estetisk fryd å bevege seg mellom og ved siden av de ulike verkene.

Felles for arbeidene er en letthet. Tekstilene er gjort i silke og montert på tørkestativ som henger i taket – de svever. Verkene er plassert mer eller mindre midt i rommet: Man beveger seg bak, rundt og mellom de ulike tekstilene. På hvert tørkestativ henger snorer, som publikum kan dra i. Slik kan man selv flytte på de ulike tekstilenes plassering.

På en av veggene finner vi en mengde arbeider i farget glass. De er flate og sirkulære. Som prydtallerkner er de montert langs veggen side om side. I et hjørne finner vi også en slags hylle: På denne enda flere glassarbeider, her i noe ulik form. Noen minner om skåler andre om vaser og glass. Som tekstilene, er glassverkene i sterke farger: gult, rødt, rosa, grønt og blått.

Monotopiene henger innimellom. Disse er noe mer minimalistiske enn tekstilene. I hovedsak bestående av to farger, men utført i bladsølv, hvilket gjør at selve trykket glinser. Rammene, som vanligvis bare er der, er her en like viktig del av verket som trykket. De er laget av kunstneren selv og minner om tradisjonelle vaskebrett.

Helhetlig er det vakkert og lett. Det virker fjernt fra postkortet. Disse verkene minner ikke om naturkatastrofer eller imperialisme.

I utstillingen på RAM galleri viser Yamomato tekstiler, arbeid i glass og monotopier. (Foto: Preben Holst).

Vasker i affekt

Det er for rent her. For ryddig. Vi heiser opp noen av tekstilene for å prøve å se verket med andre øyne. I det vi slipper, senker sjalet seg igjen og forsvinner mellom andre verk. Alt er vakkert, men det er sterilt.

Følelsen av orden kommer egentlig ikke av verkene i seg selv, men snarere måten de er montert på; tekstil på tørkestativ, monotopier på vaskebrett og glassarbeider, som i hovedsak minner om servise, på en hylle, som i denne sammenheng oppleves som en kjøkkenbenk.

Alt dette bidrar til å skape en stresset følelse av at verkene ikke er så lette som det ser ut som. Det er som om «Frustrerte Fruer»-karakteren Bree Van de Kamp har overtatt gallerirommet og vasket det i affekt. Som Van de Kamp, skjuler Yamomatos det aggressive budskapet, bak en passiv – og tilsynelatende – problemfri overflate.

Det hele virker rent, ryddig og vakkert. Men materialene avslører at dette ikke er verkenes hovedformål. Sjalene er alle farget med ulike miljøgifter, som er å finne i avfallsanlegget i Para. Yamomato har forvandlet miljøgiftene til noe vakkert, men også noe synlig og oppsiktsvekkende. Man kan ikke overse dem, man må ta stilling.

Innimellom alle glassarbeiderne, finner vi verket «Odara» – utover farget glass, består verket av en stor hestehale hentet fra kunstnerens hår. Det er en markering som uttrykker eierskap. Dette er min benk, mine verk, min planet.

Glassarbeidene er plassert på en hylle som minner om en kjøkkenbenk. (Foto: Preben Holst).

Handler mer om prosessen enn resultatet

Under åpningen av «Passive Aggressive (Who Do You Think You Are)» arrangerte kunstneren en performance. Engasjementet for regnskogen i Brasil, som er Yamomatos hjemland, har ført ham sammen med andre brasilianske kunstnere i Norge. Sammen gjorde fremførte de verket «Smart tips for a good wash». I overført betydning siktet de på å vaske verden ren.

Yamomato har ved flere anledninger understreket at han ikke er performancekunstner, han er også kjent for å uttale at hver performance han holder skal bli den siste. Men noe urokkelig performativt er gjennomgående for utstillingen som helhet. Verkene i seg selv sier ikke mye, men som samlet er de en protest. Selve prosessen bak dem tilfører innholdet.

Et av de første verkene som man møter i det man går inn i visningsrommet er en massiv tekstil, som i motsetning til de andre tekstilarbeidene ikke er gjort i silke, men polyester. Dette monumentale tekstilarbeidet finner vi også på det skisserte postkortet, som ligger i utstillingen.

På toppen av Engebøfjellet står en gruppe mennesker. De holder tøystykket. Det er en stille protest mot den planlagte gruvedriften og deponiet i Førdefjorden. Protesten er betegnede for utstillingen som helhet: det stille og vakkert, men under overflaten ligger et altomfattende alvor: Skal vi virkelig fortsette å tillate kapitalisering på bekostning av vår egen framtid? Kompenserer den økonomiske veksten for tapet av våre felles ressurser?

Yamomato har valgt side. Nok er nok. Spice Girls synger i sangen «Who Do You Think You Are», som selve utstillingen er oppkalt etter: «Giving is good, as long as you’re getting». Spørsmålet som melder seg i møte med Yamomatos utstilling er: hva får vi egentlig for det vi gir fra oss? Hvem er det egentlig vi vesten tror vi er?

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar