Se hele listen her

Jonas Benyoub blant årets Hedda-nominerte

Karrieren til musiker Jonas Benyoub har skutt fart det siste året, ikke minst som deltager p å TV 2-programmet i «Hver gang vi møtes». Nå kan han vinne Hedda-pris som beste skuespiller. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Karrieren til musiker Jonas Benyoub har skutt fart det siste året, ikke minst som deltager p å TV 2-programmet i «Hver gang vi møtes». Nå kan han vinne Hedda-pris som beste skuespiller. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Trøndelag teater, Riksteateret, Tore Vagn Lid, Harald Beharie og Jonas Benyoub er blant de nominerte til årets Hedda-priser. Se alle de nominerte her.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Dette er årets Hedda-nominerte

En litt uventet kandidat dukket opp da listen over årets Hedda-nominerte ble bekjentgjort onsdag formiddag.

Jonas Benyoub hadde aldri stått på teaterscenen før da Aksel Hennie ringte og ville han skulle prøve seg i dramatiseringen av Oliver Lovrenskis prisbelønte oppvekstroman «Da vi var yngre».

Nå er han nominert til Heddapris for det juryen kaller «en skuespillerdebut av de sjeldne» – og der han skal kappes med veteranen Kåre Conradi i «Vildanden» av Henrik Ibsen.

Forestillingen fra Det norske teatret ble også nominert til beste forestilling for ungdom.

Annonse

Les også: Jonas Benyoub er årets stjerneskudd

Tore Vagn Lid er regissør for teaterstykket 03:08:38 (Foto: Transitteateret.)
Tore Vagn Lid har flere priser på hyllen. Nå er han igjen på listen over årets Hedda-nominerte. (Foto: Transitteateret.)

Riksteatret med

En sterk konkurrent blir også Maria Kristine Hildonen i Riksteatrets oppsetning «Prima Facie» – som det vanket ytterligere to nominasjoner til: For beste medspiller til stykkets perkusjonist Elisabeth Mørland Nesset, og for beste regi til Maren Bjørseth.

«Arven», satt opp på Nationaltheatret, høstet også flere gjeve nominasjoner: Vetle Beran ble nominert for beste hovedrolle, Geir Kvarme som beste medspiller, mens stykket dessuten ble nominert i kategorien for beste teaterforestilling.

Tore Vagn Lid, som har vunnet Heddapriser for flere tidligere stykker, gjorde det skarpt også med «Triggersystemet – I: Vivariet» av Transiteatret. Det vanket fire nominasjoner – i kategorien beste regi og beste teaterforestilling, samt for beste scenetekst og beste audiovisuelle design.

Les også: Teaterkutt sjokkerer. Er med på å redde resten av Kultur-Oslo, mener byråden

Fikk flest

Flest nominasjoner – fire stykker – ble det til «Haugtussa», satt opp på Nationaltheatret og blant de tre nominerte til beste teaterforestilling. Kjersti Tveterås ble nominert som beste hovedrolleskuespiller, mens det også vanket nominasjon for beste audiovisuelle design og for scenografi/kostymedesign.

Teatre og ensembler fra hele landet var representert – samt Riksteatret og Kvääniteatteri og Det samiske nasjonalteateret Beivvas, de to sistnevnte for ungdomsforestillingen «F*CK F*CK F*CK».

Dette er årets Hedda-nominerte

Beste skuespiller/hovedrolle

· Jonas Benyoub i «Da vi var yngre» – Det Norske Teatret

· Maria Kristine Hildonen i «Prima Facie» – Riksteatret i samarbeid med Nationaltheatret

· Vetle Bergan i «Arven» – Nationaltheatret

· Kjersti Tveterås i «Haugtussa» – Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennalet

· Kåre Conradi i «Vildanden» – Den Nationale Scene, The Coronet Theatre og Det norske Ibsenkompaniet

Beste skuespiller/medspiller

* Emma Caroline Deichmann i «Stargate – en julefortelling» – Trøndelag Teater

* Elisabeth Mørland Nesset i «Prima Facia» – Riksteatret i samarbeid med Nationaltheatret

* Geir Kvarme i «Arven» – Nationaltheatret

* Huy Le Vo i «Antigone» – Den Nationale Scene

* Tord Kinge i «Skitten blond» – Antiteateret

Beste sceneprestasjon – musikkteater

* Ivi Karnezi i «Hulda» – Opera Lillehammer

* Victoria Randem i «Den lure revens eventyr»– Den Norske Opera & Ballett

* Lars Melsæter Rydjord i «Eg har ikkje ord – ein musikal om Ivar Aasen» – Teatret Vårt

Beste sceneprestasjon – dans

Jens Jeffrey Trinidad i «Undersang – Harald Beharie», co-produksjon Black Box Teater, Dansens Hus, Rosendal Teater, BIT Teatergarasjen, RAS og Tou Scene

* Liv Hanne Haugen i Soul’O – Liv Hanne Haugen

* Aslak Aune Nygård i «How Romantic» – Carte Blanche

Beste regi

* Eline Arbo for «Haugtussa» – Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale

* Maren Bjørseth for «Prima Facie» – Riksteatret i samarbeid med Nationaltheatret

* Tore Vagn Lid for «Triggersystemet – I: «Vivariet»» – Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box Teater og Festspillene i Nord-Norge

Beste teaterforestilling

* «Arven» – Nationaltheatret

* «Haugtussa» – Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale

* «Triggersystemet – I: «Vivariet»» – Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box Teater og Festspillene i Nord-Norge

Beste musikkteaterforestilling

* «Den lure revens eventyr» – Den Norske Opera & Ballett

* «Europavisjonar» – Det Norske Teatret

* «The Rake’s Progress» – Den Norske Opera & Ballett

Beste danseforestilling

* «Until» – Avdal productions fieldworks, co-produksjon Dansens Hus, Black Box Teater, BIT Teatergarasjen, RIMI/IMIR Scenekunst (RISK), IN AIR (Dans i Trøndelag)

* Undersang – Harald Beharie», co-produksjon Black Box Teater, Dansens Hus, Rosendal Teater, BIT Teatergarasjen, RAS og Tou Scene

* «Songs of Chaos» – Roza Moshtaghi, co-produksjon Dansens Hus, DansiT, Kloden teater og RAS

Beste barneforestilling

* «Flukten fra Botsen» – Feil Teater i samarbeid med Nordic Black Theatre, Slipp Botsen Fri og Kriminalomsorgen (region øst)

* «Narnia – Løven, heksa og klesskapet» – Trøndelag Teater

* «Smeltasang» – Unge Viken Teater

Beste forestilling for ungdom

* «Da vi var yngre» – Det Norske Teatret

* «F*CK F*CK F*CK»– Kvääniteatteri, Hålogaland Teater og Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš

* «Jeg vil hjem til menneskene» – Susanna Wallumrød i samarbeid med Kloden teater og DKS Oslo

Beste scenografi/kostymedesign

* Signe Becker for «Brand» – Trøndelag Teater

* Norunn Standal og Alva Walderhaug Brosten for «Haugtussa» – Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale

* Oscar Udbye og Cårejånni Enderud for «Europavisjonar» – Det Norske Teatret

Beste audiovisuell design

* Benjamin Giørtz, Oscar Udbye og Thomas Gallagher for «Europavisjonar» – Det Norske Teatret

* Tore Vagn Lid for «Triggersystemet – I: «Vivariet»» – Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box Teater og Festspillene i Nord-Norge

* Thjijs van Vuure, Norunn Standal og Dennis Slot for «Haugtussa» – Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale

Beste scenetekst

* Brynjulf Jung Tjønn for «Kvit, norsk mann» – Den Nationale Scene og Vega Scene
* Siri Broch Johansen/Juho-Sire for «Per Hansen – en trofast mann / oskkáldas almmái» – Riksteatret
* Tore Vagn Lid for «Triggersystemet – I: «Vivariet»» – Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box Teater og Festspillene i Nord-Norge

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen