En ny bølge i norsk kunst – tilgjengelig for alle

Velkommen til Ung Arena – en salgsutstilling med over 50 unge norske kunstnere

Ung Arena viser kunst fra over 50 unge norske kunstnere, fordelt over hele tre etasjer i Galleri 2 på Hadeland Glassverk. (Foto: Hadeland Glassverk)
Ung Arena viser kunst fra over 50 unge norske kunstnere, fordelt over hele tre etasjer i Galleri 2 på Hadeland Glassverk. (Foto: Hadeland Glassverk)
– Kjøp ikke kjente kunstnere, gamle kunstnere. Kjøp det som De synes er nytt og godt, rart og merkelig, var Edvard Munchs råd til Rolf Stenersen.
Saken er Ung Arena er en kunstutstilling med over 50 unge norske kunstnere i Hadeland Glassverks Galleri 2 på Jevnaker. Utstillingen har gratis inngang og er åpen hver dag fra 10. mai til 5. oktober 2025.
Om annonsøren Hadeland Glassverk ligger på Jevnaker, i naturskjønne omgivelser ved den sydlige enden av Randsfjorden, kort vei fra Kistefos Museum og Thorbjørnrud Hotell. Glassverket ble grunnlagt i 1762 og er Norges eldste industribedrift med kontinuerlig drift.

Denne sommeren forvandles Galleri 2 på Hadeland Glassverk til en energisk og mangfoldig møteplass for noe av det mest spennende som skjer i norsk samtidskunst akkurat nå. Over 50 unge kunstnere fra hele landet inntar rommet med alt fra maleri og skulptur til installasjon, tekstil og gatekunst. Ung Arena er ikke bare en salgsutstilling – det er et generasjonsskifte.

– Vi gjør dette fordi vi ønsker å gi unge kunstnere mer enn en plattform – vi gir dem tillit, frihet og reell synlighet i et profesjonelt rom, sier Maud Gj. Bugge, kunstnerisk leder og designsjef ved Hadeland Glassverk.

Én av de over 50 kunstnerne som stiller ut på Ung Arena, er Rasmus Gaare (f. 1992). Han arbeider med flere teknikker og uttrykksformer, med hovedvekt innen tegning, maleri og skulptur. (Foto: Hadeland Glassverk)

For både samlere og førstegangsbesøkende

Det som gjør Ung Arena unikt, er ikke bare kvaliteten og bredden i kunsten – men hvem utstillingen er for. Dette er en utstilling for alle: fra etablerte kunstkjøpere som følger det unge norske kunstfeltet tett, til feriegjester som kanskje opplever kunst for aller første gang.

– Dette er ikke «high art» med høye skuldre. Mange av verkene er folkelige og lett tilgjengelige, samtidig som de har tydelige kunstneriske kvaliteter. Vi ønsker å senke terskelen og gjøre kunsten til en naturlig del av opplevelsen hos oss, sier Tonje Fosshaug, salgs- og markedssjef ved Hadeland Glassverk.

Annonse
Hver av de over 50 unge norske kunstnerne er gitt god plass i de store lokalene over tre etasjer i Galleri 2 på Hadeland Glassverk. (Foto: Hadeland Glassverk)

Et mangfold av stemmer og uttrykk

Blant årets deltagere finner vi både etablerte navn og nye stjerneskudd:

– Vi vil vise at det finnes sterk og relevant kunst langt utenfor institusjonenes komfortsone og at det norske publikumet er nysgjerrig på det som kommer. Ung Arena er vår måte å koble generasjoner, steder og perspektiver på, sier prosjektleder.

Et utvalg kunstnere ble invitert til å lage glasskunst sammen med våre glassblåsere. Resultatet kan du oppleve og kjøpe i utstillingen. (Foto: Hadeland Glassverk)

Kunst du kan møte – og snakke med

Ung Arena er ikke kuratert etter trend, stil eller marked, men etter et ønske om å speile det virkelige mangfoldet i unge kunstneriske uttrykk. Og utstillingen stopper ikke ved veggene: I løpet av perioden blir det formidling, kunstnersamtaler og verksteder – der publikum inviteres inn i dialog med kunstnerne og prosessene deres.

Hva med en glassmanet laget av Guttestreker med Hadeland Glassverk til samlingen? (Foto: Hadeland Glassverk)

Fakta

  • Sted: Galleri 2, Hadeland Glassverk, Jevnaker (klikk her for kart)
  • Tid: 10. mai–5. oktober 2025
  • Åpent: Hverdager 10–16, helger 11–17 (10–18 i skolens sommerferie)
  • Gratis inngang
  • Mer info: hadeland.com/ung-arena

Om Hadeland Glassverk

Hadeland Glassverk ble etablert i 1762 og er en av Norges eldste industribedrifter. I over 260 år har stedet vært en bærebjelke i norsk håndverkstradisjon – og utviklet seg fra en klassisk glassfabrikk til et moderne kultursentrum. I dag rommer området både verksteder, museum, galleri, designbutikk og spisesteder, og tiltrekker seg alt fra barnefamilier til designentusiaster og kulturinteresserte. De siste årene har Hadeland Glassverk også blitt en samarbeidspartner for institusjoner og profiler i verdensklasse – blant annet Den Norske Opera & Ballett og Gordon Ramsay, som har valgt Hadeland-glass til sine restauranter.

Et av høydepunktene i glassverkets historie kom på 1950-tallet, da designere som Willy Johansson, Arne Jon Jutrem og Severin Brørby brakte funksjonalisme og modernisme inn i glasskunsten. Resultatet ble ikoniske former som i dag regnes som en viktig del av norsk designarv. Dette «designeventyret» preger fortsatt uttrykket i verkets kolleksjoner, og kombineres nå med ny teknologi, kunstneriske samarbeid og et tydeligere internasjonalt blikk. Hadeland Glassverk står i dag som et levende bevis på hvordan tradisjon og nyskaping kan eksistere side om side – og fortsatt forme fremtidens designhistorie.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg