Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er månedes viktigste utstillinger

Uke 36
Høstutstillingen er et alltid gledelig gjensyn. (Foto: Presse).

Kultursentralens årlige kunstkavalkade

Atter en gang inviterer Kunstnernes hus til høstens kunstkavalkade. Den 138. Høstutstillingen byr som alltid på et bredt utvalg arbeider. Omde spiller på samme lag eller konkurrerer om lavthengende oppmerksomhet, gjenstår å se. God stemning er det uansett på åpningen.

Et kunstnerdrevet og juryert program har valgt ut de heldige som får stille ut. Muligheten beskrives ofte som et springbrett for debutanter, eller som et løft for veteraner i kunstfeltet. Utsillingen har også En annen kvalitet utstillingen eier er rollen som spire til offentlig debatt.

I etterkant av åpningen oppstår det gjerne heftig diskusjon om kunstens sosiale funksjon og nødvendighet i samfunnet. Et spørsmål som neppe får et entydig svar, men som sørger for å holde kunsten og Oslos kulturliv levende.

Den debatten kan vi delvis takke Høstutstillingen for. Ta turen da vel!

Dette er den eneste tilgjengelige smakebiten for hva man kan forvente av Boguslaw. (Foto: Presse).

Påskekrim på nett

Titus Boguslaw er en mytisk digital karakter og det samme gjelder hans tidligere karriere. Tross dette, frister enkelte bilder og utstillingens konseptuelle narrativ oss nok til å anbefale.

Van Etten gir kun kakesmuler i søken etter mer informasjon. Teksten på hjemmesiden beskriver en kunstner med interesse for bakenforliggende konseptuelle prosesser, at maleriet har evnen til å ikle seg ideer eller frastå fra sin refererende natur.

Spesifikt det å på freudiansk vis ilegge et maleri en følelsesmessig energi slik at tilskueren opplever det annerledes. Med dette ønsker Boguslaw at maleriet ikke kun oppleves som en gjengivelse av et referansefoto, men et selvstendig verk.

En lek på grensene som befinner seg på krysstvers i malerisk kunstteori der altså, og ikke minst et visuelt uttrykk som vekker interesse.

Verket «Eating a 10-Boliviano Bill». (Foto: Presse).

Take the money, don’t run

Inn bak fire vegger et sted i El Alto, Bolivia opererer et kunstnerdrevet kulturhus.

Flaggbærende fremmer de sitt slagord «Free, Brown and Anticolonial». Med å gi El Alto fortløpende kulturell vedlikehold og påfyll som dets ypperste formål, har du muligheten til å se hva det innebærer på Unge kunstnernes samfunn (UKS).

Som den inviterte kunstneren hos UKS, valgte Vincente Mollestad å sende utstillingsmidlene til El Alto og kunstnere der. Navnet minner til forvirring om kunstnerorganisasjonen El Faro, delvis drevet av Mollestad, som nå har samarbeidet på et mural-aktig arbeid bestående av materiale fra organisasjonens arkiv.

Dette internasjonale samarbeidet vil trolig mette den nysgjerrige tilskuer og forhåpentligvis åpne for diskusjon rundt bruk av statlige ressurser.

Det står ikke på Arvid pettersens evne til produksjon. (Foto: Presse).

At lysene koster mer enn kaken stopper ikke penselen

Malerimesteren Arvid Pettersen byr på dokumentasjon av hverdagens gleder. Stilleben i småformat pryder nå nærmest alle veggene på KB Contemporary.

Som tidligere rektor ved kunstakademiet og god plass i toppsjiktet av norges eldre malergenerasjon, er hans karriere svært imponerende. Utenforstående bragder tilsidelagt, vitner den nåværende utstillingen om en kunstner i stadig god form. Fargebruken er utspekulert og formgivningen gir banale objekter en forførende sjarm.

Denne muligheten er perfekt for kunstinteresserte veteraner og nye nysgjerrige.

Askelands rake rygg kommer av erfaring. (Foto: Presse).

En av norges originale gjør comeback

Unni Askeland er et navn som ringer en gjenkjennelig tone hos de fleste kulturorienterte nordmenn.

I en myteomspunnet fortid i statene, skal hun ha vanket med blant andre Bob Dylan og Lou Reed. Senere slengte hun en broddbekledd finger mot Munch, med bearbeidede litografier av kjente motiver fra folkehelten. Dette ga henne beskrivelsen «Norges maleris femme fatale» av nettavisen Kunstkritikk.

Listen over Askelands bragder er lang, og lite av det blir til fortjeneste når oppmerksomheten skal vendes mot hennes kommende utstilling hos Daidda. Nesen skal rettes fremover. I takt med med tiden har hennes uttrykk utforsket mange retninger, men spesielt én av hennes stilarter har bestått tidens tann. Nemlig pop-art.

Hva vi får se denne gang er usikkert. Nettsiden hevder nye ferske verk og akkompagneres av en delvis beskrivende tekst som gir en emosjonell pekepinn. Ærlig og personlig er den i hvert fall og ærligheten trumfer alltid.

Dessuten vil kunstneren selv være til stede under åpningen, slå av en prat om du tør!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper