Kultursentralens årlige kunstkavalkade
Atter en gang inviterer Kunstnernes hus til høstens kunstkavalkade. Den 138. Høstutstillingen byr som alltid på et bredt utvalg arbeider. Omde spiller på samme lag eller konkurrerer om lavthengende oppmerksomhet, gjenstår å se. God stemning er det uansett på åpningen.
Et kunstnerdrevet og juryert program har valgt ut de heldige som får stille ut. Muligheten beskrives ofte som et springbrett for debutanter, eller som et løft for veteraner i kunstfeltet. Utsillingen har også En annen kvalitet utstillingen eier er rollen som spire til offentlig debatt.
I etterkant av åpningen oppstår det gjerne heftig diskusjon om kunstens sosiale funksjon og nødvendighet i samfunnet. Et spørsmål som neppe får et entydig svar, men som sørger for å holde kunsten og Oslos kulturliv levende.
Den debatten kan vi delvis takke Høstutstillingen for. Ta turen da vel!
Påskekrim på nett
Titus Boguslaw er en mytisk digital karakter og det samme gjelder hans tidligere karriere. Tross dette, frister enkelte bilder og utstillingens konseptuelle narrativ oss nok til å anbefale.
Van Etten gir kun kakesmuler i søken etter mer informasjon. Teksten på hjemmesiden beskriver en kunstner med interesse for bakenforliggende konseptuelle prosesser, at maleriet har evnen til å ikle seg ideer eller frastå fra sin refererende natur.
Spesifikt det å på freudiansk vis ilegge et maleri en følelsesmessig energi slik at tilskueren opplever det annerledes. Med dette ønsker Boguslaw at maleriet ikke kun oppleves som en gjengivelse av et referansefoto, men et selvstendig verk.
En lek på grensene som befinner seg på krysstvers i malerisk kunstteori der altså, og ikke minst et visuelt uttrykk som vekker interesse.
Take the money, don’t run
Inn bak fire vegger et sted i El Alto, Bolivia opererer et kunstnerdrevet kulturhus.
Flaggbærende fremmer de sitt slagord «Free, Brown and Anticolonial». Med å gi El Alto fortløpende kulturell vedlikehold og påfyll som dets ypperste formål, har du muligheten til å se hva det innebærer på Unge kunstnernes samfunn (UKS).
Som den inviterte kunstneren hos UKS, valgte Vincente Mollestad å sende utstillingsmidlene til El Alto og kunstnere der. Navnet minner til forvirring om kunstnerorganisasjonen El Faro, delvis drevet av Mollestad, som nå har samarbeidet på et mural-aktig arbeid bestående av materiale fra organisasjonens arkiv.
Dette internasjonale samarbeidet vil trolig mette den nysgjerrige tilskuer og forhåpentligvis åpne for diskusjon rundt bruk av statlige ressurser.
At lysene koster mer enn kaken stopper ikke penselen
Malerimesteren Arvid Pettersen byr på dokumentasjon av hverdagens gleder. Stilleben i småformat pryder nå nærmest alle veggene på KB Contemporary.
Som tidligere rektor ved kunstakademiet og god plass i toppsjiktet av norges eldre malergenerasjon, er hans karriere svært imponerende. Utenforstående bragder tilsidelagt, vitner den nåværende utstillingen om en kunstner i stadig god form. Fargebruken er utspekulert og formgivningen gir banale objekter en forførende sjarm.
Denne muligheten er perfekt for kunstinteresserte veteraner og nye nysgjerrige.
En av norges originale gjør comeback
Unni Askeland er et navn som ringer en gjenkjennelig tone hos de fleste kulturorienterte nordmenn.
I en myteomspunnet fortid i statene, skal hun ha vanket med blant andre Bob Dylan og Lou Reed. Senere slengte hun en broddbekledd finger mot Munch, med bearbeidede litografier av kjente motiver fra folkehelten. Dette ga henne beskrivelsen «Norges maleris femme fatale» av nettavisen Kunstkritikk.
Listen over Askelands bragder er lang, og lite av det blir til fortjeneste når oppmerksomheten skal vendes mot hennes kommende utstilling hos Daidda. Nesen skal rettes fremover. I takt med med tiden har hennes uttrykk utforsket mange retninger, men spesielt én av hennes stilarter har bestått tidens tann. Nemlig pop-art.
Hva vi får se denne gang er usikkert. Nettsiden hevder nye ferske verk og akkompagneres av en delvis beskrivende tekst som gir en emosjonell pekepinn. Ærlig og personlig er den i hvert fall og ærligheten trumfer alltid.
Dessuten vil kunstneren selv være til stede under åpningen, slå av en prat om du tør!
