Arbeiderpartiet går for det billigste. Hva om privat kapital kan bidra til Nationaltheatrets oppgradering?

Statlige National Gallery i London har fått fem milliarder kroner fra til sammen tre private stiftelser for å kunne bygge en ny fløy. Kan noe lignende skje i Norge? (Foto: SNL.)
Statlige National Gallery i London har fått fem milliarder kroner fra til sammen tre private stiftelser for å kunne bygge en ny fløy. Kan noe lignende skje i Norge? (Foto: SNL.)
Kunsten og publikum bør være viktigst, ikke hvem som har betalt gildet. Vi har flere eksempler på vellykkede samarbeid mellom det offentlige og private, skriver Johan Osuldsen.
Om skribenten
Johan Osulden er teaterregissør og skribent.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Regissør Johan Osuldsen vil åpne opp for at privat kapital kan bidra til å pusse opp Nationaltheatret.

Støre-regjeringen gikk for det rimeligste alternativet for Nationaltheatrets oppgradering tidligere i år. Siden regjeringen fortsetter å styre i fire nye år, må man regne med at avgjørelsen blir liggende.

Men hva om Stortinget ikke er eneste bidragsyter til oppgraderingen – vil man da kunne gå for et annet alternativ?

Les også: Kulturministeren må svare om korrupsjonsanklager

Se til London

National Gallery i London er en statlig institusjon, men har nylig fått fem milliarder kroner fra til sammen tre private stiftelser for å kunne bygge en ny fløy.

Annonse

Dette blir den største fysiske transformasjonen for galleriet siden 1824, og en arkitektkonkurranse ble lansert for noen dager siden.

Her får altså et statlig ikonisk bygg bidrag fra privat kapital til å realisere en ønsket utvidelse. Kunne Nationaltheatret gjort noen lignende? Kunne teateret hentet pengene regjeringen ikke har, selv?

Les også: «Ord for blod» får virkelige hendelser til å fremstå som klisjeer

Hva hvis ikke alt finansieres av Stortinget?

Jeg mener Tullinløkka-forslaget ikke bør bygges. Det er dårlig byplanlegging å tette igjen deler av eksisterende byrom i sentrum av en hovedstad.

Et storbysentrum trenger alle grønne lunger det kan få. Men det har vært lansert flere forslag: biscener under bakken, satellittscener utenfor sentrum og en forlengelse av eksisterende bygg.

Vil det være lettere å realisere en av disse hvis ikke alt finansieres av Stortinget?

Det finnes allerede private selskaper som gir store summer til kunst: Kistefos-museet, Ekebergparken, Nye Hjorten teater, med flere. Kunstsiloen er et eksempel på en offentlig eid stiftelse, som er et samarbeid mellom Nicolai Tangen, Kristiansand kommune og Aco Foundation.

Kunstsiloen er en stor suksess og et vellykket samarbeid mellom det offentlige og det private. Men vil en Arbeiderpartiregjering bli med på et scenekunst-spleiselag med privat kapital?

Jeg mener at en hvilken som helst regjering burde kunne gjøre nettopp det, fordi det er kunsten og publikum som bør være fokuset, og ikke hvem som har betalt gildet.

Les også: Støre lover å få Nationaltheatret «tilbake på sporet». Men Kud har ingen nye planer

Det handler om penger

Private bidragsytere ville selvsagt ikke kunne bestemme hva slags scenekunst Nationaltheatret skulle produsere, og det ville vært overraskende om de hadde påvirkning på hvor eventuelle nye biscener eller satellittbygg skulle stå, hvordan de skulle utformes eller om det for eksempel skal være en forlengelse av det eksisterende bygget.

Dette bør Nationaltheatret uansett evne å avklare selv. Statsbygg var involvert i Tullinløkka-prosjektet, men i et spleiselag mellom stat og privat kapital kan det hende at private investorer ønsker å åpne opp for andre byggherrer. Det bør kunne innfris.

Det handler uansett om penger. Men prioriterer Arbeiderpartiet kun det billigste alternativet, som teateret ikke ønsket seg, bør man kanskje se etter andre måter å realisere en oppgradering av Norges mest ikoniske teaterbygg på.

Les også: Disse har søkt toppjobben i Kulturdirektoratet

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)