Veldig rød søndag på Rockefeller

En av årets beste hip hop-konserter

Ida Madsen Hestman
Ida Madsen Hestman
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

YG har forstått én ting mange artister ser ut til å glemme: At det å vise at man selv koser seg på scenen fort smitter over på publikum.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Etter å ha avlyst sin opptreden under Havna 0150 tidligere i sommer, har YG endelig tatt turen til Norge. Nesten 90 minutter over tida, tråkker YG opp på scenen til «Suwoop».

Han er ikledd sort fra topp til tå, foruten om den røde bandanaen han har knytt rundt halsen. Publikum er selvsagt også fylt til randen med karer som har slengt på seg den røde bandanaen de egentlig kjøpte som del av cowboy-kostymet til halloween.

Irritasjonen over av å ha stått og ventet halve kvelden forsvinner fort når Compton-rapperen gjør det godt igjen, ved å levere en av årets beste hip hop-konserter på Rockefeller.

Annonse

YG ser faktisk ut til å ha forstått en enkel ting mange artister ser ut til å glemme; den at hvis du selv koser deg på scenen vil det trolig også smitte over på publikum.

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Trump-ranting

Vi var vel flere som fryktet at YG ville se på søndagskonserten i lille Norge som en enkel dag på jobben. I stedet gir han de som har møtt opp på Rockefeller sin fulle oppmerksomhet den snaue timen han står på scenen. Til tider virker det nesten som om han er like opptatt av å prate med publikum som å opptre for dem.

Det er ikke langt mellom de obligatoriske invitasjonene til å komme backstage rettet mot jentene, mens gutta blir latterliggjort, blant annet for fake merch – spesielt gjaldt dette én publikummer ikledd det som trolig var en MAGA-caps som var litt for dårlig humor for YGs smak, og som får gjennomgå store deler av konserten.

Hovedpersonen gjør det «godt igjen» ved å signere capsen til vedkommende, før han ranter en del om Trump, som en naturlig intro til «FDT».

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Oppløftende hit-parade

Hans seneste utgivelse «STAY DANGEROUS» anses av mange som hans svakeste. Det var derfor heller oppløftende å oppdage at han ikke lente seg på sitt ferskeste materiale til for stor grad.

I stedet får vi levert hit etter hit fra hele YGs karriere. Utgivelser som «My Krazy Life» og «Still Brazy», er uten tvil kveldens mest representerte i tracklisten.

Av de mange høydepunktene er det som trolig skiller seg mest ut når han etter en nidtale (igangsatt av rant mot han publikummeren med den tilsynelatende provoserende capsen), setter i gang «FDT» (Fuck Donald Trump)– Låta som gjorde at han fikk selveste secret service på nakken, for trusler mot USAs nåværende president.

YG viser mye tæl denne søndagen. (Foto: Ida Madsen Hestman.)

Høyt nivå

Ikke bare rappere, men artister generelt burde strebe etter det nivået av tilstedeværelse YG viste i går. Det løfter konserten til helt nye høyder. I stedet for å bare virke som nok en stopp i turneen, føles denne kvelden som noe mer unikt – noe som også reflekteres i publikum. Moshpittene som har blitt fast inventar på enhver hiphop-konsert ble nemlig byttet ut til fordel for den langt roligere dansesirkelen.

Det musikalske universet til YG er mørkt, voldelig og hypermaskulint. Noe som alltid innebærer faren for en skikkelig klinsj når man skal opptre i trygge Norge. Det er alltid like kleint når norske publikummere skriker med til tekster om driveby-skyting og gjengvold, før de tar T-banen hjem til mamma og pappa for noen skiver med makrell i tomat til kvelds. Dette er noe YG tydeligvis er fullstendig klar over. Han forstår at han ikke opptrer på en scene i Oakland, men for et europeisk publikum.

Gangsterpraten er tonet ned et par hakk, til fordel for mer tull og tøys. Noe som er litt rart med tanke på at hans musikalske identitet er forankret i akkurat det å være gangster, men det virker som en smart beslutning sett i konteksten av en konsert på Rockefeller.

YG har god kontaktled publikum og er ofte nede og hilser på publikum (Foto: Ida Madsen Hestman.)

Nesten stereotypisk

På papiret er denne konserten en nesten stereotypisk rap-konsert. En gigantisk sikkerhetsvakt står med armene i kors på scenen, YG forsyner seg liberalt fra en flaske Patron på DJ-bordet, mens tre småstolte damer står og danser fra bak stenen.

Det som får konserten til å bli noe særegent, er innlevelsen og sjarmen alt dette presenteres med, av hovedpersonen selv. Og som en perfekt avslutning på det hele, hopper han ut blant publikum for å rappe det siste verset på «Who Do You Love», omringet av ekstatiske fans.

Jeg tar meg selv i å tenke at det eneste jeg savner å høre er «Big Bank». Sekunder etter løper han tilbake på scenen for å avslutte konserten med akkurat denne.

(Foto: Ida Madsen Hestman.)
(Foto: Ida Madsen Hestman.)

 

(Foto: Ida Madsen Hestman.)
(Foto: Ida Madsen Hestman.)
(Foto: Ida Madsen Hestman)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner