De har laget Norges første hip hop-juleutgivelvse:

– Æ har vært så fetteklar for desember!

Helge Brekke
Helge Brekke
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Duoen Klish og Sorte Beats ringer jula inn med minialbum. Vi møtte de to nordlendingene for en prat om «Endelig Yordmor Matja», fenomenet julehits, og hvem de ville vært i «Gåten Orderud».

Med linjer som «Åpner gaven dagen etter/ bare for å flekse/ Masse nye klær på meg/ ingen av de matcher» og «Prøve å passe inn/ heilt til æ passer ut/ En løs tråd på en duk er nok til å rive et hus» ringer rapperen Klish, og produsenten Sorte Beats, jula inn med det Dagens Næringsliv påstår er Norges aller første hiphop-jule-EP.

Klish selv vil beskrive Jesusbarnet sitt som noe større. Vi gir ham plattform:

– Det er et album på fire låter. Jeg kaller det konsekvent et album, men EP-en min på 35 låter, kommer til neste år. Det betyr ingen ting lenger, poengterer han. 

Annonse

«Gutta-intern-humor ting»

«Endelig Yordmor Matja» er en videre reise i Klish og Sorte Beats’ univers – i det virkelige liv Jon-Are Masternes og Martin Alternes – der duoen fra Tromsø og Bodø tar opp tradisjonen med å leke seg med de mest ihjelspilte poplåtene som «walks the earth».

Med forrige utgivelse, «Endelig Yess Monster» fra 2015, var det det glade 90-tall som fikk kjørt seg. Denne gang er det de mest kjente julehitsene som får gjennomgå, nærmere bestemt Wham!s «Last Christmas», «Home Alone»-soundtracket, Tim Burtons «The Nightmare Before Christmas» og Abbas «Happy New Year».

Det skal med andre ord vanskelig gjøres å ikke komme i julestemning med «Endelig Yordmor Matja», men jula har starta for lengst for denne duoen. Mini-albumet har de jobba med siden sommeren.

– Æ har feira jul siden august. Æ har vært så fetteklar for desember, konstaterer Klish med sitt signatur-godteglis.

– Vi var sykt usikre på om det her bare var sånn «gutta-intern-humor ting». Men nå synes jeg kanskje dette er det koseligste vi har laget, sier Sorte Beats. Makkeren er enig:

– Kanskje vi skal lage en juleplate til. Og en påskeplate, sier Klish.

– Reisen er målet her, sier Sorte.

– Reisen til julestjerna, skyter Klish inn.

– Det var bare veldig artig å sample juleting. 

(Foto: Helge Brekke)

Ikke rukket å bli lei seg selv

– Hva er konseptet med julemusikk? Hvorfor skal vi ha det?

– Det er heslig populært, og det følte vi at vi måtte gjøre noe med, sier Sorte Beats.

– Det er en veldig enkel måte å prøve å få hits på, medgir Klish.

– Driver dere kynisk spill ved å prøve på det samme?

– Heller motsatt, mener Sorte.

– Vi prøver heller gjøre de låtene mindre populære, vi ser hvordan det går når vi gjør vår vri på de.

Den nordnorske duoen flirer godt i kor.

Fra før har ikke forholdet til julehits vært særlig varmt for Sorte Beats.

– Jeg hata det, er hans kontante kommentar.

– Gjør du? spør Klish. 

– Kompisen som aldri tar et hint, ler han høyt. 

– Det har heldigvis gått ganske fort med hver beat denne gang, så jeg har ikke rukket å bli lei i denne prosessen, sier Sorte. 

Litt digg med juleangst

Det er første gang de to har jobba mye sammen, enn hva de gjør ellers, der de vanligvis har sendt materiale frem og tilbake via interwebz. Ei låt ble for eksempel skapt på et gutterom-studio i Narvik. De kasta ut vedkommede som bodde der. Men det gikk bra med ham – mener de selv. Resten av albumet er laget i Urban Sound Studios i Oslo, og hjemme hos Klish. 

Utvelgelsen av låter kom av seg selv, mest spontant. De var innom en del ihjelspilte hits. «Hjemme Aleina»-låta var ett minutt unna å bli scrappa, men det løsna i siste sekund. 

– Hva tenker dere om det potensielt angstfremkallende med gjentatt overspilling av julehits? 

– Noe julemusikk er ok, men den der juleangsten, den synes jeg kanskje er litt digg. Å stå på Oslo City og svette liksom, og bare føle deg jævelig, fordi du har glemt alt, sier Klish. 

– Og så kommer det litt Mariah Carey, også er det litt digg. Svettedråper på ryggen som kommer litt som kniver. 

– Nå angrer jeg litt på at vi ikke sampla den begynnelsen på «All i Want For Christmas» av Mariah Carey, sier Sorte.

– Det hadde vært sånn vanndråpe i hodet-tortur.

– Men er dere innafor grensene for hvor mye dere kan låne av disse poplåtene dere bruker da?

– Jeg synes jul ofte handler om å dele, mener Klish. 

– Det handler også om det å ikke vite helt hva du kan få…, sier Sorte.

– …Og ikke helt vite hvem det blir tatt fra. Håpet er jo at ingen av disse vet at vi finnes, fullfører Klish. De to avløser hverandres setninger tidvis, nesten litt som Ole, Dole, Doffen – eller Snipp og Snapp, om du vil.

«Endelig Jordmor Matja» får sin egen live-framføring 13.desember på Revolver. (Coverart: Baard Østergaard)

Julelåt-budskap og hvite bukser

– Men har dere noe budskap med tekstene?

– Det er vel noen julehistorier, og budskap, hvert fall fra min side. Jeg snakker om noen ting som har skjedd, også, sier Klish.

– «Amatørenes aften» er jo nyttårsaften-anthem som funker fint i konseptet… starter Klish.

– …som er ganske trist og egentlig ikke så mye fest i den forstand. Heller til ettertanke, sier Sorte.

– Det blir bygd opp til noe helt usaklig kult. Der synger jeg jo om å vaske kåken for tredje gang den dagen, så det er åpenbart at man gleder seg til denne kvelden, sier Klish.

– Mens på «Forrige Jul», som bruker temaet fra Wham!s «Last Christmas», mener jeg å huske at videoen handler om kjærlig snøballkasting på hytta og sånn – også dette konseptet med det å ha en kjæreste på hytta, da. Det er jo så magisk. Det sier seg jo litt sjøl, at alt det bare er ljug. 

Men å gå i hvite bukser holdt i hvert fall nesten på å bli en sann historie. Klish var i ferd med å kjøpe seg et par her forleden dag. Var på vei mot kassa med en hvit bukse i handa og greier, men motet ville snu på veien. 

– To meter unna kassa, tenke jeg at «du kan ikke pulle det off». Men det er fortsatt en stund til jul. Det er lov ombestemme seg.

– Og det er mange flere hvite bukser, minner Sorte på.

– Desember er bare en svær hvit bukse som venter på å bli tatt på, tenker Klish høyt.

(Foto: Helge Brekke)

Fettealvorlig

Men jula som konsept i seg selv, er ikke av noen som helst betydning, i hvert fall ikke for Sorte. 

– Det er ikke noe som er viktig med det. Jeg er ikke sånn voldsomt høytidelig på det. 

Klish, derimot, har en helt annen tilnærming til høytida vi nærmer oss:

– Æ tar det fettealvorlig. Jeg har dødsmange tradisjoner og sånn, jule-rutiner og sånn. Julerutinene går mye på mat som alt annet. Jeg har mye julefilm-greier. I år er jeg litt i forkant med jula. Kanskje jeg får banget igjennom alle julefilmene. 

– Apropos «døds» og TV, hvem ville dere vært i «Gåten Orderud», om dere måtte velge?

– Jeg måtte vel vært han Per Orderud, tror Klish.

– Jeg tror jeg er 180-mannen, sier Sorte.

Fra revolver til Revolver – duoen er godt fornøyd med resultatene de sitter igjen med. Forrige uke ble EP-en live-fremført i Bodø, nå står Revolver-kjelleren for tur, på selveste Lucia-dagen.

– Jeg gleder meg veldig til å fremføre det live, sier Klish.

– Jeg må jo tross alt vente et helt år til neste gang jeg kan det. Jeg kan ikke spille disse låtene på konsert om sommeren, akkurat. Det blir litt juks.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU