Presentert av
Vernissageguiden
Bergen

Dette er månedens viktigste utstillinger

Uke 45
Utstillingens forsidebilde viser en uttaleangivelse. (Foto: Presse).

Fortsettelsen følger

På lydgalleriet fremstilles oppfølgeren til et prosjekt tidligere vist under samme tak i 2023. Den gang resulterte samarbeidet mellom tre kunstnere i en performance. Da ble det gjort en historisk granskning av teknologisk utvikling og mennesket i samspill med den.

Nå vender de derimot blikket framover, med fokus på særlig KI-teknologiens inngripen i våre liv, gjennom overvåkning og implementering i hverdagslige gjøremål og hva som skjer når KI forsøker å etterligne menneskelige stemmer. Trolig kan du forvente en lydinstallsjon.

Vi har ingen kjennskap til kunstnerne bak prosjektet, men kan fastlå at et samarbeid mellom to kusntnere og en komponist, som tar for seg en så til de grader tidsaktuell tematikk, neppe blir kjedelig.

Poteten er blitt forteller. (Foto: Presse).

Makten i marken

MA-uken er et samarbeid mellom Hordaland kunstsenter og Kunstakademiet i Bergen, som gir mastergradsstudenter muligheten til å søke utstillingsplass. Nå står alt klart.

Simen Strand opphøyer poteten og setter den i et nytt perspektiv på Hordaland kunstsenter. Han bruker poteten til å belyse systematisk kontroll i kultur og landbruk. Vi er nysgjerrige på om han vil fremstille poteten som politisk verktøy eller kun en metafor for å forstå relasjonen mellom de ulike feltene.

Utstillingsteksten avslører kjemisk behandling og materiell bearbeiding av poteten, med stål og plast, samt andre svevende elementer som representerer potetens dukkemester. I Strands tidligere arbeider har vi sett hyppig bruk av readymades, der komposisjon ga objektene ny funksjon. Nå derimot, vektlegges det at poteten råtner og hvordan utenforstående midler påvirker den.

Vi får inntrykk av en ambisiøs samfunnsmessig undersøkelse som krever både politiske og historiske referanserammer. Eller så tar vi helt feil, og verkenes visuelle uttrykk taler for seg selv.

Vi gleder oss.

Her er et av Nikolai Torgersens tidligere malerier. (Foto: Presse).

Uanfektet uttrykk etter suksess?

Boken til Nikolai Torgersen, «Gater jeg har levd», ble utgitt tidligere i år. Den gjorde braksuksess og ble utsolgt i Norge, Sverige og Tyskland. I biografien brer Torgersen ut om sin livslange kamp med rusbruk. Hånden som dro han vekk fra gata ble kunsten. Etter kommersiell braksuksess i Oslo har både motivene og sinnstemningen i bildene endret seg.

Nå representeres han av Høyersten Contemporary i Bergen og har sin første utstilling der i slutten av november. Arbeidene som antageligvis skal stilles ut, skildrer en mindre ensom natur. Skogen i disse bildene gir et beroligende inntrykk, i motsetning til tidligere arbeider der den har vært overveldende eller voldsom i møte med figurative skikkelser.

Familien Torgersen har tross alt gått fra to til tre, og med det har han kanskje funnet en ro som vil reflekteres i maleriene. Vi krysser fingrene for nye og spennende vendinger.

Mon tro bildet blir en del av utstillingen? (Foto: Presse).

Industriell affekt

Kunsthall 3,14 byr på et lydbibliotek av intime refleksjoner. Jingyi Wangs utstilling er resultatet av en mangeårig intervjuprosess mellom Norge og Kina.

Seks lydboder vil vekselvis spille av lydklipp fra kinesiske og norske stemmer fra ulike samfunnslag. På kryss og tvers forteller studenter, bønder, entreprenører og nepo-babyer om hvordan arbeid og deres enhetsverdi som arbeidskraft påvirker deres nærmeste relasjoner og selvfølelse.

Sett side om side med Kinas beryktede evne til effektivitet og rasende infrastrukturelle utvikling, tilbyr Wang et etterlengtet innblikk i arbeidernes følelsesliv.

Spesielt aktuell blir denne utstillingen når menneskelig arbeidskraft gradvis byttes ut og effektiviseres av kunstig intelligens.

Faller tematikken i smak, finnes det to andre utstillinger under samme tak som også utforsker menneskets verdi i møte med kunstig intelligens.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner