Slår alarm om norsk film

– Bransjen ligger på ryggen og blør

Tjelta etterlyser sterkere satsing på kultur og film. – Kultur-Norge er i ferd med å bygges ned, advarer hun. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Tjelta etterlyser sterkere satsing på kultur og film. – Kultur-Norge er i ferd med å bygges ned, advarer hun. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Mens norske filmer går så det suser i utlandet, er norsk filmbransje i dårlig forfatning, advarer Pia Tjelta. Hun etterlyser bedre støtteordninger og mer satsing.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Pia Tjelta etterlyser sterkere satsing og bedre støtteordninger for kultur og film.

– Det er jo bare kjempetrist at bransjen ligger på ryggen og blør, sier skuespiller og kinoaktuelle Pia Tjelta til NTB.

En kartlegging av norsk filmbransje viste tidligere i år at én av tre filmarbeidere har sluttet det siste året, mens 60 prosent vurderer å gi seg. Rapporten ble laget av Menon economics på oppdrag fra Norsk filminstitutt (NFI).

– De som flykter fra bransjen, er dyktige fagarbeidere som har brukt mange, mange år på å bygge spisskompetanse. De får ikke brukt faget sitt fordi man bygger ned, budsjettene og bevilgningene blir mindre, og det er mye hardere kår. Det er ikke en trygg bransje lenger, sier Tjelta.

Hun trekker fram det hun mener er for dårlige støtteordninger og for liten vilje til å satse på kultur.

Annonse

– Det var ikke ett partiprogram gjennom valgkampen som fokuserte på kultur. Man er i ferd med å bygge ned kulturen i Norge, sier hun.

Filmforbundet bekymret for arbeidsledighet

Norsk Filmforbund er også bekymret. Både for enkeltpersoner og for bransjen som helhet, sier leder Elisabeth O. Sjaastad til NTB.

– Folk som alltid har hatt full oppdragsbok, sitter nå stille. Dette er ikke snakk om én eller to måneder mellom jobber, men langvarig arbeidsledighet for erfarne fagfolk, sier hun.

– Når selv produksjonsselskaper som har bygget seg opp over tid, ikke får realisert prosjektene sine, mister vi mer enn arbeidsplasser. Vi mister kompetanse og miljøer det har tatt år å bygge, sier Sjaastad.

Forhandlingene om neste års statsbudsjett starter 14. november. Filmforbundet vil bruke budsjetthøringene til å fortelle hva de mener bør til av konkrete tiltak.

– Det handler blant annet om å sikre en internasjonalt konkurransedyktig insentivordning, sørge for at medfinansieringsplikten for strømmetjenestene kommer raskt på plass, og å få en reell økning av Filmfondet. Og dette haster, sier Sjaastad.

Peker på at det kan snu

Kulturminister Lubna Jaffery (Ap) sier det er bekymringsfullt at mange filmarbeidere står uten oppdrag og vurderer å slutte, men påpeker samtidig at den samme Menon-rapporten også viser håp for bransjen.

– Heldigvis vurderer Menon det slik at det ikke er noen grunn til å tro at nedgangen vil fortsette. De peker på at den underliggende etterspørselen er der og forventer en langsiktig årlig vekst i markedet på 5 prosent, sier Jaffery til NTB.

– Hva gjør regjeringen for å sikre arbeidsplasser i norsk filmbransje?

– Det viktigste tiltaket for å sikre sysselsetting og aktivitet er å videreføre et forutsigbart og høyt nivå på de offentlige overføringene til film- og dramaproduksjon, slik regjeringen gjør. Menon peker på at det er svært vanskelig å lage treffsikre virkemidler i tide for å demme opp mot en krise som kan ha relativt kort varighet. Det tar som regel tid fra et tiltak besluttes til det får effekt. Sannsynligheten for at man treffer etter at lavkonjunkturen er over, er dermed stor, svarer hun.

– Det er også et spørsmål om det er riktig at staten skal stille offentlige midler til rådighet som erstatning for privat finansiering som har falt bort, legger hun til.

– Proppfullt av talent

Pia Tjelta peker på et paradoks ved at norske filmer gjør det bra i utlandet til tross for det hun mener er for lite satsing på norsk kultur og film.

– Det er så proppfullt av store talenter og skapervilje, skaperkraft, mot og originalitet. Vi har Dag Johan Haugerud, Nina Knag, Joachim Trier, Lilja Ingolfsdottir og Halfdan Ullmann Tøndel bare for å nevne noen få. Det er et veldig levende og skapende miljø.

Tidligere i år ble det kjent at en stor internasjonal produksjon droppet Norge fordi filmstøtten ble for lav. Ifølge flere medier var det snakk om en potensiell sesong av «The White Lotus». Tjelta har tidligere rettet krass kritikk mot norsk filmpolitikk for at man ikke greide å hanke inn en storfisk som dette.

– Norge er et attraktivt land. Vi har noen av verdens beste filmarbeidere, med en arbeidsmoral som ikke ligner grisen. Vi har fagmennesker i alle funksjoner som er på et utrolig høyt nivå, sier Tjelta.

– Så det er kjempesynd at folk må flykte fra bransjen fordi vi ikke greier å ta vare på de talentene.

Les også: Ønsker du mer penger til kultur? Denne mannen har oppskriften

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar