Munchmuseet åpner ny utgave av sin internasjonal triennale. Det er viktigere enn noensinne å se oss selv i verdenssammenheng, mener direktør Tone Hansen.
I likhet med første utgave av triennalen, «Maskinen er oss» fra 2022, er temaet teknologi. Årets tittel, «Nesten uvirkelig» refererer til at skillet mellom det virkelige og det uvirkelige blir stadig mer uklart.
På åpningen 14. november er ambisjonene internasjonale: Oslo skal speile verden, og samtidskunsten skal speile oss.
For Munchmuseet vil være mer enn bare Edvard Munch.
Les også: Vet du hva? Jeg tar det til meg

Utfordrer virkeligheten
Museet er tilegnet arven etter Edvard Munch, men det er også sentralt å holde kontakt med samtidskunsten:
– Munchmuseet har et stort mandat for å nå bredden av Oslos befolkning med moderne og samtidskunst, i tillegg til Edvard Munch, sier direktør Tone Hansen, og fortsetter:
– Triennalen er vårt eget hjertebarn i så måte, der yngre norske og internasjonale kunstnere kommer sammen i en stor mønstring.
«Nesten uvirkelig» samler 26 kunstnere fra ulike generasjoner og land i en omfattende presentasjon av nye bestillingsverk og eksisterende arbeider. Temaet, den stadig mer porøse grensen mellom virkelig og uvirkelig, preger både verkene, materialene og refleksjonene bak.
Les også: Historisk: Hun blir den første til å lede Trondheims to største kunstmuseer

Høyaktuelt
Direktør Hansen mener årets triennale treffer et ømt punkt i offentligheten:
– I en tid der kontroverser og konflikter råder, er det mange som lukker døren og blir seg selv nok, sier hun, og fortsetter:
– Publikum får mulighet til å se ny kunst, mange helt nye verk, og til å se hvor relevant den norske kunsten er i et internasjonalt blikk.
I en pressemelding beskriver museet utstillingen som en utforskning av «den utvidede og ofte forbedrede virkeligheten» teknologiene skaper. Samtidig ser verkene også på kostnadene for klima, relasjoner og forestillingsevnen vår.
Kunstnerne arbeider med blant annet film, hologrammer, dataspill, tekstil og manipulerte teknologier.
Kurator Tominga O’Donnell og medkurator Mariam Elnozahy fremhever at verkene åpner for alternative virkeligheter og nye måter å tenke fremtid på.
Les også: Gull, Gud og Gaza: – Jeg er født på grunn av Hiroshima

– Viktigere enn noensinne
For direktør Hansen handler årets utgave om mer enn et tematisk poeng:
– Vi på Munchmuseet mener det er viktigere enn noensinne å se oss selv i en global kontekst. Triennalen hjelper oss med det.
Utstillingen åpner offisielt 15. november, med vernissage på Munchmuseets «Late Night» dagen før. I helgen følger seminar med medieteoretiker McKenzie Wark, kunstnerpresentasjoner og konsertprogram.
Les også: Dette er kunstnerkonen til Trumps «verste mareritt». Kjemper mot «amerikansk imperialisme»
