Utfordrer virkeligheten:

– Viktigere enn noensinne

«Munch Triennale» stiller ut 26 kunstnere som. Utstillingen viser hvor relevant norsk kunst er i et internasjonalt perspektiv, forklarer direktør Tone Hansen. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
«Munch Triennale» stiller ut 26 kunstnere som. Utstillingen viser hvor relevant norsk kunst er i et internasjonalt perspektiv, forklarer direktør Tone Hansen. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Konflikter og kontroverser får flere av oss til å stenge oss inne, mener direktør ved Munchmuseet, Tone Hansen. Det har hun tenkt å gjøre noe med.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Munchmuseet åpner sin andre internasjonale triennale, «Nesten uvirkelig», med 26 kunstnere som utforsker teknologi, virkelighet og globale perspektiver.

Munchmuseet åpner ny utgave av sin internasjonal triennale. Det er viktigere enn noensinne å se oss selv i verdenssammenheng, mener direktør Tone Hansen.

I likhet med første utgave av triennalen, «Maskinen er oss» fra 2022, er temaet teknologi. Årets tittel, «Nesten uvirkelig» refererer til at skillet mellom det virkelige og det uvirkelige blir stadig mer uklart.

På åpningen 14. november er ambisjonene internasjonale: Oslo skal speile verden, og samtidskunsten skal speile oss.

For Munchmuseet vil være mer enn bare Edvard Munch.

Annonse

Les også: Vet du hva? Jeg tar det til meg

Det blir både organisk og teknologisk på Munchmuseets triennale 2025, «Nesten uvirkelig». (Foto: Presse.)
Det blir både organisk og teknologisk på Munchmuseets triennale 2025, «Nesten uvirkelig». (Foto: Presse.)

Utfordrer virkeligheten

Museet er tilegnet arven etter Edvard Munch, men det er også sentralt å holde kontakt med samtidskunsten:

– Munchmuseet har et stort mandat for å nå bredden av Oslos befolkning med moderne og samtidskunst, i tillegg til Edvard Munch, sier direktør Tone Hansen, og fortsetter:

– Triennalen er vårt eget hjertebarn i så måte, der yngre norske og internasjonale kunstnere kommer sammen i en stor mønstring.

«Nesten uvirkelig» samler 26 kunstnere fra ulike generasjoner og land i en omfattende presentasjon av nye bestillingsverk og eksisterende arbeider. Temaet, den stadig mer porøse grensen mellom virkelig og uvirkelig, preger både verkene, materialene og refleksjonene bak.

Les også: Historisk: Hun blir den første til å lede Trondheims to største kunstmuseer

Emilija Škarnulytė og hennes «gudinne-helix» er gjenkjennelig fra tidligere verker. (Foto: Munchmuseet.)
Emilija Škarnulytė og hennes «gudinne-helix» er gjenkjennelig fra tidligere verker. (Foto: Munchmuseet.)

Høyaktuelt

Direktør Hansen mener årets triennale treffer et ømt punkt i offentligheten:

– I en tid der kontroverser og konflikter råder, er det mange som lukker døren og blir seg selv nok, sier hun, og fortsetter:

– Publikum får mulighet til å se ny kunst, mange helt nye verk, og til å se hvor relevant den norske kunsten er i et internasjonalt blikk.

I en pressemelding beskriver museet utstillingen som en utforskning av «den utvidede og ofte forbedrede virkeligheten» teknologiene skaper. Samtidig ser verkene også på kostnadene for klima, relasjoner og forestillingsevnen vår.

Kunstnerne arbeider med blant annet film, hologrammer, dataspill, tekstil og manipulerte teknologier.

Kurator Tominga O’Donnell og medkurator Mariam Elnozahy fremhever at verkene åpner for alternative virkeligheter og nye måter å tenke fremtid på.

Les også: Gull, Gud og Gaza: – Jeg er født på grunn av Hiroshima

På Munchmuseets triennale 2025, «Nesten uvirkelig», er uttrykkene alt fra tradisjonelle til teknonostalgiske til hypermoderne. (Foto: Presse.)
På Munchmuseets triennale 2025, «Nesten uvirkelig», er uttrykkene alt fra tradisjonelle til teknonostalgiske til hypermoderne. (Foto: Presse.)

– Viktigere enn noensinne

For direktør Hansen handler årets utgave om mer enn et tematisk poeng:

– Vi på Munchmuseet mener det er viktigere enn noensinne å se oss selv i en global kontekst. Triennalen hjelper oss med det.

Utstillingen åpner offisielt 15. november, med vernissage på Munchmuseets «Late Night» dagen før. I helgen følger seminar med medieteoretiker McKenzie Wark, kunstnerpresentasjoner og konsertprogram.

Les også: Dette er kunstnerkonen til Trumps «verste mareritt». Kjemper mot «amerikansk imperialisme»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar