Went to the show

Skeptas store shutdown

Foto: Ida Madsen Hestman
Foto: Ida Madsen Hestman
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.

Det er nesten vanskelig å skulle dra ut høydepunkter, da Skepta på Rockefeller stadig eskalerte i intensitet og energi. Men man skal ikke kimse av effekten sirenelys har på et publikum, som da «It ain’t safe» kom på.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Det begynner å nærme seg et par år siden Skepta slapp sin seneste fullengder tilbake i 2016. Tidligere det samme året, sto den samme mannen – med god hjelp fra resten av gutta i BBK – for gjennoppstandelsen av grime.

Ikke bare i Sør-Londons gater, hvor det hadde sin glanstid på tidlig 2000-tallet, men på den internasjonale rap-scenen.

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Et av de mest slående visuelle showene

Lite materiale har altså blitt sluppet siden sist vi så Skepta opptre på Rockefeller. Heldigvis har 36-åringen en diskografi som strekker seg nesten 20 år tilbake. Det blir dog tydelig at vi kommer til å bli servert hovedsakelig nyere materiale allerede ved første låt, da han løper opp på scenen til A$AP Rocky samarbeidet «Praise The Lord».

Annonse

Heldigvis tar det ikke lange tiden før han begynner å dra opp bangere fra «Blacklisted». Visuelt sett er showet blant de mer slående jeg har sett på en arena med en kapasitet på litt under 1400 mennesker. Scenen ser nesten ut som et romskip, med lasere, lyskastere og alt som hører med. Skippy har på seg en selvlysende hettegenser og joggebukse som drar det hele sammen tematisk.

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Feilfritt og energisk

Det visuelle er selvsagt ikke alt, men man skal jaggu ikke kimse av effekten sirenelys har på et publikum når «it aint safe» kommer på.

Som et av de få gjenværende stedene innenfor hiphop hvor ferdigheter fremdeles settes foran diamanter og designerjeans, forventer man selvsagt at gutta fra London skal levere – noe de til de grader gjør. Skepta, samt hans følge som inkluderer Frisco, Lancey, Fouxx og LD gjør linjene feilfritt og energisk. Playbacken sparer de til noen andre.

Det er nesten vanskelig å skulle dra ut høydepunkter, da konserten stadig eskalerer i intensitet og energi. Fremdeles skal det sies at det var vanskelig å la være å trekke på smilebåndet i det et proppfullt Rockefeller stormer foran scenen sekundet beaten på «Shut Down» starter. Som siste konserten på sin Europa-turné, takker Skepta og følget for kvelden. Dette gjøres selvsagt ved å sprute Imsdal mot publikum.

Mellom denne og konserten med YG for få uker tilbake, er det godt å kunne si at Rockefeller har stått for to knallsterke hiphop-konserter bare denne siste måneden av året. Skepta shutter året ned. Så god jul, a!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar