Godt regissert av Spielbergs

Motstanden som trengs for å holde poprock interessant

Simen Skari
Simen Skari
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Dette er riktignok en anmeldelse og ikke et horoskop, men det er vel trygt å si at Spielbergs virker til å ha mer på lager, skriver Subjekts spåmann.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Det Oslo-baserte Spielbergs høres allerede etablert ut. Det kan skyldes at trioen Mads Baklien, Stian Brennskag og Christian Løvhaug alle er travere i Oslos undergrunnsmiljø. I tillegg stiller de sterkt på produsentsiden med Tord Øverland Knutsen fra The Wombats, og Marius Drogsås Hagen fra Team Me.

Bandet har høstet anerkjennelse fra større internasjonale aktører som The Guardian og NME. Allerede før debutalbumet «This Is Not The End» var kommet ut. Det er lett for norske anmeldere å bli litt klissete i underbuksene når det skjer, og være kjappe med å si at dette blir det «neste store». Ofte er det en flekk på lakenet.

Dette er riktignok en anmeldelse og ikke et horoskop, men det er vel trygt å si at Spielbergs virker til å ha mer på lager. De leverer catchy melodier som gir bandet et slags poprock-preg, men elementene av punk og shoegaze gir motstanden som trengs for å holde det interessant.

Annonse

Autoriteten de har som låtskrivere og musikere høres allerede på åpningssporet «Five on It», som starter med feedback, før et drønn av gitarvreng, bass og trommer.

(Foto: Simen Skari)

Fordums frukter, friske frø

Referansene er gamle og flere har allerede betimelig trukket fram Hüsker du, Dinosaur, Jr. og 90-talls Motorpsycho. Likevel låter musikken frisk. Fordums frukter, friske frø. Hovedstyrken til Spielbergs er at de lager låter som setter seg. Særlig «Distant Star», som høres ut som sommerflørten som gikk over like fort som sommeren, og man ser for seg å kunne svinge plastkoppen med øl på en festival i solnedgang og synge refrenget «We could be perfect, you could have made me better» sammen med et enstemt publikum.

Låter som «NFL» og «We’re All Going To Die» er også gode eksempler. De kunne kanskje spart seg for guilty pleasure-låta «Bad Friend», som høres ut som den kunne vært med i en amerikansk collegekomedie fra midten av 2000-tallet.

Ellers er Spielbergs gode på å gi lytteren pause fra den intense energien låtene tilbyr. Blant annet med den hypnotiserende «Familiar», som har et slags ekko av Velvet Undergrounds «All Tomorrow Parties» over seg. Det er også den sju og et halvt minutt lange instrumentalen «McDonalds (Don’t Fuck Up My Order», som er såpass lang at man begynner å bli rastløs. Dessverre er neste låt, «Sleeper», en mumlete kassegitarvise med susende feedback i bakgrunnen.

(Foto: Simen Skari)

Uvanlig sterk

Produksjonen er detaljrik med underliggende synther og bortgjemte gitarer. Det man derimot blir litt lei av er den begravde vokalen til Mads Baklien som låter litt nasal og blir noe masete gjennom de nesten 50 minutter plata varer. Det gir et litt ensformig og utilgjengelig preg for folk som ikke enda har investert så mye i sjangeren.

Det kan være enda mer å lære av Motorpsycho med sine forundringsposer av noen album. Spielbergs er likevel en uvanlig sterk debut, som man pleier å si.

Lytt til «this is Not the End» her:

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo