Skrives ikke inn i historien

Helen Frankenthaler beviser stadig at regler er til for å brytes

Helen Frankenthaler i 1972. (Foto: Edward Oleksak/Universal Limited Art Editions)
Helen Frankenthaler i 1972. (Foto: Edward Oleksak/Universal Limited Art Editions)
Den nye Kode-utstillingen om Helen Frankenthaler er en kjærlighetshistorie om tresnittet. Som alle andre kjærlighetshistorier er den full av drama, men utstillingen skriver ikke kunstneren inn i historien hvor hun hører hjemme, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Subjekt har sett Helen Frankenthaltes kunstnerskap utstilt på Kode.

Kode fortsetter sin storsatsning på amerikansk modernisme. Etter den godt mottatte grafikkutstillingen av ikoniske Ed Ruscha på Kode i Bergen i fjor, er vi spente på hvordan fortsettelsen med amerikansk modernistisk grafikk tas imot av Bergens publikum. Nå står Helen Frankenthaler for tur: En betydelig mindre kjent kunstner her i Norden, men ikke med god grunn.

Utstillingen er et retrospektiv av kanskje det viktigste fragmentet i Frankenthalers kunstnerskap og først og fremst en historie om hennes tekniske utvikling og kjærlighet til tresnittet.

Det som møter oss er ikke bare visuelt appellerende, men står som en poetisk fortelling om kunstnerens utvikling av det som ble et banebrytende uttrykk innen abstrakt ekspresjonisme.

Hun klarte å skape hun et nytt formspråk som oppleves både ekspressivt og umiddelbart, men hennes plass i kunsthistorien blir noe fraværende i et kanskje overdøvende fokus på teknikk. Kritikken ligger i om hele historien blir formidlet slik den hadde fortjent, for hvem var Frankenthaler i det hele?

Annonse

Les også: Grafikkmarkedet er truet av forfalskninger, mener kunstnere

Helen Frankenthaler har bevist at regler er til for å brytes, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Dag Fosse). Verk avbildet: Tales of Genji IV, 1998. Twenty-one-color woodcut © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO / Tyler Graphic Ltd.

Fra omstendelighet til øyeblikksbilder

Utstillingen består av Frankenthalers utforskning av tresnittet og viser 23 av hennes verk fra 1973 til 2009. I tillegg viser utstillingen 25 prøvetrykk og originalmalerier på treplater. Det hele har en slags rytmisk utforming, der hvert rom inneholder en serie skisser som tar for seg prosessen fram til hvert enkeltverk. Her får vi med oss utviklingen fra hennes aller første tresnitt til hennes siste.

Med dette ønsker utstillingen å få fram hvordan Frankenthaler jobbet for å få tresnittet til å se ut som at de har blitt til i øyeblikket.

Med kunstnerens fokus på «de gesturale egenskapene», som med andre ord kan bety tydeligheten av hennes uttrykk eller kunstneriske personlighet, blir de bakenforliggende prosessene en viktig side å vise.

Gjennom ulike prøver ser vi  hvordan et verk bygges opp og omformes til å ende i det sluttresultatet som kunstneren kunne slå seg til ro med.

Verkene hennes oppleves også mer organiske enn tekniske idet man får med seg små detaljer i prosessen. Skissene består blant annet av blyantstreker og klipte flater satt sammen som en montasje.

I noen av skissene kan vi se små notater hvor Frankenthaler kommuniserer til de som jobber på verkstedet: «This does not bother me», står det på ett av bildene, der en flekk har oppstått som en feilbehandling eller ved en tilfeldighet under produksjon.

Hvert rom og hvert bilde blir en fortelling i seg selv, og vi er med på Frankenthalers utforskning av tresnittet og hvordan hun omformulerte den tradisjonstunge teknikken innenfor sin sjanger.

Les også: Grafikk er i vinden

Den nye utstillingen på Kode er en kjærlighetshistorie om tresnittet, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Dag Fosse.) Verk avbildet: Cedar Hill, 1983. Ten-color woodcut © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO / Crown Point Press.

Oppgjør med tradisjonen

Enhver kjærlighetshistorie har sitt drama. Det dramatiske i Frankenthalers kjærlighetshistorie ligger mye i hennes oppgjør med tradisjoner rundt tresnittet.

Utstillingen tydeliggjør hvordan hun fant opp sin egen teknikk innenfor abstrakt ekspresjonisme ved å gjøre ugang med det tradisjonelle japanske tresnittet, Ukiyo-e.

Dette er noe Frankenthaler fikk muligheten til å utforske etter et opphold i Kyoto i Japan. Her kunne hun jobbe med transparens og dybde, men i motsetning til de tradisjonelle japanske trykkene, forkastet hun det figurative og lineære gjennom et fokus på fargeflater og pigmenter.

Frankenthaler beviser at regler er til for å brytes. Hennes fokus på å få fram det maleriske i bruken av tresnitt, gjør at hun skilte seg ut blant sine kolleger i tillegg til at hun moderniserte den eldgamle kunstskikken som tresnittet representerte og fortsatt representerer.

Dette fikk hun  til på flere nivåer, blant annet gjennom et fokus på det poetiske og litterære. Fortellingen om genji er omtalt som den første romanen i verdenslitteraturen og er skrevet på 1000-tallet i Japan. Den er også brukt som utgangspunktet i flere av de tradisjonelle Ukiyo-e trykkene. I sine motiver viser Frankenthaler en mer abstrakt tolkning av de samme motivene. Et eksempel er verket madam butterfly som er et enhetlig motiv av et tryptik som gir assosiasjoner til tradisjonell japansk tradisjon, men på en mye mer abstrahert og ekspressiv måte.

Les også: Nyåpning på KODE er bokstavelig talt ikonisk

Helen Frankenthaler skapte nye retninger innenfor grafikken, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Dag Fosse.) Verk avbildet: Madame Butterfly, 2000. One-hundred-two-color woodcut © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO / Tyler Graphic Ltd.

Bak kulissene

Med vissheten om at hun var avhengig av å ha flere folk involvert, spesielt i arbeidet med tresnitt, er det et sentralt og viktig element i utstillingen at alle produksjonsmekanismene bak hvert verk er presentert.

I utstillingen er det gjort mye plass til samarbeidspartnerne som et positivt innslag i hennes prosess. Dette utmerker seg, og er en side man sjeldent får se i lignende utstillinger. Vi får presentert de menneskene som bidro til å produsere verkene, men også bakgrunnen til materialene.

En del av Frankenthalers prosess var å lage utkast til tresnittet på papir og treplater. Dette gjør at utstillingen snakker like mye om kunsten selv som treet, papiret og fargen som viktige elementer i verkene.

Humoristiske kommentarer er å ense i flere av arbeidene, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Dag Fosse.) Verk avbildet: Tales of Genji V, 1998. Forty-nine-color woodcut © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO / Tyler Graphic Ltd.

Romantisk historie uten gimmick

Selv om utstillingen tar et dypdykk i hennes tekniske utvikling, forholder den seg litt i overflaten av hvem Frankenthaler representerer i den kanoniserte kunsthistorien.

Frankenthaler omtales som en sterk og innovativ kunstnerpersonlighet. Likevel er det lite som viser til hvilken rolle hun hadde i miljøet hun befant seg i.

Det oppleves som at det største og viktigste hun gjorde var å finne opp sin egen teknikk innenfor abstrakt ekspresjonisme, og at dette på en måte gjorde henne fortjent en plass i den viktigste avantgardesirkelen på 1950-tallet.

Selv om nyvinningen av en teknikk i og for seg er en bragd i seg selv, er det vanskelig å tro at hun ble utlignet som «en av gutta», kun av den grunn. I alle fall når vi vet at tresnitt var noe kunstneren oppdaget i slutten av sin karriere.

Vi sitter igjen med en følelse av et savn i å få vite mer.

Det er kanskje sant at utstillingen på flere områder viser en romantisk historie om tresnittet i seg selv, som ikke trenger feministiske eller kunsthistoriske undertoner for å oppleves som en god fortelling.

Helen Frankenthaler plasseres ikke der hun fortjener å være, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Dag Fosse.) Verk avbildet: Radius, 1993.  Nine-color woodcut © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO / Tyler Graphic Ltd.

Plasserer henne ikke der hun fortjener å være

Som en utstilling av et kunstnerskap som aldri har blitt vist i Norden på denne størrelsen før, kan vi likevel stille oss spørsmålet om den i for stor grad fokuserer på kunstnerskapet som et håndverk mer enn kunstneren selv og hennes innvirkning.

Det er som om utstillingen mangler et statement som fører henne inn i rekken bak store bauta av navn som Jackson Pollock, Mark Rothko og Clement Greenberg. For ikke å snakke om hvilken påvirkning hun hadde på etterfølgere som Kenneth Noland og Morris Louis.

For det hadde hun jo. Men Frankenthalers oppgjør med tresnittets tradisjoner setter henne ikke umiddelbart inn i kunsthistorien der hun burde høre hjemme. Likevel er utstillingen på Kode en vakker fortelling om en kunstner som ikke var redd for å gå mot strømmen hva gjelder tradisjonell trykkekunst.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner