Forventningsfull debut

Louam sluttet å synge. Da innså hun at det var det hun ville drive med

Emma Sukalic
Emma Sukalic
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Lwam Feshatzion har sunget hele livet, men tok et opphold fra musikken for å finne på noe annet. Det var først da hun forsto at det var nettopp musikken hun skulle satse på, og som en utløsende demning lanserer hun solokarriere, fullengder og slippkonsert i kveld.

– Det var vel ikke før i mine tidlige 20-år at jeg bestemte meg for å gå «all in». Men det som tok mest tid, var å finne den riktige veien derifra, sier Lwam Feshatzion (30) fra Ellingsrud i Oslo.

Veien førte hit, til et debutantintervju i Subjekt i anledning av at artisten er både konsert- og albumaktuell med «Wreckless Love». Et album med store forventninger fra de som har hørt henne synge før.

Men veien har ikke vært kort. Som 20-og-noe-åring kastet artisten seg inn i en bransje hun ikke ante noen ting som helst om, selv om hun hadde sunget hele livet og fått komplimenter på sine vokalprestasjoner hele veien.

Hun var medlem i en syngegruppe som spilte på talentprogrammet X Factor, men det ble noe hun forlot ganske fort. Louam ville satse seriøst, eller bare ikke, på sin egen musikkariere:

Annonse

– Jeg måtte jeg ta et oppgjør med meg selv. For hvem er det jeg liksom gjør dette for?

Oppgjøret innebar et opphold fra musikken. Det varte heller ikke så lenge, men var pausen som skulle til for Feshatzion å innse at musikken var det hun brant for. Veien hun skulle gå. Og som en utløsende demning startet hun solokarriere under artistnavnet Louam, som spiller slippkonsert på Kulturhuset i kveld.

Louam har slippkonsert for debutalbumet «Wreckless Love» på Kulturhuset i kveld. (Foto: Jørn Dalchow)

Lyden av milleniumsskiftet

Det er ikke nødvendigvis dumt å ta seg god tid. Det er en kjent sak blant artistveteranene å påta seg aktive pauser for så å komme sterkere tilbake.

Slik er det også med Louam, på en måte, som lanserer debutfullengderen «Wreckless Love». Albumet er fullstendig dedisert til reindyrka R&B, nærmere bestemt den musikken hun lytta til som ung på 1990- og 2000-tallet. Et spor i albumet har til og med blitt døpt «Mary J. Blige».

– Er du fornøyd?

– Det er vel alltid rom for forbedring når man gir ut et album. Ting man kanskje ville ha endret på i ettertid. Men på en annen side, synes jeg om meg selv at jeg er veldig flink til å bestemme meg for om noe skal være ferdig, sier hun.

– Så du er ikke fornøyd?

– Jo, jeg er ferdig, og det er bra. Man vet egentlig aldri helt når ei låt er helt ferdig, man må nesten bare bestemme seg for det. Sette punktum. Potensielt kan man jobbe i evigheter. Men nå er jeg ferdig med å overanalysere og tenke på hva jeg kunne gjort bedre eller annerledes. Man får heller ta lærdom og bruke den energien på neste prosjekt, sier hun.

I forkant av albumdebuten har den gjengse følger og strømmer fått servert solide drypp fra albumet i form av singler som «BabyBaby» og «Big Loop». Låtene er produsert av Oslorapper og beatprodusent JNS, en kompis hun ikke er ukjent for å samarbeide med.

– Vi har begge en felles elsk for R&B-lyden av 90- og tidlig 00-tallet, sier hun.

Debutalbumet «Wreckless Love» er full av referanser til sent 90- og tidlig 00-tallet. (Foto: Jørn Dalchow)

To brudd, én låt

– For meg er melodier og tekst veldig viktig. Kanskje mer melodier enn tekst. Harmonier og vokal er veldig sentralt, sikkert fordi jeg først og fremst er en vokalist, sier Louam.

– Du har utelukkende jobba med nordiske produsenter og låtskrivere. Er det noe du har vektlagt i prosessen med å skape et R&B-sound som også er nordisk?

– Jeg har ikke tenkt så mye på det. For meg har det handlet mer om ha mulighet til å lage musikken jeg selv liker. Det tok tid å få på plass et sound, men så har jeg vært veldig heldig med de dyktige produsentene jeg har samarbeidet med de siste årene. Ikke minst låtskriverne, som har forstått min visjon og vært med på å skape lydbildet.

Av låter som har betydd mest, er det tittellåta som for øyeblikket er nummer én. Den tok det omtrent et år å skrive, forteller Louam, og handler om to ulike brudd. Låta syr dem sammen til ett, virker det som, men hvem vet. Poenget er nettopp at låta spiller på hendelser man kan kjenne på flere ganger. Som brudd.

– Det ligger mye følelser i den, selv om den er ganske leken. Men hva som har vært favorittlåta mi, har forandret seg litt underveis, avhengig av hvor jeg har vært i livet.

Og akkurat nå er Louam på et fint sted:

– Nå skal jeg bare fortsette å balansere jobb og musikk, smiler hun.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar