En utstilling å prioritere

Ærlig håndverk i herlig kontrast til sine omgivelser på Tjuvholmen

Gerhardsen Gerner
Gerhardsen Gerner
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Sigve Knutson skaper ujålete skulpturer med subtile møbelassosiasjoner. Formene er innbydende og en fryd å utforske, skriver Subjekts anmelder.

Den unge skulpturkunstneren Sigve Knutson er aktuell med utstillingen «Shape Grown» på Oslogalleriet Gerhardsen Gerner. Med dette inviterer han nærmest til koselige historier fortalt gjennom skulptur. Og «bare» det.

Utstillingen er liten, varm og innbydende, og med begge benene godt plantet i design- og håndverkstradisjoner. Ujålete, uformell og herlig tilgjengelig med imponerende håndverksmessige evner til å skape verk som sansene nesten kan danse med.

Les også: Sigve Knutson søker urhåndverkerens kreativitet

I alle arbeidende ligger det en fortelling om materialenes reise fra det råe og ubehandlede, til de endelige skulpturelle uttrykkene. (Foto: Gerhardsen Gerner.)

Herlig tilgjengelig

Utstillingen vises på Oslogalleriet Gerhardsen Gerner, på tuppen av det polerte Tjuvholmen, og bare et steinkast unna sjøbadet.

Annonse

Selv om området gjerne kan assosieres med fiff og jåleri, er «Shape Grown» alt annet enn jålete. Ironien går ikke ubemerket hen, der utstillingsrommet på mange måter oppleves som å komme hjem til Flåklypa-karakteren Reodor Felgen.

«Shape Grown» er nemlig, litt som tittelen, alt annet enn pretensiøs. Heller ærlige former som kommuniserer en nærhet til materialene ved å ligne både det menneskelige og det kroppslige.

Kunstneren Sigve Knutson selv sier han har blitt opplært i en slags forfatterdesigner-tradisjon, og at verkene kan leses til dels som en fabel. De forteller hver sin historie gjennom form og farge; om materialets reise fra det råe og ubehandlede, til de formsterke skulpturelle uttrykkene som fyller gallerirommet på Gerhardsen Gerner i dag.

Tilgjengeligheten resulterer også i et herlig formidlingsverk, hvor galleriet og kunstneren har droppet deler av formidlingen rundt utstillingen. Gjennomgående er fravært av titler, følgetekst og verksbeskrivelser. Som betrakter føles det ganske deilig, en og annen gang. Det er når kunsten evner å tale bedre enn ordene.

Kataloger og verksbeskrivelser kan være vel og viktige, men det kan også gjerne bidra til å legge føringer for en ellers estetisk opplevelse. Mangelen på disse oppleves som et avbrekk som gir en tid og rom til å nettopp fabulere, og å skape sine egne fortellinger. Og på mange måter er det kanskje nettopp dét kunstopplevelsen skal få lov til handle om: Egen fortolkning.

«Shape Grown» lar formene vokse i tankene.

Kunstneren evner å balansere det sarte med det mer robuste i sine skulpturelle uttrykk. (Foto: Gerhardsen Gerner.)

Lar materialene tale

For en som har prøvd å forstå seg på kunstfeltet, blir en nesten miljøskadet av sin konstante søken etter kontekst og filosofi.

Derfor er det herlig med en utstilling (spesielt av en relativt ny og ung kunstner) hvor dette ikke prakkes på en. Dessuten når kunstneren arbeider nytt med eldgamle tradisjoner.

Knutsons arbeider virker å handle om materialet, teknikkene og håndverket. Det handler om å skape og å la materialene tale.

Det første som møter oss i gallerirommet er en vegghengt skulptur, som også ser ut til å kunne fungere som en stumtjener. Underliggende her er igjen det ujålete. Verket bryter også umiddelbart med den gode gamle visa om at «det ikke er lov å ta på kunsten». Kanskje også at kunst kan ha en funksjon.

«Shape Grown» er hovedsakelig en skulpturutstilling, og bakster seg i et mylder av inntagende, taktile overflater. Utgangspunktet for verkene kan gjerne være hverdagslige ting som stoler og bord, og en ser tydelige referanser til design og håndverk i alle Knutsons arbeider.

Utstillingen kommuniser med et organisk formspråk, og selv om det er stor variasjon både i uttrykk og materie, er ingen tvil om hvem hovedrolleinnehaverne i denne produksjonen er. Materialene.

Kunstneren selv sier han beveger seg mellom håndverk, design og det skulpturelle, og at det stort sett er materialene som leder til formen.


Knutsons treskulpturer minner om naturfargede totempåler. (Foto: Gerhardsen Gerner.)

Subtile møbelassosiasjoner

Den lille hvite kuben preges av i alle fall opp mot tyve ulike verk spredt rundt i rommet. Det som umiddelbart fanger oppmerksomheten er to «tekstilmalerier» preget av et abstrahert uttrykk, og malerisk kvalitet. På avstand ser de nesten ut som perlebroderier, men når en kommer nærmere, kan en se en at det er nylontråd som er satt sammen i utallige små løkker. Det er en merkbar taktil kvalitet over dem, og med sine assosiasjoner til langhårede, psykedeliske og «shaggy» tepper.

Nylontrådene er kombinert i en sterk, frisk fargepalett. Den nærmest pop-art(ete) fargekombinasjonen gjør at disse to tekstilverkene fremstår noen av utstillingens mest iøynefallende verk.

Det er også flere ulike treskulpturer i utstillingen. En av disse er et verk i alm, som på mange måter best kan beskrives som en krysning mellom en enorm settekasse og en naturfarget totempåle. Med sine omtrent to meter i høyde, og mengdevis med små utskjærte «rom», er den en fryd å utforske.

Møbelassosiasjonene går igjen i utstillingen, fordi samtlige av verkene minner om – eller kan gi assosiasjoner til – bord, hyller, stoler og krakker. Knutsons designbakgrunn ligger tydelig i grunn for hans kunstneriske uttrykk.

Et annet verk som fanger oppmerksomheten er et lite «bronsebur», med noe som ligner en koppholder på siden. Det organiske, ålende formspråket gir umiddelbare assosiasjoner til celler og vev, kanskje hele nervesystemet. Uttrykket i skulpturen behersker godt å balansere det noe sarte i utrykket mot det robuste, bastante materialet.

Utstillingen representerer et mylder av ulike teknikker, materialer og uttrykk, og alt dette på ganske så liten plass: En hvit Tjuvholmen-kube. Det gir i alle fall ikke noe til verkene, her er det verk som gir til Tjuvholmen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg