Kjærlig protest

Inderlig kjærlighet til landet han måtte flykte fra

BOA
BOA
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Ahmed Umars nye utstilling viser et ønske om å gjøre Sudan til et bedre sted å leve. Men kunsten bærer ikke nag, skriver Subjekts anmelder.

Det er knappe tre måneder siden Ahmed Umar sist hadde utstilling i Oslo. Der tok kunstneren på seg rollen som sudanesiske LGBTQ-menneskers ansikt utad, gjennom en fotoserie i utstillingen «Å bære det stygge ansiktet». Nå er han aktuell med ny utstilling på Oslogalleriet BOA, hvor han fortsetter å undersøke det forbudte i hjemlandet Sudan.

Akkurat som i «Å bære det stygge ansiktet», benytter Umar seg av ytringsfriheten til å snakke om temaer som ellers ville gitt ham alvorlige konsekvenser i Sudan. Et land hvor det er forbudt å være homofil, og med hedenske tradisjoner som Umar nå utforsker i «Hijab (Spurious)».

Hodeplagget, tenker mange først, men hijaben Ahmed Umar viser frem på BOA er heller en religiøs gjenstand fra gammel sudanesisk tradisjon. Et objekt som skal beskytte mot fysiske og spirituelle farer. Utstillingen inviterer dermed betrakteren til møter med uvisste, om ikke bare uviste, sider av Sudans kulturhistorie, både i Norge og i Sudan. Slik gjør han små objekter, og en relativt liten utstilling, til store inntrykk. Men det gjør også kunsten avhengig av utstillingens pamflett, et viktig verktøy for publikum uten forkunnskaper om den forbudte spirituelle praksisen i Sudan.

Les også: Ahmed Umar: – Det tok meg lang tid å innse at jeg ikke var et dårlig menneske bare fordi jeg er homofil

Annonse
De fortettede vinduene og det varme lyset skaper en hellig stemning i utstillingsrommet. (Foto: BOA.)

Diskuterer ekthet i bønn

På to trehyller, opphengt i naturtråder langs veggene, står plassert noen mindre gjenstander som minner om en blanding av bjeller og smykker av rav (ekslusivt materiale dannet av eldgammel og forstenet kvae), men i gammelt lær. Vår egen uvitenhet gjør dem mystiske, men i tillegg kan vi lese oss opp på at disse også har hatt et spirituelt formål i Sudan.

Kunstneren skriver selv at årtier med krig, korrupsjon og politisk islam har hatt sterkt påvirkning på hvordan det sudanesiske samfunnet ser på sin egen kultur og historie. Hedenske tradisjoner anses for å være blasfemiske, og bruk av slike hijaber er en gammel sudanesisk tradisjon som nå har blitt forbudt.

Utstillingens tittel, «Hijab (Spurious)», spiller også på dette. Den tar utgangspunkt i en hijab fra 1890, som ble arkivert som falsk (spurious betyr falsk) av det britiske koloniveldet. Dette vitner om en kulturell misforståelse, da hijabene nødig fungerer som lykkekaker, eller nøttene til Askepott. Det er ikke skriften som er hellig, slik som i mange andre religioner, men kanskje andre elementer, for eksempel det som legges i den av tanker og «energi», eller bønn.

Det kan forklare hvorfor det er uviktig at den religiøse skikkelsen som laget den var analfabet. Det er rett og slett to ulike forståelser av helligdom som kolliderer. Og den ene kaller hijaben falsk, og den andre ekte. Muligens er det med snev av ironi at Umar har lagt inn (falsk) i tittelen; den er jo tross alt ekte.

Les også: Ahmed Umar: – Det tok meg lang tid å innse at jeg ikke var et dårlig menneske bare fordi jeg er homofil

Den sudanesiske tradisjonsbundne kulturen og det sekulære norske samfunnet smeltes sammen i de ulike arbeidene. (Foto: BOA.)

Sann sanseopplevelse

Ahmed Umar har evnet å gjenskape en hellig atmosfære på BOA. Den varme fargen på lysene, som opphøyer utstillingens objekter, forsterker dette. Bak hyllene er veggen ujevnt malt i en varm brunfarge, og sanden langs listen under får det til å se ut som om det har drysset av veggen i årevis.

Installeringen har noen fellestrekk med en moderne skandinavisk innredning, men er også litt fremmed. Det likner Umars beskrivelse av sin egen situasjon i utstillingsteksten: Midt mellom sin sudanesiske tradisjonsbundne kultur og det sekulære norske samfunnet han nå er en del av.

Disse smelter tydelig sammen til én estetikk. Det er Ahmed Umar sin.

Vi forstår utstillingen som et velment ønske om å gjøre Sudan til et bedre sted å leve. For ham selv, og alle andre som ekskluderes. Men kunstverkene på BOA bærer ikke nag. De bærer heller preg av en inderlighet og kjærlighet for sudanesisk kultur, selv om man likevel kan ense situasjonens kompleksitet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog