Ektefølt pop-poesi

Løsriver seg fra pseudonymet og gjør introvert pop til slående selvsikkerhet

Pressefoto
Pressefoto
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

The Japanese House forlater pseudonymet og slår ut i full blomst. Nå er Amber Bain (23) ute med et ganske nært magisk debutalbum.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

I internasjonale musikkmedier har The Japanese House lenge vært huset under det lunefulle paraplybegrepet «en å følge med på». Med sitt nye debutalbum tok hun skrittet ut i regnet for å brette ut sin egen paraply av ektefølt pop-poesi.

Under pseudonymets mystikk, har Amber Bain gitt ut intet mindre enn tre EP-er, og ryktene svirret en god stund om hvem The Japanese House faktisk var. Nå, på debutalbumet «Good At Falling», er det derimot ikke lenger tvil om hvem som står bak. Bain har forlatt det trygge pseudonymet og åpnet alle dørene. Vakkert nok, speiles selvsikkerheten i utgivelsen: Det som lenge kunne beskrives som introvert pop har slått ut i full blomst.

Med Dirty Hits’ umiskjennelige hypemaskin i ryggen, og tidligere produksjonssamarbeid med The 1975, kunne The Japanese House lett bli avskrevet som et lettbeint bi-produkt av et plateselskaps suksesshistorie.

Annonse

Men den gang ei.

«Good at Falling» har en slående dualitet av sårhet og synth, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)

Romanse, brudd og håp

«Good At Falling» følger kurvene gjennom romanse og brudd. Fra den euforiske, altoppslukende forelskelsen, og til avstanden, kulden, sorgen og apatien som følger i kjølvannet av slutten på et forhold. Bain snakker direkte til lytteren og åpner for intime detaljer.

Men jo mer ærlighet hun slipper ut i en genuint formulert tekst-triller, jo mer universell blir også lytteropplevelsen. Vi blir sluppet inn i en personlig sfære hvor følelser kan prosjekteres fritt over et underlag av genuin synth-pop.

Utgivelsen er ikke bare en saga om kjærlighet og tap, det er også en glitrende håpefull utgivelse hvor selvsikkerhet og sårbarhet går hånd i hånd. Med et lyrisk univers som rommer alt fra hjelpeløs angst, til en befriende gi faen-mentalitet fanger Bain alle livets krumspring på en ekte og intrikat måte. Hun snur introvert melankoli til noe konfronterende, sårt og åpent. Dualiteten av innovervendt fokus og dristige åpenbarelser farger også av i et lydbilde som rommer mer enn det ord alene kan si.

The Japanese House har gitt ut tre EP-er tidligere, men det er først i sin debut-fullengder at hun røper hvem som står bak: 23 år gamle Amber Bain fra Buckinghamshire i England. (Foto: Presse.)

Kompromissløs og konfronterende

Den simple produksjonen som Bain etter hvert har gjort til sitt varemerke står også sterkt når det kommer til å bygge oppunder de emosjonelle bevegelsene i låtene. Hun spiller kanskje gitar med venstre-hånd og opp ned, men hun har et realt grep om sin egen melodiske retning, og vet nøyaktig hvor hun ønsker å treffe publikum.

Med lekne synth-hooks tilsetter hun håp i selv de tyngste øyeblikk. Det kan kjennes håpløst, sentimentalt og selvmedlidende ut, men Bain maler ikke et hel-blått bilde. Hun dveler ikke ved tristesse, men bruker kombinasjon av lyrikk og melodi for å treffe hele det emosjonelle spekteret, også lykkerus og rødmende sjarme.

«Good At Falling» er en debut som bærer preg av tålmodighet og ærlighet. Amber Bain trer endelig fullt frem i lyset, kompromissløs og konfronterende i møte med egne følelser og egen musikk. The Japanese House har tatt sårhet og synth og skapt noe som er ganske nært magisk.

Lytt til «Good At Falling» her:

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg