Sukkerbiten ute av fokus

Det siste havnefronten trenger er enda et kulturbygg

Nærmere 100 arkitekter konkurrerer om å tegne det nye Fotografihuset på Sukkerbiten. Det er i det hele tatt en dårlig idé, skriver Alf Jørgen Schnell og Bengt Magnus S. Carlson. (Foto: Illustrasjon/Hav Eiendom.)
Nærmere 100 arkitekter konkurrerer om å tegne det nye Fotografihuset på Sukkerbiten. Det er i det hele tatt en dårlig idé, skriver Alf Jørgen Schnell og Bengt Magnus S. Carlson. (Foto: Illustrasjon/Hav Eiendom.)
Et visningsrom for fotografi må hindre gjennombelysning. Hvorfor bygge dette på byens mest solfylte eiendom?
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er I disse dager konkurrerer nærmere 100 arkitekter om å tegne det nye Fotografihuset på Sukkerbiten. Alf Jørgen Schnell og Bengt Magnus S. Carlson mener det er en dårlig idé. Artikkelen ble først publisert i april.

Det kommunale eiendomsutviklingsforetaket Hav Eiendom inviterer til en åpen, internasjonal arkitektkonkurranse for det planlagte Fotografihuset på Sukkerbiten i Bjørvika. Da nyheten ble sluppet 1. april, gjennom Norske Arkitekters Landsforbund (NAL) sine nettsider, lo vi godt.

Men så våkner vi, dagen derpå, og utlysningen står fortsatt gjeldende. Enda et kulturbygg skal presses inn mellom Operaen og det nye Munchmuseet, og etter planen stå ferdig i 2023.

På tuppen av Bjørvika, Bjørvikautstikkeren, hittil kjent som Sukkerbiten, er det nye Fotografihuset planlagt. Nå utlyses internasjonal arkitektkonkurranse for bygget som skal stå ferdig i 2023. En dårlig idé, mener redaktør og tidligere redaktør for arkitekturtidsskriftet +KOTE. (Illustrasjon: Hav Eiendom.)

Pitch en dårlig idé

Havnefrontutviklingen hadde ikke blitt til uten den økonomiske gevinsten både Barcode, Operaen og Sørenga har kastet av seg. Fint. Men til nå har utbyggere, tomteiere og andre langfingra kapitalister tjent nok på havnefronten. Budsjettene må også tilfalle andre deler av byen.

Byutvikling handler om demokratiske prosesser. Derfor er det høyst på tide at byens befolkning våkner opp og ser hvilke feilsteg Oslo kommune er i ferd med å tre i Bjørvika.

Annonse

På Bjørvikautstikkeren, på folkemunne kjent som Sukkerbiten, initierer Hav Eiendom, i samarbeid med Fotografihuset AS, altså en åpen internasjonal arkitektkonkurranse om å bygge det siste Oslo by trenger.

Et mørkerom på byens mest solfylte eiendom

Nå kan du bidra med hvordan det skal se ut. Der Barcode og Sørenga generelt har vært preget av hva forsker Jonny Aspen fra AHO treffende har beskrevet som zombieurbanisme, har Sukkerbiten, sammen med Sørenga Sjøbad, vært et vitalt tilskudd i en ellers død bydel.

Bjørvika trenger nemlig sårt et friområde hvor folk kan slippe plikten til å kjøpe den obligatoriske kaffekoppen for å kunne gå på do, eller nippe til den overprisede ølen for å benytte sitteplassene i solveggen.

Sukkerbiten har, fra starten av vært, et offentlig område drevet frem av midlertidige og interessante prosjekter. Byens mest solfylte eiendom har blitt brukt som friareal, og videre trengs også park- og vannaktiviteter, hvor alle kan oppholde seg, helt gratis.

Et visningsrom for fotografi må av natur hindre gjennombelysning. Hvorfor skal man bygge enda et av nettopp dét, på byens mest solfylte eiendom?

Det siste havnefronten trenger, er enda et kulturbygg, mener redaktør og tidligere redaktør for arkitekturtidsskriftet +KOTE. (Illustrasjon: Hav Eiendom.)

Slår beina under kunstlivet

Fotografihuset AS har eksistert som aksjeselskap siden 2015, skal vi tro Brønnøysundregistrene. I løpet av de fire årene, har selskapet klart å selge konseptet sitt gjennom nettside og annen kommunikasjon, samt fått overført over to millioner kroner i driftstilskudd fra Oslo kommune. Og det bare i treårsperioden 2017-19.

For å sette dette i perspektiv, har Fotogalleriet (til ikke å bli forvekslet med Fotografihuset) blitt tildelt 300.000 kroner. Der Fotografihuset fremstår som enda et unødvendig tilskudd til Bjørvika, er Fotogalleriet den første nordiske fotohallen, lokalisert sentralt i Oslo, utelukkende dedikert til fotografi som kritisk, kunstnerisk praksis.

I 2014 gjennomførte Transborder Studio en mulighetsstudie for samlokalisering av de fire insititusjonene UKS, 0047, Fotogalleriet og FFF (Forbundet frie fotogafer).

Hvis vi tar utgangspunkt i driftstilskuddet fra Oslo kommune i den nevnte treårsperioden, har de fire institusjonene samlet fått 1.3 millioner.

Byen ville vært tjent med å bruke mer penger på innhold, og mindre på fasade. Statsbygg-direktør Harald Vaagaasar Nikolaisen sier også at det mest miljøvennlige vi kan gjøre, er å utnytte de arealene vi har, best mulig. Det samme sier påtroppende Riksantikvar Hanna Geiran, senest i Morgenbladet 5. mars.

Samtidig som byens kunstinstitusjoner har meldt flytting til havnefronten, står det flust av tomme visningsrom igjen i byen som fint kan huse nye funksjoner.

Resultat av lobbyisme

Allerede for ti år siden sa samfunnsgeografen Heidi Bergsli om Oslos byutvikling at «det er lett å bli forført av kultur, og mange politikere har et ureflektert forhold til dette».

Nå bør bypolitikken ristes ut av passiviteten. Det er høyst på tide at «kulturledet byutvikling» heller blir kunstnerdrevet. Fra å handle om turistbygg til å handle om kunst.

Vi må legge til rette for kunst og offentlige rom, men ikke bli blendet av signalbygg og digitale rendringer av vakre sommerdager.

Det er heller ikke ren konspirering, at Fotografihuset AS har rigget opp til et spill for å få på plass planene for nybygget. På nettsiden skriver de at «to tredjedeler av driftsbudsjettet skal være egenfinansiert av Fotografihuset, mens den siste tredelen må finansieres av det offentlige.» Siden har Fotografihuset AS sanket inn godord fra enkeltpolitikere fra partier som SV, MDG, R, V, Ap og H.

For det høres jo i utgangspunktet raust ut, men dersom Fotografihuset skal koste 15 millioner å drifte, vil fem sårt tiltrengte kunstproduksjonsmillioner i Oslo gå rett til en bygning som vil ta fra andre deler av byen, og gi til et sted som trenger noe helt annet enn enda et kulturbygg. 

3700 m2 på feil sted

Byplanmessig er Fotografihuset AS feil institusjon på feil tomt. Et visningssted for fotografi vil som nevnt kreve en arkitektur som slipper ut og inn minimalt med lys.

Når arkitektkonkurransen er over, fantasifulle rendringer levert, en vinner kåret og prosjektet står ferdig en gang på 2020-tallet, vil et hissig kommentariat rope ut om hvorfor bygget ikke har en mer åpen, offentlig rettet fasade, i tråd med resultatene etter både Munchmuseet og Nasjonalmuseet har manifestert seg som visningsrom for kunst.

Samtidig er badeplassen på Sørenga fylt til randen, mens andre deler av byen står med tomme hus.

Å bygge nytt bør være en sjelden luksus samfunnet kan unnes når behovet melder seg. Men behovet for Fotografihuset AS på Sukkerbiten er syltynt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner