Performance utforsket tid og rom

Skapte et vakkert og levende eksempel på tid som fenomen

Marielle Kalldal
Marielle Kalldal
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Danseren og performanceartisten Tale Dolven synliggjorde både den konkrete og den abstrakte formen for tid, skriver Subjekts anmelder.

På den siste dagen av utstillingen «Seng og Sekund» av A K Dolven på OSL Contemporary, ble samtidsdanseren Tale Dolven invitert til å fremføre en performance. Det hele viste seg å bli et vakkert samspill mellom flere elementer som utstillingen artikulerer: En abstraksjon av tid, en kroppslig tilstedeværelse og en relasjonell nærhet.

Tale Dolven er bosatt i Brussel og arbeider med dans, teater og koreografi på et internasjonalt nivå. Hun har tidligere samarbeidet med A. K. Dolven på flere prosjekter, noe som skinner tydelig gjennom i den nærheten vi opplever mellom henne og kunstverkene.

Les også: Å vise frem såpass få arbeider i det forholdsvis store gallerirommet er vågalt 

Tale Dolven har samarbeidet med A K Dolven med blant annet prosjekter som «The Work To You» (1994) og «A Other Teenager» (2016). (Foto: Marielle Kalldal.)

En seng og et sekund i øyeblikket

I utstillingslokalet skinner et svakt lys inn gjennom takvinduet. Det er lørdag formiddag, og en gruppe mennesker har samlet seg rundt marmorverket «seng». Det er ikke bare lov å ta på verket, publikum er også invitert til å sitte og legge seg på den sengeformede skulpturen, noe som virker være en glede for flere. En interaktiv start.

Annonse

På veggen tikker en klokkeviser. Jeg står klar med et fullformatkamera i hånden. Stillheten legger seg gradvis, og det skal bare gå noen få sekunder før Tale Dolven tar oss inn i universet A. K. Dolvens utstilling nettopp handler om tid.

Hun tar av seg skoene og legger seg ned for å hvile på marmorsengen. Tale Dolven er avslappet, og den behagelige stemningen sprer seg i lokalet. Men klokken tikker også. Er hun i ferd med å sovne?

Hun lar oss vente. Eller bare være. Før det plutselig kommer enda en person opp på sengen. Møtet mellom dem oppleves naturlig, og de forenes straks til en enhet.

Tale Dolven sin performance gjør det lettere å forså essensen i utstillingen «Seng og sekund». (Foto: Marielle Kalldal.)

Kroppslig tilstedeværelse

Tale Dolven og A. K. Dolven har mye til felles. Ved å fysisk omslutte tid og rom med den kroppslige tilstedeværelsen og den relasjonelle nærheten, skapes det et levende eksempel på hvordan det er å være med i opplevelsen av tid som fenomen.

Tale Dolvens performance skaper på den måten en viktig tolkning av utstillingen, hvor hun forlenger den fenomenologiske filosofien bak A. K. Dolvens verk. Hun inviterer til en sjelelig og forundrende opplevelse av utstillingen. Fremføringen legger til rette for å forstå essensen av utstillingen til A. K. Dolven, som også gir utstillingen sin sanne virkning.

I fremføringen blir vi som betraktere dratt med inn i en utforskende prosess, hvor tiden oppleves i en abstrakt, men likevel konkret form. På den måten blir utstillingens innhold mer betydningsfull.

Dessuten skaper hybriden mellom dans og visuell kunst en helt egen estetisk spenning og mellommenneskelighet, der man føler seg inkludert.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog