Fritert kylling smakte ikke godt

Smakløs produktplassering på hovedscenen

Kyllingkjeden KFC stilte med en produktplassert DJ på hovedscenen til en av verdens største festivaler for elektronisk musikk. Vi har en dystopisk fremtid i vente om dette blir den nye malen, skriver DJ-ene og reklamehodene Christian André Berg og Terje Dybdahl.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Artikkelen ble først publisert i Kampanje.

29. mars 2019 skjedde det noe merkelig. For oss som jobber med kommunikasjon var det tidenes rareste produktplassering. For mange DJ-er var det en evig ripe i musikkhistorien. Billboard.com kaller det som skjedde for et dystopisk mareritt, og et elektronisk festivalpublikum kan begynne å referere til tiden før og etter KFC-giggen på Ultra.

Saken er at KFC har betalt for å spille en fullstendig produktplassert gig på hovedscenen til en av verdens største festivaler for elektronisk klubbmusikk, Ultra. På scenen stod en utkledning av forretningsmannen Colonel Sanders, mannen bak KFC, som i seg selv har blitt et ikon for fritert kylling-kjeden.

«Hello Kentucky! Sorry, where? Miami? Really?», roper DJ-avataren på festivalen som tiltrekker seg rundt 70.000 publikummere hvert år. Det har allerede langt på vei generert en imponerende strøm av uheldig digital oppmerksomhet.

Annonse

Han fortsetter: «I am Colonel Sanders, I am everywhere». «Say there, are y’all hungry for some beats?!»

Rytmene eskalerer til et vilt tordenvær med overveldende profilering av kyllingvinger og KFC-mottoet «FINGER LICKIN’ GOOD», som eksploderer over de enorme LCD-skjermene. Han gjentar ordene «time» og «pressure», kanskje som en referanse til perfekt stekt kylling. Noen i publikum er forvirret, andre forlater.

Sponset innhold på sitt verste

Ultra-publikumet ble altså påtvunget en KFC-annonse ved at merkevaren bokstavelig talt kjøpte scenetid for å fremme seg selv. Det finnes dessverre ingen ad-block i det virkelige liv, selv når du betaler 3.500 kroner for inngangsbilletten. KFC prøvde å kapre festivalopplevelsen, men gikk ut som tapere.

Vi har en dystopisk fremtid i vente dersom dette skal være malen for fremtidige merkevareintegrasjoner og kulturelle sponsoraktiviteter. Ikke fordi at merkevarer konsekvent skal holde seg unna kunstnerisk innhold. Tvert om. Men skal merkevarer opptre som parasittiske element ved å tvinge seg inn imellom publikum og deres lidenskaper, eller skal de lytte til målgruppen og tilpasse sitt eget budskap til det utvalgte sponsorobjektet?

Dessverre er mange av dagens sponsormetoder basert på kommersiell gevinst og antall eksponeringer, fremfor integritet og langsiktig posisjonering. Det bunner i at man ikke har nok innsikt og mangel på kunnskap om hvilke verdier som definerer miljøene målgruppen er en del av. Merkevarer som fokuserer for mye på synlighet, glemmer hvor viktig det er å faktisk støtte plattformen eller fellesskapet de ønsker å være en del av.

Les også: Youtube er i ferd med å trekke seg fra drittsamfunnet de selv har bygget opp

En fiktiv KFC-dj spilte på hovedscenen under den elektroniske musikkfestivalen Ultra Miami 29. mars.

Tap-tap

Det er liten tvil om at ambassadørmarkedsføring og sponsortiltak er et voksende marked. Med svekket dekningstilbud på både tv og i andre tradisjonelle flater, flytter merkevarene penger ut i den virkelige verden for å nå det yngre publikum.

Merkevarer kan heve helhetsopplevelsen for både sponsorobjekt og konsument, og fasilitere ting som ikke ville vært mulig uten deres støtte. Men for at merkevaren på sikt skal få uttelling, må de snakke målgruppens språk og forstå deres verdier. Først da blir det en vinn-vinn for alle parter. I tilfellet med KFC er muligens Ultra en kortsiktig økonomisk vinner, men i det lange løp har alle involverte parter tapt.

«Culture is lived, not imagined in boardrooms», står det på våre nettsider. Fine ord er selvsagt ikke garanti for suksess, men sjelden har det føltes så relevant. Ved å lytte til samarbeidspartnere og opinionsledere fra målgruppen, som faktisk sitter på den reelle innsikten, vil man kunne levere bedre og mer gjennomtenkte kampanjer. Det sier seg selv at det er vanskelig å engasjere forbrukere på et dypt nivå når det kommer til fritert kylling, men allikevel skal man som merkevare være bevisst på hvor man passer inn og hva man kan tilføre av verdi.

Må fortjene sin plass

En avgjørende faktor er å vurdere tanken om kulturell verdi og riktig sinnstilstand. Hvordan skal merkevareopplevelsen tilføre kulturell kapital fremfor å bare kreve synlighet mot betaling? Konteksten av sponsoraktiviteter veies selvfølgelig nøye av byråer og kunder, men selv om passformen er riktig, må merkevaren fortsatt fortjene retten til å være til stede på en måte som gagner både oppdragsgiver, samarbeidspartner og deltakere.

Vi tviler på at byrået og kunden denne gangen vurderte dette godt i forkant. Derimot tror vi at samarbeid og integrasjoner mellom fellesskap og merkevarer er fremtiden. Hvis du vil at din merkevare skal nå ut på en kredibel måte, krever det at du lytter før du snakker.

For ordens skyld: Artikkelforfatterne Christian André Berg og Terje Dybdahl driver reklamebyrået Very. De er også DJ-er med det ukentlige «residencyet» Det Gode Selskab på Jaeger i Oslo.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One