Startet som en «joke»

Brainstormet strategisk for å bli booket. Snart spiller Tacobitch overalt

Nykommerbandet Tacobitch imponerte både jury og publikum på bransje- og nykommerfestivalen Bylarm. Subjekt møtte dem til sitt første intervju noensinne, i anledning kveldens konsert på Salt, som er bandets første gig siden livedebuten. (Foto: Eskil O. Vestre.)
Nykommerbandet Tacobitch imponerte både jury og publikum på bransje- og nykommerfestivalen Bylarm. Subjekt møtte dem til sitt første intervju noensinne, i anledning kveldens konsert på Salt, som er bandets første gig siden livedebuten. (Foto: Eskil O. Vestre.)
Ryktet sier at Tacobitch ble skapt som en eneste stor vits. Da vi fikk lov til møte gjengen mot å love anonymitet, fant vi imidlertid intet annet enn dønn seriøse gjøglere bak maskene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Tacobitch har med sin ene konsert på Bylarm imponert en hel musikkbransje. Subjekt dro dem frem som et nytt norsk band vært med å følge med på. Nå møter de oss til sitt første intervju.

Hva gjør du når du sender inn demo til nykommerfestivalen Bylarm, år etter år, uten hell? Når den blaserte juryen rett og slett ikke lenger hever noen øyenbryn over de hardtarbeidende bandene dine?

Spørsmålene begynner å surre i hodet ditt. Hva er det de vil ha? Hva skal til for at musikkpressen og Bylarm-juryen skal trykke dere til sine bryst og skru på hype-maskineriet?

Rett før demofristen til Bylarm 2019 sitter fem kompiser, som har spilt sammen i ulike band siden tenårene, i tenkeboksen. Plutselig ramler de inn i suksessoppskriften: Det jury og publikum vil ha, er noe drøyt. Spetakkel og mystikk, for både øyne og ører.

Aluminiumsfolie og ansiktsmaling

De tar et pikant pressebilde bestående av ingen fjes, men litt hud og undertøy, samt mye aluminiumsfolie. De finner på det provokativt surrealistiske navnet Tacobitch. Og de mekker en helt bananas, elektronisk låt med drønnende bass, skrikende synther og sprø samples. I siste liten sender de den inn til nykommerfestivalen sammen med nevnte bilde og et drøyt presseskriv. Så ender de opp der, på flere scener, og får flere oppslag. Subjekt dro dem blant annet frem som en act verdt å følge med på.

Annonse

Startet Tacobitch som en eneste stor practical joke på Bylarm? Rundt et fullstappet bord med kollektivets medlemmer, for anledningen uten tildekkete fjes, og til Tacobitch sitt første intervju noensinne, venter vi i spenning på svaret. 

Og har det blitt mer alvor av prosjektet etter hvert?

– Vel, til en viss grad, svarer «Frode»,  som ønsker å forbli anonym. 

– For oss handlet dette prosjektet om frihet. Vi ville prøve noe friskt og nytt sammen som en gjeng, og var rett og slett ute etter å ha det moro, følger «Trond» opp. Tre måneder etter at de sto på scenen ikledd masker og ansiktsmaling og tok publikum med storm.

Ennå vet knapt deres nærmeste venner hvem Tacobitch, som har utviklet seg til et kollektiv bestående av fire musikere og tre dansere, egentlig består av.

Nykommerbandet Tacobitch spiller på Salt i Oslo i kveld. (Foto: Eskil O. Vestre.)

Visste visst bedre enn Tacobitch selv

– Vi hadde bare lyst til å spille Bylarm. Og som vi skrev til dem, ønsket vi å gjøre det litt hemmelighetsfullt. Uten personfokus. Da vi leverte demoen var hele prosjektet ennå rimelig løst, vi visste bare at det skulle være drøyt, innrømmer «Frode».

Dersom vennegjengen sendte inn demoen som en spøk, stilnet latteren trolig da svaret kom. «Tacobitch er en av juryens utvalgte», proklamerte festivalen. En innholdsmarkedsføring-sak fra festivalen selv begynner å spre seg som sponset innlegg på Facebook, og i den intervjues diverse bransjefolk om hvilke konserter de gleder seg mest til. Tacobitch er en av de få navnene på trekkes frem, fra en lineup på over 150. «Ekspertene har uttalt seg», er følgeteksten.

«Ekspertene har uttalt seg». Tacobitch-medlem «Trond» screenshoter setningen, og limer den inn igjen og igjen på sin private Twitter. «De vet tydeligvis bedre enn Tacobitch selv», spøker han til sine følgere.

– Vi syntes det var morsomt, ja. Men først og fremst syntes vi jo det var fint. Det kunne jo gått begge veier, sier han når han blir konfrontert med reaksjonen nå.

– «Ikke se dette: Bylarms største hatobjekter», kunne det like så godt ha stått. Det vi fant ut litt underveis, var nemlig at det i denne juryen var noen få som brant veldig for å få oss med. Og mange andre som jobbet for å stoppe det. Vi lager litt polariserende musikk, så det er for så vidt sånn det skal være, utdyper «Frode».

Fra band til kunstkollektiv

En ting ble i hvert fall tydelig da hele musikk-Norge begynte å hype opp de to Bylarm-konsertene. Nå måtte gjengen levere noe som innfridde de skyhøye forventningene til galskap som demoen og pressebildet satte.

De fire musikerne med frontfiguren/danseren «Jonas» i spissen hadde aldri spilt en eneste konsert sammen, og nå gjaldt det bare å utvikle noe. Så de mekker flere låter, og får med seg to ytterligere dansere. Disse tar i stor grad tar del i den kreative prosessen når Bylarm 2019s mest omtalte sceneshow skal ta form.

– Poenget var at dette ikke bare skulle være en konsert, men heller en slags mashup med konsert, scenekunstopplevelse og performance, forklarer danser «Grete».

I dag byr de på dette og mer på Salts nye utendørsscene.

Dans koordinert til musikk, og omvendt

– Med Tacobitch live får man noe for både øyet og øret som er likeverdig, slik at begge deler blir sterkere sammen. Samtidig er anonymiteten vår er en effekt som bidrar til at publikum ikke vet helt hva det er de er vitne til. Slikt er nok ikke så vanlig på den type scener vi skal stå på i sommer, mener hun.

Turen går videre til Trænafestivalen etter Salt, og i august vender Tacobitch tilbake til Bylarm-åstedet når de spiller Øya-klubbkonsert på Blå.

– Vi som startet i bandet er veldig takknemlige for å ha kunnet få jobbe så tett med danserne. De har injisert så utrolig mye faktisk kunst inn i vår sfære, som tidligere har vært litt lukket. Når de tredde inn og foreslo ting som «Hva om de på scenen er gress?» ble vi helt satt ut. Men de overbeviste oss om at slikt selvsagt er mulig. Samtidig kom de også med mye viktig input til hvordan musikken skulle være, forteller «Trond».

– Jeg synes det er morsomt å være anonyme, men fortsatt ha et show der det rent visuelle er minst 50 prosent av pakka.

Alle er like viktige, også publikum

Mye takket være «Grete» og hennes makker «Tina», samt frontfigur «Jonas», ble Tacobitchs første konsert sammen noensinne også Bylarms kanskje mest engasjerende liveopplevelse. Galskapen som foregikk på scenen på Blå virket løssluppen og spontan, men samtidig imponerende koordinert og gjennomtenkt. Og energien spredde seg til publikum.

– Istedenfor å stå og følge med for å skeptisk dømme denne nye greia, bare klubbet Bylarm-publikummet med. Det er også slik vi vil ha det: det er ikke vi som er viktige, alle i klubben er like viktige. I etterkant fikk vi også hyggelige tilbakemeldinger om at det vi gjorde virket inkluderende for publikum, forteller «Frode».

– Før konserten visste ingen hvor mange vi var, eller at vi skulle ha med oss dansere. Er Tacobitch én DJ, eller er det 100 mennesker? Ingen hadde anelse. Forventingene til det visuelle startet nok med dette veldig obskure pressebildet, bestående av veldig få pixler, tipper «Trond».

Putetrekk, sirkus og motorsykler

Nå vil også undertegnede ha bilde av gjengen. Men de mangler maskene sine, og det blir straks tydelig at dette kommer til å bli problematisk for dem.

Hvordan skal de få skjult ansiktene sine? Dette var en problemstilling de ikke var helt forberedt på. Men på samme måte som da Bylarm-juryens uventet positive respons tikket inn, reagerer gjengen slik de vet best: Med skrudd spontanitet og kreativitet.

De fjerner alle putetrekkene de klarer å oppdrive i nærheten av baren på Kulturhuset, og poserer som putetryner foran kamera. Vi kommer i skade for å skremme deltakerne på frokostseminaret i naborommet litt med denne maskerte brigaden, men det får gå. Noen i den kaffesippende forsamlingen virker heldigvis også bare nysgjerrige. Møt opp på Salt 27. juni, folkens, så får dere se mer av galskapen.

– Tacobitch er et flyktig univers, ingenting er konstant, lover «Grete» om første konserten siden live-debuten, med unntak av en minikonsert og høyst instagrammede opptredenen på PechaKucha i mars.

– Det blir enda mer visuelt, nesten som et sirkus. Kanskje kommer til og med en av oss kjørende ut på scenen på en motorsykkel, som i det showet til Øyvind Blunck, sier «Frode».

Det blir stille rundt bordet.

– Det er en gammel referanse. Som jeg egentlig ikke tar selv heller.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker