Bokstavelig talt kullsvart

Mindre godt fra Munch

Utstillingen «Edvard Munch og Käthe Kollwitz» er en del av prosjektet «Munchmuseet i bevegelse – Kunsthall Oslo», som tar utgangspunkt i kunstsamlingen til businessmann Rolf E. Stenersen (1899-1978). (Foto: Munchmuseet/Kunsthall Oslo.)
Utstillingen «Edvard Munch og Käthe Kollwitz» er en del av prosjektet «Munchmuseet i bevegelse – Kunsthall Oslo», som tar utgangspunkt i kunstsamlingen til businessmann Rolf E. Stenersen (1899-1978). (Foto: Munchmuseet/Kunsthall Oslo.)
Edvard Munch settes opp med Käthe Kollwitz med varierende hell. Munchs bidrag er ikke hans sterkeste, og kurateringen fremstår noe tilfeldig. Kollwitz er derimot utstillingens høydepunkt, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Grafiske arbeider av Edvard Munch og tyske Käthe Kollwitz vises denne sommeren i Kunsthall Oslo. Subjekts anmelder, Lena Trydal, kommenterer.

Kunsthall Oslo er en slags grafikkens grotte midt i Oslos formelle forretningsallé, også kjent som Barcode, denne sommeren. Det er under dunkel belysning at vår egen melankolske Edvard Munch (1863-1944) møter sin like tungsinnede tyske kollega Käthe Kollwitz (1867-1945). Det er død, sorg og i det hele tatt kullsvart – bokstavelig talt.

De to var jevngamle gjennom det forrige århundreskiftet, men utstillingen viser også at de to var jevngode. Det er deilig å se Munch side om side med en jevngod kvinne fra egen samtid. Like deilig er det å se at Munchmuseet også svarer på kritikken om for få kvinner i sine utstillinger, for denne utstillingen viser at de definitivt finnes.

Litografi av Edvard Munch fra 1897. (Foto: Munchmuseet.)

Grått blir til sort

Utstillingen er en del av prosjektet «Munchmuseet i bevegelse – Kunsthall Oslo», som tar utgangspunkt i kunstsamlingen til forretningsmannen Rolf E. Stenersen (1899-1978). Han skal ifølge kunsthallens katalog ha blitt tipset av Munch selv om å investere i verk av Käthe Kollwitz. De to kjente hverandre fra Tyskland, hvor de i en periode vanket i samme ekspresjonistiske kretser.

Det er en utstilling i klassisk format: Bilder på veggen, benker å sitte på, en dresskledd vakt i hjørnet av rommet og en summende lyd fra ventilasjonsanlegg som gjør det ideelt for kunstverkene. Kanskje mer ideelt for verkene enn for betrakteren. Av konservatoriske grunner er lyset knapt på i salen. Selv med optimalt syn, er det vanskelig å skimte de mørkeste detaljene i verkene. Og dem er det mange av.

Annonse
Utstillingen i Kunsthall Oslo preges av et klassisk format. (Foto: Munchmuseet/Kunsthall Oslo.)

Overtydelighet

Det er en veldig eksplisitt form for følelser som kommer til uttrykk i verkene til de to kunstnerne, gjennom ansiktsuttrykk og kroppsspråk hos figurene. De holder ansiktene i hendene, åpner munnen i fortvilelse. De tar sine siste åndedrag.

I Munchs verk «Dødsdans» (1915) danser Munch selv med døden. Eller, det ser mer ut som om han forsøker å kline med et skjellet. Det er så eksplisitt at det nærmer seg absurd. Overtydelighet virker å være en tendens hos Munch. «Syk pike», «Dødsdans», «Selvportrett i motlys». Om du var i tvil om hva bildet handlet om får du det spikret gjennom tittelen.

Kanskje gjør det ham lett å like for mange, men noen ganger er det nesten litt skuffende. Som for eksempel i «Selvportrett i motlys», som kanskje er Munchs mest spennende verk i utstillingen. Et helt svart ansikt, med konturer som varierer mellom flekker og linjer i varierende tykkelse. Det er som om bildet holder en hemmelighet. En hemmelighet som dessverre forsvinner med tittelen «Selvportrett i motlys». Et bilde av meg selv i motlys, er det virkelig så enkelt? Man må undre seg om Munch, eller hvem enn som laget titlene, ikke trodde at publikum ville klare å tolke verkene selv.

I sin helhet er ikke dette Munch på sitt sterkeste. Utvalget fremstår som litt diverse, med stort sprik i utførelsene: Fra raske, abstraherte linjer i kull, til strenge linjer i hans tresnitt. Noen er reproduksjoner av hans mest kjente malerier som «Syk pike» og «Kyss», mens andre nesten er som illustrasjoner i barnebøker. Enkeltverkene er ikke hans sterkeste, og sammensetningen fremstår nokså tilfeldig.

Käthe Kollwitz’ arbeider er det sterkeste bidraget i utstillingen. (Foto: Munchmuseet.)

Kollwitz er utstillingens suksess

Utstillingens høydepunkt finnes blant Kollwitzs verker. De fleste er helt klart ekspresjonistiske, sentrert rundt følelser og med delvis abstraherte linjer, mens andre peker i større grad mot eldre retninger som realismen og romantikken. Tankene dras mot Gustave Courbets malerier av de franske bøndene, og Franscico Goyas grafiske arbeider fra den spanske borgerkrigen, hvor teknikken er mer naturtro, og motivene mer sentrerte rundt vanlige menneskers hverdagsliv.

Det er med en blanding av ekspressive og klare linjer i kull at en figur synker ned i fanget på en svart, ansiktsløs skikkelse. Vi ser på «Young Girl in the Lap of Death» (1934), og som hos Munch sier tittelen allerede sitt.

Øyenhulene er svarte og munnen er åpen. Hun gjør ikke motstand mot døden, men hviler i dens omfavnelse. Lidelsen er over. Døden klemmer henne. Skikkelsen er både skummel og en omsorgsperson, og man føler seg lettet og lei seg på en og samme tid. Nå er det over. Det er kraftfullt.

Utstillingen «Edvard Munch og Käthe Kollwitz» oppleves som en grafikkens grotte midt i Oslos business-strøk.(Foto: Munchmuseet/Kunsthall Oslo.)

Oppfordrer til biografisk lesning

Utstillingsteksten forklarer årsaken til den voldsomme vektleggingen av følelser i kunstnernes biografi. Begge kunstnere var nemlig vitner til nære familiemedlemmers død, både i sykdom og i krig. Men det er litt enkelt å si at en kunstner malte en trist person fordi han eller hun selv var trist. I så fall blir jo ikke kunsten annet enn terapi.

En så detaljert biografi som gjennomgår hele kunstneres privatliv er et interessant fenomen som ofte ses når man viser fram de gamle mesterne. Når har man noen gang vært på et museum for samtidskunst og fått servert så juicy detaljer om en kunstners privatliv i tilhørende utstillingskatalog? Man kan spørre seg om kunstnerne ville tillatt dette, dersom de levde.

På en annen side er det ikke vanskelig å plassere verkene i en slik autobiografisk kontekst. Kunstnerne var eksponert for mye sykdom og død, og det gjenspeiles i kunsten deres. I tillegg er det tydelig at sorgen og døden er i perspektivet til kunstneren. Død er en svart skikkelse – uhyggelig og full av sorg – selv om døden like gjerne kan være en lys befrielse for andre.

Selv om man velger å tolke verkene som uttrykk for kunstnernes egne følelser, så er dette også universelle følelser. Alle kjenner til døden. På samme tid er muligens døden mindre til stede i hverdagen til dagens gjennomsnittsnordmann, enn den var i Munch og Kollwitz tid, med to verdenskriger, flere alvorlige sykdommer, høyere barnedødelighet og fattigdom. Det er derfor også interessant å plassere en utstilling som dette – et lite stykke av livets brutalitet – midt i et av Oslos mest sterile strøk.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen