Øyaaktuelle Moyka:

Beskrives som den neste Susanne Sundfør: – Herregud, det er dritskummelt

21 år gamle Moyka vil at man skal føle tilhørighet til musikken hennes. Lydbildet beskriver hun som forskjellige steder man nærmest kan trå inn i. (Foto: Anne-Line Nygård)
21 år gamle Moyka vil at man skal føle tilhørighet til musikken hennes. Lydbildet beskriver hun som forskjellige steder man nærmest kan trå inn i. (Foto: Anne-Line Nygård)
Siden debuten tidligere i år, har nykommerprodusenten og -artisten Moyka kunnet smykke seg med «one to watch»-tittelen, men det kommer ikke uten forventninger. Nå er hun klar for Øya.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Moyka debuterte på Bylarm tidligere i år. I dag spiller hun på Øyafestivalen.

Da Monkia Engeseth (21), snart bedre kjent som Moyka, begynte på musikkstudiene i Bergen for snaue tre år siden, var artistkarrieren bare en fjern tanke. Men gnisten som tente det lille håpet har vokst seg til å bli en stor flamme.

– Jeg har alltid skrevet musikk, men det å produsere var noe nytt og eget, sier 21-åringen fra Hallingdal.

Siden har hun sluppet to låter i et elektronisk poplandskap.

En følelse av tilhørighet

– Det er veldig viktig for meg å finne meg selv i et sonisk landskap. Da blir alt mye klarere, og man ser for seg hva låtene skal bli, sier hun.

Annonse

Moyka begynte dermed å utvikle sine egne melodiøse steder. Musikken var ikke bare et kuriøst kreativt medium, men også et sted hvor Engeseth kunne skape universer som ga lytterne så vel som henne selv en følelse av tilhørighet.

– For min del så fint hvis noen kan finne seg hjemme i det universet jeg ønsker å lage. Når jeg finner musikk som jeg liker, føles det litt som at jeg vil bo der. Det er liksom alle disse stedene i musikken som er viktige, sier hun, og presiserer:

– Det trenger selvfølgelig ikke å være ekte steder, men mer et humør og en atmosfære man befinner seg i mentalt. At man kan føle at man har en plass eller tilhørighet i musikken.

Enda Moyka bare har gitt ut to låter, har det gått fort frem for henne etter braksukkessen på Bylarm tidligere i år. Som artist er hun fortsatt bare i startsfasen, noe hun selv er vel vitende om:

– Det er mange blanke ark å fylle ut.

Moyka spiller på Øyafestivalen i dag. (Foto: Presse.)

Den neste Susanne Sundfør

Siden Moyka ble en artist med noenlunde offentlig interesse, er det ikke fritt for at folk drar frem alskens kallenavn for å bedre forstå seg på Moyka. Som den neste Sigrid, Aurora og Susanne Sundfør, eller som den neste som skal bære scandipop-fanen ut i verden, er det ikke fritt for at båsene kan bli nokså trange. Engeseth skjønner folks behov for merkelappene og synes egentlig «det er greit at noen andre tar seg av det der», så hun kan fokusere på seg selv.

– Man er jo veldig opptatt av å definere ting som mennesker, det er jo liksom det vi driver med. Man kan jo ikke stoppe det, men jeg er glad jeg ikke trenger å ta stilling til det. Jeg er flink til å holde riktig fokus ved å bare ville jobbe med musikk, og å gjøre det som føles viktig for min del. Og kanskje ikke bry meg så mye om hva andre tenker, sier hun.

Moykas kjølige elektronika kan på viss måte føles som den skaper avstand. Som om alle kalde norske vintre bestemte seg for å forenes til simplistisk søkende rytmer. Men det er ikke bare kulde og mørke som holder kursen i Moykas univers: Tekstene har et menneskelig nærvær, noe og holde fast ved i stormen.

– Men hvor kommer lyrikken fra?

– Det er mange steder å finne historier. Det kan være bilder fra tv, film, eller bøker. Det kan være personlige ting som skjer. Da er det jo ofte at tekster kommer veldig fort, hvis man føler at: «Åh, fader, jeg hadde litt mye å si i dag». Da bare kommer det ut.

Gøy, men også dritskummelt

Engeseth nevner flere ganger hvordan å skape rom og tilhørighet er viktig for henne som artist. Men hvordan oversetter man denne introverte kvaliteten til liveformatet? Hvordan skal hun klare å ta med hele sitt egne soniske landskap til Tøyenparken, og vil det holde i møte med Oslos hardeste publikum?

Moyka er nervøs, men får likevel spørsmålet.

– Det er jo noe jeg tenker på ganske mye. Jeg ønsker at folk skal ha det gøy. Både de i bandet mitt, de jeg jobber med og publikum. Vi skal danse sammen, og jeg vet ikke, kanskje føle på det jeg ønsker å skape med musikken. Det får uansett en slags tilhørighet når vi samples på en plass.

Å spille på Øyafestivalen er en slags milepæl for enhver norsk artistkarriere, men stempelet som «Øyaaktuell» bringer også ved en del nerver.

– Åh, herregud, det er dritskummelt. Kjempeskummelt. Det har føltes så sykt langt unna hele tiden, og nå er vi plutselig her, og det er så skummelt, det, forteller hun i en slags skrekkblandet fryd.

– Men jeg gleder meg helt utrolig masse. Det er helt sykt.

– Hvordan forbereder man seg til noe sånt?

– Man må bare forberede seg mentalt på hva som kommer til å skje. Jeg følte det var litt på samme med Bylarm.

Hun udyper:

– Sånn «Okay det kan komme to stykker, og det kan komme 20, man vet liksom aldri.» Men det er en veldig viktig konsert, så jeg må bare glede meg masse til å gi alt.

Nå har hun i alle fall en erfaring mer enn de fleste av oss andre. Hun deler disse tipsene med oss:

– Jeg blir dritnervøs. Men jeg prøver bare å riste det av meg mens jeg danser på scenen. Det er min metode. Jeg prøver å riste det av meg før konserten også. Da prøver jeg å få med meg bandet på noen øvelser, og hoppe litt og riste og yoga, alt mulig.

Så hvis du skal spille på Øyafestivalen og hvis du ønsker deg en liten tur inn i en annen verden, så kan Moyka være artisten å få med seg på Vindfruen lørdag 10. august kl. 13.50.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof