Et siste farvel med Razika

Razikas avskjedskonsert ble både tårevåt og bittersøt

(Foto: Maja Brenna.)
(Foto: Maja Brenna.)
Razika har sunget oss gjennom puberteten, tenårene og inn i voksenlivet. Nå må vi klare oss selv.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Det bergenske indiepopbandet Razika holdt avskjedskonserten sin på Øyafestivalen fredag kveld.

Etter 13 år med både politisk indie-pop og det Erna så uforsiktig omtalte som «naiv jente-sang» i 2016, har Razika virkelig markert seg på den norske musikkscenen.

Gruppa, som ble stiftet mens bandmedlemmene fortsatt var ungdomsskoleelever, har sunget oss gjennom både puberteten, tenårene og inn i voksenlivet. De har skildret utallige break-ups samt brennende aktuelle samfunnsspørsmål med musikken sin og vært Bergen-hipsternes madonnaer i vel åtte år siden deres første plateutgivelse, «Program 91» (2011).

Fredag kveld spilte bandet sin angivelig aller siste konsert, for et tårevått publikum.

Det ble tårevått da Razika spilte sin siste konsert på Øyafestivalen fredag ettermiddag. (Foto: Maja Brenna.)

Tårevått og bittersøtt

Jubelen brer seg over den fortsatt solfylte engen når Razika ankommer scenen. De starter det hele med å spille bittersøte toner fra det siste albumet deres, «Sånn Kjennes Verden Ut». Her leverer vokalist Marie Amdam med klokkeklar røst. Det mangler heller ikke på publikummere som virker å kunne alle tekstene utenat. Mellom låtene ber Amdam om et tårefritt farvel, men det er til tider vanskelig å holde tårene tilbake. Midtveis i konserten viser det seg å være uunngåelig.

Annonse

Hiten «Om igjen» treffer på akkurat riktig tidspunkt og tilskuerne ved Vindfruen scene svarer med å gi så mye energi og entusiasme som kan gis i dagslys. Jubelen tilsier at mange av Razikas største fans er til stede og det oser av fornøyelse når lyden av gitaren til Maria Råkil fyller området med bittersøte toner.

Razika har sunget oss gjennom puberteten, tenårene og inn i voksenlivet. Nå må vi klare oss selv, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Maja Brenna.)

Razika har ingenting å bevise

Flere av sangene fra det siste albumet blir spilt til fordel for de mange hitene som man gjerne skulle hørt en siste gang og til tider kommer det ut litt for mye amper og symbaler som overdøver vokalen. Men det virker ikke å sette en stopper for stemningen som blir forsterket av kveldssolen som etterhvert melder sin ankomst i kombinasjon med digg 80-talls synth. Låtene som får publikum til å lette på de treige, norske danseføttene er «Faen ta deg» og megahiten «Vondt i hjertet», som begge setter prikken over i-en på stemningen samtidig som de minner om en bittersøt avslutning.

«Bevis at dere elsker oss», ber Razika publikummerne, som jubler tilbake. Razika på sin side har ingenting å bevise. På tross av at avskjedskonserten holdes på Tøyen er de scenevante og selvsikre bergenserne vel vitende om hvor de har fansene sine.

Razika var og er en samkjørt gruppe som både vet å ta plass og som fortjener å ta den. Det var et «tøft rockeband» med «oppegående jenter som ikke er særlig naive» som stod på scenen fredag kveld, uansett hva Erna sier!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen