Deilig fargespill

Lønningdal og Værslev viser hvordan farger egentlig skal brukes

Fredrik Værslevs arbeider i utstillingen «Åpent Vindu» er inspirert utsikten gjennom vinduene i hans egen leilighet. (Foto: Kunstnerforbundet.)
Fredrik Værslevs arbeider i utstillingen «Åpent Vindu» er inspirert utsikten gjennom vinduene i hans egen leilighet. (Foto: Kunstnerforbundet.)
Ingrid Lønningdal og Fredrik Værslev sine to separatutstillinger på Kunstnerforbundet fungerer på alle plan – fra en vellykket helhetsfølelse og ned på detaljnivå, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Fredrik Værslev og Ingrid Lønningdal er aktuelle med to nye utstillinger på Kunstnerforbundet. Subjekts anmelder, Marie Saxeide, kommenterer.

Det er ikke mye som overlates til tilfeldighetene når Ingrid Lønningdal og Fredrik Værslev presenterer hver sin utstilling på Kunstnerforbundet. Begge leker seg med arkitektoniske referanser og farger i kjent stil, og på hvert sitt vis åpner de for tolkning av det nære, konkrete og hverdagslige. Med Lønningdals imponerende akvareller og Værslevs referanser til fargemesteren Henri Matisse, viser de oss også gang på gang hvordan farger egentlig skal brukes.

Det er særlig interessant hvordan utstillingene evner å fortelle sine egne personlige og nære historier, samtidig som de komplementerer og forsterker hverandre, og trekker linjer til kunst- og arkitekturhistorien. Resultatet gir en helhetlig følelse, samtidig som det inviteres til en utforskning av detaljer.

Ingrid Lønningdal har brukt silikatmaling på sine arbeider, som vanligvis blir brukt utendørs på bygninger. (Foto: Kunstnerforbundet.)

Lønningdals voluminøse malerier på jutestrie henger som tunge tepper nedover veggene på Kunstnerforbundet. Med titler som «Fibre Reinforcement (Elektro-Generator AS)» og «Fibre Reinforcement (Stavanger Stål)» viser Lønningdal oss et stykke sterk interesse for industriarkitekturen som er å finne i Hovinbyen i Oslo – et sted som er i rask endring og betegnes som Oslos største byutviklingsområde. Tekstilene formidler med dette ti års historie fra hennes eget kunstnervirke, hvor hun har brukt tiden på å undersøke næringsområder rundt Ring 3.

Ved første øyekast er det imidlertid vanskelig å oppdage den gjengitte industrielle tematikken i Lønningsdals kunst, men det viser bare at Lønningdal evner å fange opp de vakre elementene i den industrielle estetikken og flette det inn i egne verk – som ironisk nok gir et nokså organisk preg.

Annonse

Malingen som er brukt er nemlig derimot en silikatmaling som vanligvis er å se utendørs, for eksempel på bygningene som befinner seg rundt ring 3 på Økern. Silikatmalingen gjør at de store striene får et nokså hardt og tungt uttrykk og stopper rakningen av tekstilen, samtidig får verket et nærmest grafisk preg på tekstilen som kan minne om masseprodusert tekstiltrykk. Men i virkeligheten har Lønningdal selv møysommelig malt på silikatmalingen for hånd, med gjentatte strøk.

Ingrid Lønningdal arbeider refererer industriarkitekturen i Hovinbyen i Oslo. (Foto: Kunstnerforbundet.)

Fargeteknisk sterke

At Lønningdal kan ett og annet om farger, det er ikke til å tvile på. Gjemt mellom de store jutestriene finner man Lønningdals andre maleri. Fra serien «Beat (Stressed / Unstressed)» får vi se fem av hennes arbeider med akvarell og gouache på papir – en miks av våt og tørr maling som glir over i hverandre. Til tross for en noe kronglete plassering på flere av disse maleriene, hvor fire av fem er plassert bak resepsjonen som gjør at det nærmest føles litt påtrengende å gå bak for å ta en god titt på verkene – er de absolutt verdt å se. Størrelsesmessig står disse maleriene i en stor kontrast til Lønningdals monumentale jutestrier, men de er like kraftfulle. Hvordan Lønningdal blander gouache og akvarell på den lille flaten med papir gir verket en særegen romlighet samtidig som hun overbeviser betrakteren om at akvarell fortsatt kan være smakfullt, så lenge man vet å bruke det riktig.

Lønningdal har også laget en monografi ved navn «Ingrid Lønningdal – 10» som skildrer de ti siste årene av hennes kunstnerskap og er redigert av Anne Szefer Karlsen. Publikasjonen viser hvordan industriarkitektur og maling på strier er gjennomgående elementer i Lønningdals virke. Ettersom denne publikasjonen også er en sentral del av hennes utstilling, ble det viktig for Lønningdal å lage en sitteplass hvor man kunne sette seg ned og lese i boken. Til og med benkeputene på sitteplassen er et nøye planlagt fargevalg av kunstneren – som viser oss en utstilling hvor ingenting overlates til tilfeldighetene.

I utstillingen «Åpent Vindu» har Fredrik Værslev rekonstruert brystningspanelet som originalt var en del av utstillingsrommet. (Foto: Kunstnerforbundet.)

Værslevs hilsen til Kunstnerforbundet

Heller ikke Fredrik Værslev overlater noe til tilfeldighetene med de arkitektoniske koblingene som følger inn i utstilling «Åpent Vindu», som kan ses i overlyssalen. Gjennom en serie rekonstruerte vindusrammer får vi et innblikk i hva Værslev ser gjennom sine vinduer hjemme i leiligheten i Drammen. Rammen er et faktisk vindu, og skal være en kopi av vinduene i hans egen leilighet. Det som startet som en fascinasjon for fargene utenfor leilighetsvinduet, gjorde at Værslev begynte å ta bilder ut vinduet sitt, uten at det skulle brukes til noe spesielt. Etter hvert skjønte han at de kunne bli brukt som utgangspunkt for malerier, og bearbeidet bildene til å rette seg etter det formspråket vi kjenner Værslev for: Abstrakte og nærmest bevegelige flater på arkitektonisk grunn. Det er tydelig at Værslev har latt seg inspirere av Matisse, som også var kjent for sine åpne vindusmalerier.

Det at Matisse har vært viktig for Kunstnerforbundets, som ble startet av Matisse-elever, gjør at referansene til den verdensberømte maleren også blir en referanse til lokalene arbeidene befinner seg i.

Samtidig tar Værslev tak i den arkitektoniske historien til Kunstnerforbundet. På et bilde fra arkivet ser vi den norske kunstscenens egen fargesterke ringrev, Irma Salo Jæger, oppstilt i overlyssalen som da var dekorert med et brystpanel som tradisjonelt var en del av utstillingsrommet. Dette bildet vakte også interessen til Værslev, som har rekonstruert dette brystningspanelet. Det viser oss et skifte i arkitekturen og i institusjonssammenheng, hvor brystveggen blir unikt for vår tid som for lengst har akseptert den hvite kuben som utstillingsrom. Værslev utstilling blir dermed også en slags hilsen til utstillingsrommets skjebne.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar