En lovnad med liten troverdighet

Rauand Ismail ber om vår tålmodighet, men vi har ventet siden 1836

Oslo kunstforening er den eldste kunstinstitusjonen i Norge, og har holdt til i Rådmannsgården i Oslo siden 1936. De er en av 29 små og mellomstore institusjoner som signerte oppropet mot kommunens nye kunstplan 1. oktober. (Foto: Oslo Kunstforening).
Oslo kunstforening er den eldste kunstinstitusjonen i Norge, og har holdt til i Rådmannsgården i Oslo siden 1936. De er en av 29 små og mellomstore institusjoner som signerte oppropet mot kommunens nye kunstplan 1. oktober. (Foto: Oslo Kunstforening).
Det kommer stadig nye prosjekter og bygg som trumfer de allerede eksisterende aktørene. Byrådspolitikerens garantier om å prioritere annerledes i fremtiden har liten verdi.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Daglig leder i Oslo kunstforening, Marianne Hultman, og styreleder i Kunstnernes hus, Trond Hugo Haugen, kritiserer MDG-politiker Rauand Ismails tilsvar til oppropet fra 29 kunstinstitusjoner i Oslo.

«Jeg deler bekymringen for hvordan det skal gå med de små- og mellomstore visningsstedene, men kunstnerne i Oslo må huske hvem som har skylden for den uholdbare kunstnerøkonomien».

Det skriver MDG-politiker og bystyremedlem Rauand Ismail, i sitt svaroppropet fra 29 kunstinstitusjoner i Oslo 2. oktober.

At kommunens rødgrønne bystyre klandrer Stortinget og blå regjering, holder ikke som argument, så lenge Oslo selv ikke vil sette seg i førersetet som det beste eksemplet.

Les også: Dette er kunst-Norges 50 mektigste

Annonse

Mangler en langsiktig strategi

At Oslo kommune heller ikke klarer å skille mellom kunstnernes behov og de små og mellomstore institusjonenes behov, er også problematisk. Ismail ber feltet om å forstå at «beslutningene er fattet for lengst, og når byggene står klare, må feltet også erkjenne at vi som politikere må finansiere de nye institusjonene våre».

Det er tydelig at det ikke foreligger noen langsiktig strategi for hvordan de små og mellomstore institusjonene, og med dette den eksperimentelle samtidskunsten som produseres innenfor det visuelle feltet, skal bli en integrert del av budsjettarbeidet i Oslo kommune – med prisjustert driftsstøtte som et minimum.

At visuell kunst kommer dårligst ut i den samlede budsjettfordelingen mellom de forskjellige kulturfeltene er rett og slett useriøst. Å fordele 8,8 millioner mellom 16 institusjoner snakker sitt tydelige språk. I snitt er det 550.000 kroner på hver – en sum som isolert umuliggjør lokaler, ansatte og produksjon.

Les også: – I år måtte vi prioritere de nye byggene

Opprettholder en skeivfordeling

Det ser fortsatt ut til å være en tro på at samtidskunst bare er relevant for selve kunstfeltet, mens musikk, litteratur og teater engasjerer mange fler enn utøverne selv. Skeivfordelingen fra Oslo kommune opprettholder dette inntrykket. For hvordan vil feltet kunne tilby kunstnerne rimelige lønninger, produsere utstillinger og formidle dem til et bredt publikum basert på, og vi gjentar, 8,8 millioner fordelt på 16 institusjoner?

Å produsere en utstilling er like krevende og kostbart som å sette opp en scenekunstforestilling eller en konsertserie – med samme nivå for annonsering, formidling og personal – og den skjer ikke i vakuum: Samtidskunsten er en del av et mye større økonomisk kretsløp. 

Det er nemlig mange involvert i produksjon av kunst, utstillinger og drift av institusjoner, foruten kunstnerne. Vi kan legge til alt fra transport- og forsikringsselskaper, håndverkere, fotolaboratorier, rammeprodusenter, forfattere, fotografer, designere, markedsførere, reklame, reiselivsnæring, lærere, regnskapsfører, revisorer og koordinatorer.

Ja, til og med og med byråkratene som jobber i Kulturetaten og Kulturrådet burde inn i denne ekvasjonen, for å nevne noen. I tillegg har vi arbeidsgiveransvar for ansatte, som har krav på forutsigbarhet ovenfor seg selv og egen familie.

Les også: – Oslo kommune svikter oss

Bygger ned de små og mellomstore

Et eksempel: Det har tatt Oslo Kunstforening ti år å øke bevilgningene med 500.000 kroner. Med prisøkningen og inflasjonen i samme periode, betyr det at bevilgningene reelt sett kun har økt med rundt 150.000 kroner.

Samtidig, er Oslo kunstforening en av institusjonene som mottar høyest finansiering fra Oslo kommune på det visuelle feltet. Støtten til for eksempel Kunstnernes hus, med en like lang historie som Oslo kunstforening, er kun på 4 prosent.

Resten av feltet har liknende tall. Å fortsette denne tendensen i Oslobudsjettet er å bygge ned de små og mellomstore institusjonene – ikke å styrke dem. 

En garanti med liten troverdighet

I et større perspektiv er kulturbudsjettet verken til for kunstnerne eller for de små og mellomstore institusjonene. Det er til for oss alle.

Det er derfor alvorlig at samtidskunstoppdragene til små og mellomstore institusjoner ikke blir sett på som en integrert del av det offentlig kulturtilbudet. Og den nye kunstplanen ser ikke ut til å endre dette.

Ismails garantier, «Fremover skal vi huske hvem som trenger kulturbudsjettene mest: Kunstnerne som lever og jobber i byen vår, og de små- og mellomstore visningsstedene som stiller ut kunsten deres», er, når vi ser i bakspeilet, ikke mye verdt. Det kommer stadig nye prosjekter og bygg som trumfer de aktørene som allerede eksisterer.

Å gjøre vår hverdag til en politisk satsning er krevende, men nødvendig. Og istedenfor å skylde på staten og blå regjering, kan Oslo kommune med rødgrønt byråd selv se hva de kan gjøre, i dialog med feltet. En start er å forankre Ismails garanti i kommende byrådserklæring.

Ventet lenge nok

Ismail ber om vår tålmodighet. For å sette det i perspektiv: Oslo kunstforening har vært tålmodig siden 1836, Kunstnernes Hus siden 1930.

Mange aktører på vårt felt er ikke nye, men leverer samtidig nytt hvert år. Etter mange år med hardt arbeid for å synliggjøre den kulturelle verdien av små og mellomstore institusjoner, gjennom samtaler, dialoger, kronikker og rapporter er vår tålmodighet nå over.

Vi vil ha en langsiktig budsjettplanlegging, som inkluderer små og mellomstore institusjoner side om side med de større museene i Oslo, og som ikke trenger å reforhandles etter hvert valg.

Marianne Hultman, Daglig- og kunstnerisk leder i Oslo Kunstforening.

Trond Hugo Haugen, Styreleder i Kunstnernes Hus.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist