Et friskt nordlig pust

Konradsen er noe av det fineste innen norsk musikk akkurat nå

Jenny Marie Sabel og Eirik Vildgren utgjør Konradsen. Nå er den nordnorske duoen aktuell med sitt første album, «Saints and Sebastian Stories», full av opp- og nedturer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Signe Fuglested Luksengard).
Jenny Marie Sabel og Eirik Vildgren utgjør Konradsen. Nå er den nordnorske duoen aktuell med sitt første album, «Saints and Sebastian Stories», full av opp- og nedturer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Signe Fuglested Luksengard).
Debutalbumet «Saints and Sebastian Stories» er akkurat hva du trenger i høstmørket, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Konradsen har gjort seg internasjonalt bemerket med flere singler og live-opptredener. Nå slipper duoen fra nord sitt første album.

Hvorfor hører vi på musikk? For å finne trøst? Forståelse?

Albumtittelen «Saint and Sebastian Stories» peker, sammen med maleriet på coveret, i en sakral retning.

Hva er det skikkelsen kikker vekk ifra? Eller kanskje ser frem mot? Det vekker interesse, ikke bare for melodiene, men også tekstene og akkurat det Konradsen ønsker å formidle. For med sin debut, behersker Konradsen å skape et fullendt album, for dermed å bevise albumformatets styrker, og at det stadig er aktuelt, ved å ta lytteren med på en dynamisk reise der det deles av både sorger og av gleder.

Konradsens debutalbum, «Saints and Sebastian Stories» er blant det beste av det norske utgitt i høst. (Omslag: Minsk design, med maleri av Camilla Løhren Chimel.)

Bon Iver med et hint av Frank Ocean

Albumet starter interessevekkende med en vokal hvis særegenhet er vanskelig å ikke legge merke til. I en tid der lytterne generelt har stadig kortere interessespenn, mestrer bandet å gripe lytteren fra første sekund. Myke blåsere skaper en fin atmosfære og inviterer oss nokså umiddelbart inn i Konradsens univers.

Annonse

Et av albumets høydepunkter, låten «Television Land», åpner med vokal og piano. Gjennom koringen bygges opp en gospelstemning fra det som høres ut som en vennegjeng. Låta har god driv, og når trommene og bassen kicker inn, er det som å sitte i et fly som tar av. Et øyeblikk så svever vi, før vi loses trygt ned på bakken igjen, til de avsluttende linjene «Fail through files looking through my life, it ain’t good».

Lydbildet, med de atmosfæriske blåserne og de subtile stemmeforvrengningene, kan minne om Bon Iver, med et hint av Frank Ocean. Tradisjon møter innovasjon, og gruppen gir egen spin på singer-songwriter-sjangeren med sin organiske sound, med passende innslag av elektroniske elementer.

Visuelt slående

Å lytte til låta «Dice», er som å bli tullet inn i et lunt pledd ute i en robåt som gynger ute i vannet en sen høstkveld. Knakingen fra mekanikken inni pianoet og andre ubestemmelig lyder sender tankene i retning tauverk og fortøyninger. Og er det ikke noe nordlys som danser der oppe over fjorden? Linjen «Why do we keep on going back to places we never should» treffer godt, og når låta toner ut til «I am who I am, I am who I am […]» er det som et mantra som liksom anerkjenner at jeg er den jeg er, akkurat nå, akkurat her.

På «Baby Hallelujah» er gospelstemningen tilbake. På «Odd Mistake» er det fine innslag av bratsj, som løfter albumet. Hadde strykerarrangementet utviklet seg til noe enda mer fyldig, hadde det kunnet løftet låten enda et hakk. Konradsen leverer flere fine spor, som til sammen skaper noe fullendt.

Det som imidlertid ikke fungerer så godt, er «Warm Wine». Det blir av det tammeste på albumet. Gitaren og den mannlige grøtete vokalen blir heller intetsigende sammen med de andre sporene. Kombinasjonen med elektronikk er i utgangspunktet interessant, men dette, som kunne vært et fint avbrekk, eller bro, framstår dessverre som en slags blindgate.

Familiær og mytisk atmosfære

Konradsen er gode på å bygge opp en intim sfære. Blikket for detaljer, de små lydene og samtalene som oppstår innimellom og samtidig med musikken, gjør at det føles som om vi er der, sammen med bandet både, i studioet og i pausene mellom innspillingsøktene. De mange lagene, som også består av lydspor fra gamle familiefilmoptakk, forteller en historie om et nærmiljø med generasjoner og livssykluser. Allerede på sitt første album har Konradsen klart å finne fram til en egen signatur, mye takket være vokalen, riktignok, som med et ørlite Dylan-touch låter som om den kommer fra en gammel sjel.

Lag deg en kopp te, tenn et stearinlys og sett deg godt til rette i sofaen. Dette er en et headsett-album. Musikk som skal lyttes til og nytes i det lune høstmørket.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker