Politiske linvev

Svensk psykolog insisterer på tekstilkunstens relevans med sine asylpolitiske vev

«För mig är du värdefull» på Soft galleri er Anna Olssons første utstilling i Norge. (Foto: Øystein Thorvaldsen.)
«För mig är du värdefull» på Soft galleri er Anna Olssons første utstilling i Norge. (Foto: Øystein Thorvaldsen.)
Anna Olssons historie er innmari sterk, men vi skulle nok ønske at billedvevene ropte høyere, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Anna Olsson er aktuell med utstillingen «För mig är du värdefull» på Soft galleri, som står fram til 5. januar 2020.

Etter at den svenske kunstneren Anna Olsson ble ferdig utdannet psykolog, fikk hun virkelig kjenne den svenske asylpolitikkens brutale kasteballsystem på kroppen. Det er nå første gang hun stiller ut kunsten sin i Oslo, men svenske Olsson er ikke redd for å ta med seg sin politisk motiverte kunst over grensa til Norge. 

I tråd med Soft galleri, som driftes av Norske tekstilkunstnere (NTK), vises Olssons billedvev i lin, vel visende om at tekstil fortsatt lever. Utstillingen «För mig är du värdefull» er, i hver sine enkle størrelse, ti figurative, vevde bilder som skildrer mange av skjebnene Olsson møter på sitt arbeid som psykolog. Skjebnene kunstneren ønsker å vise oss handler mer spesifikt om tenåringsgutter som har måttet flykte til Sverige for å søke asyl. 

Den svenske asylpolitikken tok en helomvending høsten 2015, da statsminister Stefan Löfven videreformidlet hvordan Sverige fra da av skulle ta i mot så få flyktninger som mulig, da ord som medmenneskelighet ble byttet ut med ord som krise.

Olsson har brukt mye av sin tid på å hjelpe unge tenåringer på flukt, isolert i varetekt. Her var også selvmordsrisikoen ekstra høy, og Olsson kjempet for å få guttene til å overleve. Disse historiene har hun vevd i lin, utstilt på Soft galleri i Oslo. (Foto: Øystein Thorvaldsen.)

Vevd i affekt

I sine møter beskriver hun tenåringsgutter som blir redusert til kasteballer i systemet, og ansatte i svensk politi som behandler flyktningstrømmen som om det skulle være en apokalypse som banket på døra. Det at hennes eget hjemland vurderer menneskeverd så lavt, er noe som skremmer henne, og samtidig ønsker Olsson å gi et håp til disse tenåringene som har blitt frarøvd alle former for tilhørighet. Det skulle raskt vise seg at dette var en nokså umulig oppgave, men ved å veve bilder av tenåringene, kunne hun vise både guttene og samfunnet hvor verdifulle de er for henne.

Annonse

Både som kunstner og medmenneske følte Olsson at det var en nødvendighet og et ansvar for å ta opp kampen mot den svenske asylpolitikken, også i kunsten, og det har ført til mange personlige og eksistensielle spørsmål som måtte ut i det hun kaller for tankevev. Olsson lagde blant annet en liste med ting man gjerne tar for gitt som svensk statsborger med gjennomsnittlig inntekt, men som man trolig ikke prioriterte om man selv skulle flykte for livet.

På listen hadde hun skrevet opp ting som tannbørste og appelsinjuice til frokost. Dette har hun også gjort to vev av som hun kaller «Innan katastrofen: Tandborstar» (2016) og «Innan katastrofen: Appelsinjuice» (2016). Selv har hun ikke alltid vevd politisk, men tidligere vært mer opptatt av de hverdagslige elementene, som fortsatt dukker opp som en rød tråd i de ovennevnte arbeidene, men plutselig blir den hverdagslige tannbørsten tillagt et sterkt politisk budskap. De hverdagslige elementene stod sentralt i Olssons vev helt til hun en dag skjønte at det ikke fantes andre alternativer enn å veve politisk lengre.

En dag ble det tydelig for Anna Olsson at det ikke fantes andre alternativer enn å veve politisk. (Foto: Øystein Thorvaldsen.)

Vond historie

Sjeldent er det kanskje å se en tekstilkunster med mer fokus på budskap enn materialbruk, og i tillegg arbeide såpass figurativt og politisk i vår tid, men det er ikke fremmed. Det er tydelig at Olsson er inspirert av vår egen Hanna Ryggen i sine vev. Selv forteller hun at det er ingen av hennes svenske tekstilkollegaer som arbeider politisk. 

De figurative vevene viser blant annet situasjonsbilder som demonstrasjoner, suppekjøkken og et radiointervju i forbindelse med politiske demonstrasjoner knyttet til Sveriges asylpolitikk. Billedvevene har nærmest en fotografisk direkthet over seg, men ved første øyekast er det ikke gitt at Olssons budskap ligger til grunn for verkene. Direktheten ligger i at billedvevene har en tydelig visualisering av selfies, utdeling av suppe og artikler fra baderommet.

Det er ikke noe tvil om at Olssons taktile billedvev har en iboende nøyaktighet, men billedvevene er også like enkle og kvadratisk som det lille gallerirommet til Soft. Rom og verk smelter nærmest inn i hverandre. Det er ytterst sjeldent at man ønsker å se mer veggtekst i et utstillingsrom og bruke tid på overflødig informasjon, og det er ikke sikkert at det er påklistrede veggtekster som hadde gitt Olssons billedvev det lille løftet de trenger, men det er også klart de hvite, små veggene inne på Soft galleri ikke gagner kunsten i sin diskrete form.

Historien Olsson forteller gjennom utstillingen «För mig är du värdefull» er sterk, urettferdig og ikke minst like relevant her i Norge. Dessverre bærer historien mye av utstillingens tyngde alene, og man skulle gjerne sett at den kom ut i gallerirommet. For Olssons historie er et godt eksempel på at vi ikke må glemme å være medmennesker, og hvor farlig det er når mennesker reduseres til tall. Derfor hadde det vært ønskelig om Olssons billedvev kunne rope høyere. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner