På vegne av de største

Opprop mot bevaring av Y-blokka

Kunsthistoriker Tommy Sørbø hevder å ha telepatisk kontakt med noen av verdens fremste døde modernister. (Foto: Bjørn Winsnes.)
Kunsthistoriker Tommy Sørbø hevder å ha telepatisk kontakt med noen av verdens fremste døde modernister. (Foto: Bjørn Winsnes.)
Som mange av mine venner allerede vet, har jeg jevnlig telepatisk kontakt med regjeringsbyggets arkitekt, Erling Viksjø, skriver kunsthistoriker Tommy Sørbø.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Y-blokka skal rives, men prosessen er midlertidig utsatt.

Som mange av mine venner allerede vet, har jeg jevnlig telepatisk kontakt med regjeringsbyggets arkitekt, Erling Viksjø.

For en stund siden kunne jeg offentliggjøre et brev fra ham, der han ga uttrykk for hvor glad han var for at Y-blokka nå endelig skal rives. Nå er imidlertid rivningen utsatt, og det har skapt uro både hos han og hans avdøde fagfeller.

Så stor uro, at jeg i dag kan offentliggjøre et opprop fra Parnassos, der det forrige århundres fremste modernistiske arkitekter, med Courbusier i spissen, nå trygler om at Y-blokka rives.

Her er oppropet.

Annonse

«Arkitektur som ikke lenger er tidsmessig, og dermed heller ikke funksjonell, har ikke livets rett! Dette er en av de viktigste prinsippene i funksjonalismens ideologi. Det var jo nettopp derfor vi rev det gamle empirekvartalet da vi bygget regjeringsbygget for snart 70 år siden. Fordi det var gammeldags, upraktisk, kosete, sentimentalt, tradisjonstro og altfor humant i sine proporsjoner og detaljer.

Det var derfor vi rev store deler av 1700- og 1800-tallets Stockholm. Fordi det ikke var tilpasset bilen, rastløsheten, kjøpelysten, kapitalismen og maskinen.

Ja, det var derfor vi maktet å utslette de fleste sporene av fortid i nesten alle verdens byer uten at noen turte å sette seg opp mot oss, fordi vår arkitektur ikke var en stil, men sannhet.

En sannhet som ikke bare ville kvitte seg med pynt, ornamenter, forsiringer og annet forhistorisk dilldall, men som rett og slett drømte om en gang for alle å starte med blanke ark og så få fargestifter som mulig til.

En sannhet som ved hjelp av stoppeklokke, skritteller, millimeterpapir, biologi, rette vinker, rette tanker, økonomiske kalkyler og glass og betong ville regulere menneskets liv fra vugge til grav enda mer effektivt enn de fleste andre totalitære ideologier på 1900-tallet.

Også har altså det tragiske skjedd, at også funksjonalismen blitt til en stil! Noe den europeiske kulturarvorganisasjonen Europa Nostra mener må bevares på linje med et middelalderkloster og festing fra antikken. Gammal dritt vi selv ville ha vært de første til å rive om vi hadde fått muligheten.

Hører dere det, alle dere sentimentale forsvarere av historiske stiler, alle dere servile museumsvoktere av fortiden? Vi vil ikke bevares! Vi vil gå ned med flagget til topps og være tro mot kjernen i vår egen ideologi:

Når noe ikke lenger er funksjonelt i forhold til alt som kan måles og veies, så har det ikke lenger livets rett!

Erling Viksjø

Le Corbusier

Arne Korsmo

Knut Knutsen

Mies van der Rohe

Alvar Aalto

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)